درگیری نسل جوان معترض با نسل انقلابی چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

نویسنده در مقاله حاضر نشان می دهد که انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ حاصل چه تناقضاتی بوده، و پس از پیروزی سنتی ها در سال ۱۳۵۷، با همه تحولات آن نسل انقلابی درحال خروج از صحنه بوده و در برابر او سه راه حل ممکن قرار دارد .

گروه سیاسی: می‌توان پیش‌بینی کرد که نسل اول بنا به شرایط سنی رو به خروج است و این نسل رو به خروج انقلاب اگر نتواند با توسل به جنگ به عنوان راه حل نهایی به اهداف مسلکی خود جامه عمل بپوشاند، ۱-یا به سازشی با نسل جوان تن خواهد داد و عواقب عملکرد آنان را در این جهان به داوری آخرت واگذار خواهد کرد،۲- یا نسل حاکم بعدی با سازگاری بیشتر به عرصه بین المللی باز خواهد گشت، ۳- یا با توجه به ثروت روز افزون جهان عرب و جذابیت و جاذبه آن برای فلسطینیان آنان را نیز به راه توسعه اقتصادی و صنعتی خواهد کشاند و در نتیجه ایران را که اکنون با اکثریت یافتن جامعه تجدد طلب با دوگانگی بسیار کمتری مواجه است به حال خود خواهد گذاشت تا در دنیای متعارف به زندگی متعارف بپردازد.

این‌ها سه پیش‌بینی فریدون مجلسی دیپلمات سابق ایران، در باره آینده ایران است که در ویژه نامه پایان سال روزنامه سازندگی منتشر شده است. از نظر مجلسی سه پیش بینی مذکور دارای مبانی و شرایطی بوده که خلاصه مقاله به شرح زیر آمده است:

*وقایع و اعتراضات اخیر و سراسری در ایران و نیز بازتاب آن در میان ایرانیان مهاجر این نگرانی و پرسش را در میان کثیری از ایرانیان پدید آورده است که آینده پیش روی ایران چگونه می‌تواند باشد؟ نگرانی قابل درک، که پاسخ دادن به آن مشکل است.

*قانون اساسی ایران پس از انقلاب اسلامی، مقدرات کشور و ملت را در کف کفایت ولی فقیه و رهبری قرار داده است که خود او نیز از احکام و باورها و آموزه‌هایی تبعیت می‌کند که از دیرباز تنظیم و تقدیر گردیده است. ...تحولات منجر به انقلاب اسلامی حاصل پدیداری نوعی دوگانگی عمیق فرهنگی و هویتی میان ملت بوده است که گویی دو ملت را در یک کشور جای داده بود.

*اروپا برای تحول خواهان ایرانی، حتی شاهان قاجاری، الگوی تجدد خواهی محسوب می‌شد و به دنبال تکرار تجربیات آنها در زمینه‌های مختلف بودند. این تغییرات یا تأثیر گذاری‌ها در شهرهایی که تا حدی در همسایگی فرهنگی اروپا بودند مانند تبریز و رشت و از آنجاها تا تهران و اصفهان اثر می‌گذاشت. زندگی شهری تدریجا با آن الگوهای تجملی و رفتاری خو می‌گرفت. با این حال، وقتی نوبت به گسترش محتوای فرهنگی از طریق مدارس نوع فرنگی رسید مقاومت‌های سنت‌گرایان آغاز شد، زیرا دانستند که آن آموزش‌ها فقط دین محور نیست.

*با پیروزی آنان (سنتی ها در انقلاب اسلامی ۵۷) ارزش‌های سنتی حاکم شد. در این بستر نوعی تجدد خواهی ملایم و تدریجی در طی چهل سال شکل گرفت که با تعادل اجتماعی بیشتر با فرهنگ جهانی آشنا و در ارتباط بوده است. اینان نسل‌های بعدی همان سنت‌گرایانی هستند که پیاده نظام انقلاب بودند و از انقلاب و تعهدات و وعده‌های آن توقعات متجددانه‌تری دارند. اکثریت یافتن آنان همزمان بوده است با پیر شدن نسل اولیه انقلابی که با احساس حق تقدم در حاکمیت، در برابر نسل‌های بعدی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی هم روبه‌رو هستند.

