۶ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
 از ماست‌بندی تا قفل‌بندی ...     

نویسنده یادداشت تاکید می‌کند: در ۲۱ بند وظایف نیروی انتظامی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۸۴، با وجود صراحت بندهای مصوبه موصوف، تاکنون توصیه‌ای مبنی برتوقیف افراد بدحجاب یا اتومبیل اشخاص بدحجاب اشاره ای نشده است مگر این‌که اخیرا قانون جدیدی تصویب شده که برای اجرا به پلیس ابلاغ شده باشد. یادمان باشد افراد خیابانی و فاسد حساب‌شان از دختران و زنان معترض مدنی در جامعه جداست.

تاکنون به روایت رسانه‌ها قریب۲ میلیارد تومان پیامک در نخستین روز اقدام پلیس برای برخورد با بی‌حجابی وتذکر لسانی به شهروندان ایرانی ارسال شده است؛ هرچند معلوم نیست از ۲۶ فروردین به بعد چه هزینه‌های دیگری از قبیل راه‌اندازی گشت نیروی پلیس در مراکز تجاری، گردشگری، اماکن عمومی و کسبه در سراسر کشور بر بودجه ملی تخصیص یافته است؛ موضوعی که می‌تواند در آتیه، بودجه مصوب فراجا در سال ۱۴۰۲ را تحت‌الشعاع قراردهد. بودجه‌ای که برای حفظ امنیت و نظم بخشی درکشور در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در ماه‌های آتی احتمالا دوباره صرف راه‌اندازی گشت ارشاد، مبارزه با بی‌حجابی، برخورد با اماکن تجاری و عمومی بدحجاب و قس علی‌هذا خواهد شد.

رسانه منسوب به شهرداری تهران در مرقومه‌ای از تنهایی پلیس، در مبارزه با بی‌حجابی سخن به‌میان آورده و از فلسفه امر به‌معروف و جایگاه آن در جامعه دینی و وجوب کفایی آمران به معروف تا حدودی بازمانده است. به‌طور طبیعی رسانه شهرداری تهران که پلیس را درگیر میدان مبارزه با بی‌حجابی، که تا حدودی ریشه در وقایع اعتراضی سال ۱۴۰۱ دارد، ازتحلیل وضعیت کنونی بی‌حجابی و کم‌حجابی جامعه غافل مانده و ناخواسته ستوان فقرات مبارزه با بی‌نظمی و جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله سرقت، قتل و سایر جرائم مرئی و نامرئی جامعه را به سمت مبارزه با بدحجابی سوق داده در حالی‌که سردار رادان، خود به‌خوبی آگاه است در میدان مبارزه به روایت روزنامه همشهری، قرار است طبق حکم رهبری، «رضایت خداوند و مردم» را نشانه رود نه ایجاد چالش‌های جدید؛ زیرا مگر نه این است سعدی علیه‌الرحمه می‌نویسد:«عبادت به جز خدمت خلق نیست .... به تسبیح و سجاده و دلق نیست...»

ضمن این‌که طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، قریب ۲۶ دستگاه اجرایی ازجمله شهرداری تهران، باید درتبیین فلسفه حجاب و عفت در طول این سال‌ها تلاش می‌کردند. در شرایط حاضر باید پرسید چرا برخی از اماکن تجاری و عمومی مردم به دلیل کم‌حجابی یا بدحجابی تذکر یا توبیخ می‌شوند اما اماکن متعلق به شهرداری تهران از جمله مترو، اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی، فروشگاه‌های شهروند، میوه و تره‌بار و قس علی‌هذا از این قاعده قانونی مبرا هستند؟ آیا شهرداری تهران توان وبودجه لازم برای اجرای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درحوزه عفاف و حجاب را ندارد؟ انتظار بنده و سایر شهروندان تهرانی درشرایط موجود از شهرداری تهران این است که ابتدا در زمینه وظایف ده‌گانه نهادی مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گزارشی به مردم ارایه کنند تا مشخص شود آیا شهرداری تهران هم مثل سایر نهادهای مسئول از وظایف نهادی تخطی کرده یانه؟

شهید مطهری در باره امر به‌معروف و نهی از منکر سخنان قابل تاملی دارد:« -چه منکرها که به‌نام امر به‌معروف و نهی از منکر به وجود نیامد.آگاهی، بصیرت، خبرت و خبرویت می‌خواهد. دانایی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی می‌خواهد تا آدم بفهمد چه چیزی را امر به‌معروف و نهی از منکر کند. یعنی تا راه معروف را تشخیص بدهد و ببیند معروف کجاست. منکر را تشخیص بدهد و ریشه آن را به‌دست بیاورد ببیند از کجا این منکر سرچشمه می‌گیرد». بنابراین انتظار نباید داشت هرکسی در هر لباسی منادی امر به‌معروف باشد به‌ویژه آنانی که هیچ بویی از روش‌های محبت‌آمیز در این‌گونه موارد نبرده‌اند، وگرنه رویه آمران به‌معروف؛«ماست‌بندی» در خراسان در نهایت به‌دست‌بندی و قفل‌بندی بی‌حجاب‌ها توسط پلیس ختم می‌شود بدون آن‌که تاثیری در قلوب منکرین معروف داشته باشد. مولوی علیه‌الرحمه در باره نوع برخورد محبت‌آمیز می‌گوید:

از محبت مرده ، زنده می شود

وز محبت شاه، بنده می شود

در مصوبه شورای‌عالی‌ انقلاب فرهنگی کشور، در وظایف پلیس در مقابله با بی‌حجابی موارد شفافی از قبیل اعلام حدود و ضوابط قانونی عفاف و ملاک‌های بدحجابی در جامعه به‌منظور تشخیص مصادیق آن، برخورد قانونی و محترمانه، پیشنهاد لایحه قانونی به مراجع قانونگذار در خصوص رعایت پوشش مناسب در هنگام رانندگی، برخورد قانونی با افراد خیابانی، با افراد بدحجاب، اهتمام بیشتر به آگاه‌سازی جامعه از آثار مثبت اجتماعی و اخلاقی حجاب و عفاف، اولویت در به‌کارگیری زنان مجرب در دستگیری زنان متخلف، آموزش، ساماندهی و به‌کارگیری نیروهای آگاه زنان جهت نظارت بر رعایت حجاب، توقیف خودروهای دولتی (و نه شخصی) که سرنشینان آن شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند، اشاره شده است. طبعا در ۲۱ بند وظایف نیروی انتظامی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۸۴، باید دید چه تعداد ازوظایف نهادی پلیس از زمان تصویب تاکنون، که صراحتا بر واژه «برخورد قانونی» تاکید شده چه اقداماتی صورت گرفته است؟ با وجود صراحت بندهای مصوبه موصوف، تاکنون توصیه‌ای مبنی برتوقیف افراد بدحجاب یا اتومبیل اشخاص بدحجاب اشاره ای نشده است مگر این‌که اخیرا قانون جدیدی تصویب شده که برای اجرا به پلیس ابلاغ شده باشد. یادمان باشد افراد خیابانی و فاسد حساب‌شان از دختران و زنان معترض مدنی در جامعه جداست. این وظیفه مسئولان فرهنگی جامعه است که سخنان این گروه از انسان‌ها را بشنوند. مگر نه این است مولای متقیان در نامه معروف به مالک اشتر می‌نویسد :«..... (مردم) دو گروه‌اند یا هم کیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش.» بی تردید دختران و زنان این مرزوبوم همین گونه‌اند چه آن‌هایی که برقع برصورت می‌کشند و چه آنانی که از برقع روی گردانده‌اند...

یادمان نرود مقوله امر به‌معروف و نهی از منکر بیشتر یک مقوله ظریف فرهنگی و آموزشی است تا یک رفتار پلیسی. امیدواریم دستگاه‌های ذی‌ربط در مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشور، گام‌های موثرتری برای اصلاح رویه فرهنگی و آموزشی امر به‌معروف و نهی از منکر بردارند و از رفتارهای خشن، بدون منطق و خارج ازآموزه‌های دینی پرهیز کنند، هنوز رفتار غلط ناهی از منکر «ماست بندی» از اذهان افکارعمومی ایران و جهان زدوده نشده، باز جای شکرش باقی است امر به‌معروف در «ماست‌بندی» اتفاق افتاد و در ابزار فروشی رخ نداد وگرنه باید آمار فروش کفن فروشان افزایش می‌یافت ...

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1760282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =