خبرنگارانی که در روز پایانی سال ۱۴۰۱ بیکار شدند

بنیاد رودکی، مالک فعلی «هنرآنلاین» (خبرگزاری هنر ایران)، روز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱، بدون اطلاع قبلی، به تحریریه «هنرآنلاین» اعلام کرده که این خبرگزاری در سال ۱۴۰۲ واگذار خواهد شد. اتفاقی که موجب شده است خبرنگاران این رسانه سال نو را با دلهره احتمال بیکاری آغاز کنند.

نرگس کیانی: یکشنبه، ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ بود که به تحریریه «هنرآنلاین» (خبرگزاری هنر ایران) اعلام شد که بنیاد رودکی تصمیم گرفته است این خبرگزاری را واگذار کند و از میان پیشنهادهای موجود «موج» را انتخاب کرده است. دسترسی خبرنگاران «هنرآنلاین» به کارتابل‌شان برای انتشار خبر، در روزهای نخست فروردین ۱۴۰۲ قطع و از آن‌ها خواسته شد رزومه‌شان را به این خبرگزاری ارسال کنند تا در صورت رسیدن به توافق، در آن‌جا مشغول به کار شوند. تحریریه سابق «هنرآنلاین» مشکل پیش آمده را طی نامه‌ای به «هیات مدیره انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر» اطلاع داد. این نامه که به امضای ۸ نفر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باسابقه رسیده است از واگذاری خبرگزاری هنر به کارفرمای جدید و مواجه شدن با گونه‌ای از قطع همکاری خبر می‌دهد. این خبرنگاران معتقدند با توجه به سابقه کاری طولانی مدت‌شان در این خبرگزاری و دیگر رسانه‌ها نباید ناچار به ارسال رزومه برای رسانه‌ای دیگر شوند. ضمن این که «هنرآنلاین» خبرگزاری تخصصی هنر است و رسانه‌ای که بنیاد رودکی تصمیم گرفته است این خبرگزاری را به آن واگذار کند خبرگزاری تخصصی اقتصادی محسوب می‌شود. 

«هنرآنلاین» از افضلی به بنیاد رودکی

طبق شنیده‌ها «هنرآنلاین» (اولین خبرگزاری رسمی هنر در ایران) به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی مهدی افضلی و سردبیری مهدی فروتن، در هفته اول اسفند ۱۴۰۱ به بنیاد رودکی واگذار شده و این بنیاد بوده که تصمیم گرفته است «هنرآنلاین» را واگذار کند. این در حالی است که وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی در پی پرس‌وجوی تحریریه سابق «هنرآنلاین» به آن‌ها اعلام کرده که این اقدام در راستای صحبت‌های محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی در خصوص ادغام خبرگزاری‌های دولتی با یکدیگر انجام خواهد شد اما فعلا در مرحله طرح است و هنوز زمینه عملیاتی کردن آن فراهم نشده است. سوم اسفند ۱۴۰۱ بود که وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره ادغام خبرگزاری‌های دولتی گفت که این خبرگزاری‌ها دو بخشند، یک بخش در خود وزارت ارشاد که در گام اول می خواهند آن‌ها را ساماندهی کنند و گام بعدی نیازمند توافقات بین‌دستگاهی است که آن را هم جلو خواهند برد. اعضای تحریریه سابق «هنرآنلاین» می‌گویند که طبق اعلام وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی به آن‌ها، این طرح قرار نبوده اکنون عملیاتی شود و وزارتخانه از این که بنیاد رودکی با چنین سرعتی اقدام به واگذاری این مرکز خبری کرده متعجب است.

مقصد خبرنگاران کجاست و چه می‌کند؟

خبرگزاری هنر ایران شامل سرویس‌های نمایش، تجسمی، موسیقی، سینما، مد و لباس، فرهنگ و ادبیات و معماری است و «موج» هم‌چون هر خبرگزاری رسمی سراسری دیگری به سیاست، اقتصاد، جامعه و... می‌پردازد و در کنار آن سرویس فرهنگی هم دارد. نکته‌ای که موجب نگرانی خبرنگاران مذکور شده و طرح این پرسش می‌شود که با توجه به رسالت‌های جداگانه «هنرآنلاین» و «موج» در عرصه خبر، آیا آنها تمایل و ظرفیتی برای استفاده از ۸ خبرنگار که به شکل تخصصی در حوزه فرهنگ‌وهنر فعالیت می‌کرده‌اند خواهد داشت یا خیر؟ و در غیر این صورت، چه کسی پاسخگوی آن‌ها که در روزهای پایانی سال و بدون اطلاع قبلی تعدیل نیرو شده‌اند خواهد بود؟ و در این میان بنیاد رودکی چرا چنین تصمیمی گرفته است؟ 

بیشتر بخوانید:

هنرآنلاین بلاتکلیف است

آن‌طور که در بخش «درباره ما» خبرگزاری موج آمده است «راهبرد اصلی این خبرگزاری، اطلاع‌رسانی صحیح، شفاف و سریع درهمه حوزه‌ها با تاکید بر ابعاد گوناگون اقتصاد است» این درحالی است که در بخش «درباره ما»ی «هنرآنلاین» رسالتی کاملا متفاوت برای آن طراحی شده و چنین آمده است: «هنر جوششی و نه هنر تکنیکی و مهندسی در زمره هدیه‌های ارزنده‌ای است که خداوند در انسان به ودیعه نهاده تا هم به یافتن و نزدیکی به «او» منجر شود و هم انسان بتواند با کشف و شهود و خلسه و جذبه، به مرزهای ناشناخته‌ای از «‌وجود» راه پیدا کند. بر این بنیاد، سخن گفتن از هنر جوششی و فطری، حتی در قالب خبر و اطلاعات به انسان کمک می‌کند؛ برای یافتن گمشده خویش و قدری به خود فرصت خلوت کردن و اندیشه متعالی می‌دهد. «هنرآنلاین» برای همین منظور آمده است.» این که چرا بنیاد رودکی تصمیم گرفته است سرپرستی یک خبرگزاری با رویکرد فرهنگی و هنری را به خبرگزاری دیگری که استراتژی کلان آن توجه به حساسیت شرایط اقتصادی کشور است واگذار کند و اساسا چرا این واگذاری را تنها یک روز پیش از وقوع آن به تحریریه «هنرآنلاین» اطلاع داده و علی‌رغم صراحت قانون کار، زمانی را برای آن‌ها در نظر نگرفته است تا اگر کارفرمای جدید مایل به همکاری با آن‌ها نبود یا آن‌ها تمایلی به همکاری با کارفرمای جدید نداشتند فرصتی برای پیدا کردن کار داشته باشند سوالاتی است که شاید کسی پاسخ آن را نمی‌داند.

از پاسخ ندادن تا تکذیب کردن

برای یافتن پاسخ این سوالات یا می‌توان به سراغ روابط‌عمومی بنیاد رودکی رفت یا خبرگزاری «موج». دو منبعی که یکی موضوع را تکذیب می‌کند و می‌گوید آن‌طور که شما فکر می‌کنید نیست اما نمی‌گوید چه اتفاقی افتاده است و دیگری حاضر به صحبت کردن نیست و می‌گوید صرفا پیمانکار است و از جزئیات ماجرا مطلع نیست. مطابق شنیده‌ها پس از اعتراض تحریریه سابق «هنرآنلاین» به وضعیت موجود، بنیاد رودکی قرار است روز دوشنبه، ۲۱ فروردین جلسه‌ای با افراد تحریریه مذکور بگذارد و وضعیت آن‌ها را مشخص کند.

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1751880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    ممنون از اطلاع رسانی