مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه جنگ را رهبران سیاسی شروع و پایان می‌دهند، گفت:دولتمردان ایران دیپلماسی جنگی نداشتند و حمله رژیم‌های منطقه‌ای عرب به کمک آمریکا را جدی نمی‌گرفتند که با یک غافلگیری استراتژیک روبه رو شدند.

سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی در جلسه بررسی ابعاد دفاع مقدس از جنگ نظامی تا جنگ نرم، پیرامون چگونگی دیپلماسی قبل از جنگ گفت: در زمان جنگ بنی‌صدر فردی روشن فکر، دارای تحصیلات خارجی و تفکر لیبرالیستی، که تفکری واقع بینانه از اهداف انقلاب نداشت فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری را عهده‌دار بود.
به گفته وی، نابسامان بودن وضعیت سیاسی و اقتصادی، شکست‌های بزرگ جنگی، بمباران‌های شیمیایی صدام به حلبچه و دیگر مناطق، بمباران جزیره خارک که حدود 93 درصد صادرات نفتی ایران بود از جمله دلایل پذیرش قطعنامه از سوی امام خمینی(ره) بود.
اهم سخنان سرلشگر صفوی را به نقل از ایسنا در ادامه بخوانید:
  • آمریکایی‌ها از شکست نیروهایشان در طبس و تسخیر لانه جاسوسی خود ناراحت بودند به همین لحاظ به وسیله صدام که آمادگی کافی برای جنگ را داشت شروع به جنگ کردند.
  • نداشتن تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته از جمله دلایل داشتن تلفات زیاد نیروی انسانی بود.
  • هر چند اگر کشوری شروع کننده جنگ شناخته شود کشور مدافع می‌تواند غرامت‌های جنگی خود را از کشور مهاجم بگیرد و در جنگ ایران با عراق کشور عراق مهاجم شناخته شده، اما هنوز ایران غرامت جنگی خود را از عراق به صورت کامل نگرفته است.
  • صدام قابل اعتماد نبود و باید اراده سیاسی او کاملاً منهدم می‌شد تا مردم ایران به احقاق حقوق خود می‌رسیدند، لذا پایان جنگ در آن زمان(پس از فتح خرمشهر) از منظر امام درست نبود.
/29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =