دلایل تنش‌آفرینی‌های اخیر باکو/ عبور از خط‌قرمز ایران با کریدور جعلی زنگزور؟

یک پژوهشگر قفقاز معتقد است ایران سیاست ها و خطوط قرمز خود را تبیین و مشخص کرده و از این جا به بعد هر اتفاقی که می افتد بستگی به نوع بازیگری و نحوه کنشگری آذربایجان دارد و نه ایران. 

مهسا مژدهی: تنش‌ها میان ایران و جمهوری‌آذربایجان به اوج خود در دو سال گذشته رسیده‌ است. اصرار باکو برای ایجاد کوریدور زنگزور در مرز با ایران و همراهی آنها با رژیم صهیونیستی، تهران را سخت نگران کرده و باکو مایل به ادامه روابط دیپلماتیک با ایران نیست. همه اینها جدا از سخنرانی‌های ضد ایرانی الهام علی‌اف و برنامه‌های تلویزیونی است که به تنش بین دو طرف دامن می‌زنند. با همه این اتفاقات به‌نظر نمی‌ رسد که چشم‌انداز روابط ایران و آذربایجان در کوتاه مدت چندان روشن باشد.

در خبرآنلاین با شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه و قفقاز به گفتگو در مورد این اختلافات نشسته‌ایم.

شعیب بهمن در مورد چشم‌انداز روابط تهران و باکو می‌گوید واقعیت این است که روابط ایران و آذربایجان از ابتدا به درستی شکل نگرفته و چون مبنای درست و دقیقی وجود نداشته بعد از مدتی ما با انواع چالش‌ها مواجه می‌شویم. در حال حاضر هم هرچقدر ایران تلاش می‌کند تا روابط را مدیریت کند و اجازه تشدید تنش ها در روابط را ندهد ولی باکو تلاش می‌کند که میزان تنش‌ها افزایش پیدا کند. علت اصلی هم به طرح کلانی برمی‌گردد که در جنگ سال ۲۰۲۰ یعنی جنگ دوم قراباغ اتفاق افتاد. اساسا این جنگ پروژه‌ای بود تا آذربایجان به همراه حامیانش مثل ترکیه، اسراییل و برخی کشورهای غربی مانند انگلیس بتوانند کریدوری به نام زنگزور را در منطقه تشکیل دهند. برداشتی که جمهوری آذربایجان از آن دارد این است که جنوب ارمنستان را تحت اختیار خودش بگیرد و در نتیجه تنها کشوری که با این اتفاق به شکل جدی مخالفت می‌کند ایران است. به همین خاطر باکو انواع تنش‌ها را در ایجاد روابط دوجانبه ایجاد می‌کند.

با توجه به آنچه تجربه شده انتظار می‌رود ما همچنان شاهد تشدید تنش ها از سوی باکو باشیم و ایران هم سعی می کند به این تنش ها در پایین‌ترین سطح واکنش نشان دهد.

قمار خطرناک علی‌اف با کریدور جعلی زنگزور/ باکو نمی‌تواند از خط‌قرمزهای تهران عبور کند

>>>بیشتر بخوانید:

تنش تهران‌- باکو از کجا شروع شد؟

دروغ برخی رسانه‌های باکو علیه ایران برملا شد

واکنش آذربایجان به اظهارات کنعانی درباره مواضع باکوعلیه ایران

بهمن در مورد اینکه این تنش‌ها می‌تواند در جنگ آذربایجان با ارمنستان تغییری ایجاد کند توضیح می‌دهد: سیاست ایران در زمینه قراباغ روشن و واضح بوده و این را همه طرفین می‌دانند. در عین حال خط قرمزهای ایران هم در مورد تحولات منطقه کاملا مشخص است و رهبر ایران به صراحت در مورد این خط قرمزها صحبت کرده و سایر مقامات هم بر آن تاکید کرده‌اند. سیاست ایران در قفقاز مبتنی بر جانب داری از ارمنستان و آذربایجان نیست بلکه ایران سیاستی را مبتنی بر منافع و امنیت ملی خود دنبال می‌کند و در همین چارچوب هم هست که اقدامات باکو برای اشغال جنوب ارمنستان یا احداث کریدور زنگزور با منافع ملی ایران در تضاد قرار می‌گیرد. قاعدتا ایران هر کاری برای اینکه از منافع خود حفاظت کند انجام خواهد داد. اگر جمهوری آذربایجان قصد داشته باشد که دست به تغییرات مرزی بزند و از خطوط قرمز ایران عدول کند با واکنش جدی و محکم ایران مواجه خواهد شد.

ایران سیاست ها و خطوط قرمز خود را تبیین و مشخص کرده و از این جا به بعد هر اتفاقی که می افتد بستگی به نوع بازیگری و نحوه کنشگری آذربایجان دارد و نه ایران.

این کارشناس مسائل روسیه و قفقاز در مورد دخالت اسراییل در مسائل بین اذربایجان و ایران می‌گوید: یک واقعیت وجود دارد مبنی بر اینکه آذربایجان در سال‌های گذشته اسراییل را به عنوان یک شریک راهبردی پذیرفته. این مساله را هم مقامات باکو به صراحت در موردش صحبت کردند و هم مقامات رژیم صهیونیستی بر آنها تاکید کرده‌اند. به نحوی که طرفین این روابط را به کوه یخی تشبیه می‌کنند که فقط یک نهم آن بیرون آب و مشخص است. در نتیجه خود این تشبیه نشان می‌دهد که این دو روابط پیچیده و در هم تنیده دارند و ما در عمل هم شاهد این موضوع هستیم. مثلا آذربایجان تامین کننده بیش از ۴۰ درصد از نفت مصرفی اسراییل است که نشان می‌دهد تل آویو در حوزه انرژی به آذربایجان وابسته است. همچنین اسراییل مهم‌ترین تامین کننده تسلیحات برای اذربایجان است و باکو ۷۰ درصد از تسهیلات را از این رژیم خریده است. در عرصه عمل هم روابط دو طرف گسترده و تقویت شده است. نکته مهم برای ایران این است که روابط باکو و تل آویو دو جانبه نبوده بلکه روابطی بوده که علیه ایران مورد استفاده قرار گرفته است. در سال های گذشته هرگاه تیم‌های خرابکاری یا تیم‌های ترور اسراییل می‌خواستند وارد خاک ایران شوند از خاک آذربایجان اقدام کرده‌اند. چه در زمان ترور دانشمندان هسته ای و چه در زمان سرقت اسناد هسته‌ای، این تیم‌ها از طریق آذربایجان وارد خاک ایران شده‌اند.

در دو سال گذشته باکو بخشی از مناطق آزاد شده خود در جنگ که در جوار مرزهای ایران بوده را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده و آنها در پوشش ایجاد روستاهای هوشمند یا شهرک‌های فرهنگی عملا دارند اقدامات امنیتی علیه ایران را ساماندهی می‌کنند در نتیجه روابط آذربایجان و اسراییل هم در هم تنیدگی قابل توجهی دارد و هم علیه ایران است و تهران هم نسبت به این روابط و نسبت به نفوذ اسراییل در مرزهای شمال غربی خود به شدت حساس است.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1752213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 46
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    برای من سوال هست که اگر همه حتی ارمنستان موافق کریدور زنگزور هست آیا واقعا ایران می تواند به تنهایی مانع این توافق شود؟ قطعا نمی تواند. با این واقعیت ایران چرا باید دنبال تنش باشد آیا راهکاری وجود ندارد تا از این کریدور ایران هم منتفع شود؟ یا کریدوری موازی با آن ایجاد کند نه اینکه خودش کریدور ایجاد نکند و جلو ایجاد خط اهن و اتوبان تو منطقه جنوب ارمنستان و آذربایجان را بگیرد.
    • اجاقلو IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      به نظر میاد تمام نظرات این صفحه رو شما نوشتید اما با اسامی مختلف (علی، نرایمان، محمد، فیروز سلامت)، از ادبیات کاملاً مشخصه. در ضمن ارمنستان به هیچ وجه موافق ساخت این کریدور نیست. چرا که ارتباطش با دریاهای آزاد که از طریق ایران تأمین میشه رو از دست میده. ایران هم ارتباطش رو با اروپا از دست میده و به شدت وابسته به باکو خواهد شد. درک این موضوع خیلی ساده و راحته . اما امثال شما که منافعتون وابسته به باکو هست سعی میکنید متوجهش نشید.
  • نرایمان IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    مگر درزمان شوروی از باکو چگونه به نخجوان سفرمی کردند؟ راه زمینی وجود دشته است که ارمنستان هم اکنون بسته است. این راه با استفاده از پل های رو گذر و زیر گذر میتواند درمحل تلاقی با راه های ایران به ارمنستان مهندسی شود و هیچ راهی بسته نباشد. درد ایران جلوگیری از رونق اقتصادی آذربایجان است و صلح با ارمنستان آن کشور را قوی می کند و ایران بنابه دلایلی که همه میدانند مخالف این امر است.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      در زمان شوروی کلا یک کشور بوده آمد در نتیجه رفت آمد داخل کشور مشکل نبود ولی فعلا دو کشور مجزا هستند .اگر فقط جاده باشد و در کنترل ارمنستان باشد مشکلی ندارد .ولی آذربایجان می خواهد منطقه زنگزور را به تصرف خود بیاورد.
  • محمد IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    قرار نیست آذربایجان منافع ایران را تامین کند هر کشوری بدنبال منافع خودش است همانگونه که ایران منافع آذربایجان را تامین نمی کند. در این شرایط تهران فقط رجزخوانی می کند و عملا قادر به انجام هیچ اقدامی نیست زمان نشان خواهد داد ایران چقدر دل و جرات واکنش دارد. ایران دلگرم و دلخوش به روسیه بود اما روسیه خود در دام اوکراین گیر افتاده و در شرایطی نیست که علیرغم داشتن پیمان دفاعی با ارمنستان از ارامنه در برابر آذربایجان دفاع کند
    • GE ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      اتفاقا روسیه خودش خواهان کریدور زنگه زور هست چون متن توافق با ارمنستان توسط روسیه تنظیم شده
  • محمد IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    جای اینکه خطوط قرمز خودتونو برخ اونا بکشید،سعی کنید با ایجاد سریعتر خط ترانزیت شمال بجنوب و هزینه کرد در این مقوله وجلب منافع استفاده از آن به کشورهای اطراف خزر از بروز درگیری ممانعت کنید والا با تهدید آذربایجان و پشتیبانی تا بجا از ارمنستان نیروهای طرف سوم با تطمیع ارمنستان از منافع این گذر گاه خواه ناخواه موافقت خواهد کرد وسهم ما از این ماجرا میماند افسوس ونگاه
  • فیروز سلامت IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    بسمه تعالی با قبولی طاعات و عبادات تا زمانی که باکو از طرف ایران احساس ملایمت نماید دست از یاوه گویی نخواهد کشید انشاالله نیروهای نظامی ایران به موقع جواب
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      بسمه تعالی من صحبت کردم یه مقدار قیمت آذوقه پایین بیاد بتونیم غذای قشونو تهیه کنیم و انشاالله آماده جنگ بشیم.خوبه؟امر دیگه ای باشه.
    • تبریزی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      10 17
      بله
  • داریوش IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    منطقه زنگه زور جزء خاک ارمنستان محصوب می شود و تصمیم گیرنده در مورد واگذاری این منطقه به آذربایجان حاکمیت ارمنستان است و بر اساس بند ۹ آتش بس بین آذربایجان و ارمنستان ، برای برقراری ارتباط آذربایجان و نخجوان ارمنستان باید از طریق خاک خود به صورت آزاد و بدونه مانع حمل و نقل کالا و انسان را تضمین کند و ضامن آن هم روسیه است.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    به نظرم ما خیلی دیر تصمیم گرفتیم به رفتارهای باکو واکنش نشون بدیم.
  • ا FR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    سریال عربستان تمام شد سریال آذربایجان شروع شده.
  • 🇮🇷 IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    باید باکو رو از رو زمین محو کرد
  • محبی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    باکو به پشت گرمی اسرائیل و ترکیه اینقدر تنش آفرینی میکنه . رسماً داره میگه به ما حمله کنید. باید دید این سه کشور یعنی باکو، ترکیه و اسرائیل پشت پرده چه دسیسه هایی بر علیه ایران چیدن . اگر جنگی بین ایران و باکو صورت بگیره قطعاً اسرائیل و ترکیه به نوعی در جنگ دخالت خواهند کرد. احتمال هماهنگی ترکیه با طالبان و دست درازی همزمان طالبان به مرزهای شرق ایران هم وجود داره. (دیوار مرزی که ترکیه در کنار مرزهای ایران ساخت این احتمال رو تقویت میکنه) به همین دلیل باید با تمام توان آماده بود تا در این بازی که مثل شطرنج مهره چینی شده به بهترین حالت ممکن واکنش نشون بدیم و به هیچ قیمتی مرز ایران با ارمنستان که دروازه ی ایران به اروپاست رو از دست ندیم.
  • حسینی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    شما از دشمنی با آذربایجان هیچ سودی نخواهید برد دالانی که با این حقد و کینه از آن نام میبرید در واقع راه بین زنگلان و نخجوان است که همیشه بوده و ارمنستان حدود سی سال پیش آن را بست و آذربایجان بحق قصد بازگشایی آن را دارد .
  • داریوش IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    زنگه زور حق قانونی و سرزمینی جمهوری آذربایجانه ..الی ماشالله مردم ایران اونقدر گرفتاری و مشکلات دارن که این مسایل پیش پا افتاده مهم باشه ...به عنوان ی ایرانی و فارس زبان واقف ام که مسله کریدور مسله بین جمهوری اذربایجان و ارمنستانه
  • مسعود IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    این الهام خان الکی با این جو دادنای احمقانه ش بیشتر ترس جنگ به جون مردم آذربایجان میندازه. مردم ایران که میدونن الان اسراییل نمیاد از آذربایجان در جنگ دفاع کنه چون کشور خودش فعلا روی هواست. تازه اتفاقی بیفته نهایتا منجر به الحاق آذربایجان به ایران میشه.
  • مرتضی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    در مواجهه با دشمنان و کشورهای یاغی تنها مشت آهنین کاربردی است،مذاکره و صحبت فقط هزینه های آتی را سنگینتر میکند.
  • تبریزی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    بدلیل دشمنی باکو ، هر حرکت از طرف باکو در همین دشمنی قرار دارد ، همزبانی وشیعه بودن دلیل نمیشه جانی نباشند .
  • FR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    افرادی که میگن ایران کاری به بازگشایی دالان اردوغانی نداشته باشد.آیا میدانند اردوغان حتی کردهای ساکن سوریه را از مرز ترکیه آواره نموده بخاطر تمامیت ارضی کشورش؟؟
  • گیلمرد‌‌رجبی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    امیدوارم‌که‌هیچ‌اتفاقی‌ناخوشایند‌‌برای‌مردم‌ دوطرف‌به‌وجود‌نیاید‌‌‌‌‌ ودر‌غیراینصورت‌‌‌سپاه‌عشق‌‌ایرانجان‌میداند‌ چگونه‌عمل‌کند 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • ناشناس FI ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    متاسفانه ایران مثل اکثر مسائل و معادلات منطقه و جهان عمدا یا سهوا داره اشتباه میکنه آذربایجان و ترکیه نقش اصلی رو دارن توایجاد کریدور زنگه زور ولی چین روسیه آمریکا و اروپا خیلی مشتاق هستن این اتفاق بیافته این وسط هند و ایران نمیخوان این اتفاق بیافته ایران خیلی زود موضع گرفت ولی انتظار نداشت آذربایجان اصرار کنه و قدرتهای بزرگ همشون موافق باشن الان ایران بین آب و آتش گیر افتاده در کل هر چه زودتر تغییر موضع بده به نفعش هست چون این راه صددرصد زده میشه خیلی نمونده که ارمنستان به ایران بگه تو امور داخلی ما دخالت نکن
  • رحمامی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    کاربربنام محمد تو یانادانی یاوطنفروش ومنافق اذربایجان بیش ازحدگستاخ شده ایران هرگزساکت نمی نشیند که رژیم علیف هرغلطی دلش خواست درکنارمرزهای ایران انجام دهد اسرائیل یک رژیم جعلی و جنگ افروز توسط انگلیس وامریکا برای محاصره ونابودی مسلمانان وایران بوجودامده تاحالا چند بار عملیات تروریستی ازخاک باکو درایران رخ داده اخیرا قضیه شاهچراغ درشیراز لطفا ساکت شو ومغلطه گری نکن
  • تورک اوغلو IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    65 91
    بنظر من رجزخوانی مجازی فایده ای ندارد کسی که قدرت نظامی دارد لغض نمی‌خواند این گوی و این میدان بسم الله
  • قلندر IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    اذربایجان وروسبه وارمنستان باهم هماهنگ پیش میرن وکریدور هم باز خواهد شد طبق توافق نامه سه جانبه نوامبر.حالا این وسط بعضی هانمیدونم چرا دل پیچه دارن
  • مهندس نرم افزار IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    باکو و ایروان رو ضمیمه خاک ایران بکنیم
  • عبدالله IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    برای من عجیب است که بعضیها اینقدر درک سیاسی پایینی دارند.یکی گفته خب ایران هم یک زنگزور موازی ایجاد کند،واقعا نمیفهمند منافع ملی یعنی چه.جوری حرف میزنند انگار دشمن ایرانند نه ایرانی.بهرحال باکو در مقابل قدرت ایران هیچی نیست
  • پیمان IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    تا به کی مماشات با کشوری که قد ناخن کوچیک ما هم نیست. کجاست اون اقتداری که عراق با اون همه حامی سرجاش نشوندن. واقعا واسه چی اجازه دادن این همه ضرر از سمتشون به ما برسه... بنظرم یکی از راهها یکی شدن نیروهای مرزی ما با ارمنستان و روسیه در طول خطوط مرزیه که اگر کوچکترین تحرک منفی انجام دادن کمتر از 12 ساعت تو خود باکو باشیم. خلص و تمت
  • حرف حساب IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    نفوذ پانترکیسم در نهاد های کشور جدی است وگرنه اصلا نباید کار به اینجا کشیده میشد
  • شعباتی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    آذربایجان وعلی اف عددی نیستند که بخواهند علیه ایران توطعه کنند