*سیاست خارجی جمهوری اسلامی که از آغاز دشمنی با غرب آغاز شد و تا حد تابو سازی اسرائیل محور سیاست خارجی قرار گرفت، با هزینه‌های بسیار در پی فرآوری و غنی سازی اورانیوم بوده است که تصور دستیابی به سلاح هسته‌ای را برای غربیان و متحدان اسرائیل به وجود آورده است که منجر به تحریم ایران و ماجراهای برجام شد. این کشمکش التهاب و تنشی پایدار در زندگی نسل‌های جدید ایران پدید آورده است که ضمن تشدید اعتراض‌ها موجب تمایل شدید به گریز و مهاجرت شده است.

*با این مقدمات می‌توان پیش‌بینی کرد که نسل اول بنا به شرایط سنی رو به خروج است و این نسل رو به خروج انقلاب اگر نتواند با توسل به جنگ به عنوان راه حل نهایی به اهداف مسلکی خود جامه عمل بپوشاند، یا به سازشی با نسل جوان تن خواهد داد و عواقب عملکرد آنان را در این جهان به داوری آخرت واگذار خواهد کرد، یا نسل حاکم بعدی با سازگاری بیشتر به عرصه بین المللی باز خواهد گشت، یا با توجه به ثروت روز افزون جهان عرب و جذابیت و جاذبه آن برای فلسطینیان آنان را نیز به راه توسعه اقتصادی و صنعتی خواهد کشاند و در نتیجه ایران را که اکنون با اکثریت یافتن جامعه تجدد طلب با دوگانگی بسیار کمتری مواجه است به حال خود خواهد گذاشت تا در دنیای متعارف به زندگی متعارف بپردازد. به امید آنکه برخی افراط گری‌ها موجودیت ایران را به مخاطره تراژیک نیندازد.

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1747470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    1 1
    خدا این دلهای مردم را به توحید و انقلابی با محوریت اسلام هدایت کرد و خداوند و دعای امام زمان حوادث بسیاری را از این انقلاب اسلامی برطرف کرد و ان شاءالله تا ظهور حضرت مهدی انقلاب اسلامی نسل در نسل ادامه می یابد .
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    0 0
    دوران مدارا را احیا کنیم. خشونت کاری نمی تواند بکند
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    8 0
    هرنسلی بنابه اقتضای زمان و مکان دست به عمل میزنه امروز جوانان خواهان آزادی بیان هستند .چرا قانون به خودی ها اجازه هرکاری رو میده اما مخالفان رو سرکوب می کنه
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    0 1
    هیچی در جهان سوم یکی باید دیگری رو حتما بکشه. بابا کمی با هم مهربان باشین.
  • حاج حسین IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    1 1
    اعتراضات مردم به معنی دوری عامه مردم از اهداف انقلاب نیست چرا که عدم حضور مردم وفادار به انقلاب در قاب همان رسانه ها،به معنی در اقلیت بودن نیست،زیرا در موعد لازم با حضور به موقع و درست خود در اجتماعات حمایتی،چه سیاسی و چه نظامی و چه .....! نشان دادند که هنوز بر عهد دهه پنجاه و شصت خود با حاکمیت جمهوریت اسلامی گونه کشور عزیزمان هستند
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    1 0
    نگاه یک سویه نگرانه راه به جایی نخواهد برد
  • توماج صالحی IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    0 0
    تاریخ نشان داده هیچ راه گریزی وجود ندارد
  • روح الله IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    2 0
    انقلاب درست بود ولی سپس توسط افراطیون تصاحب شد
  • ناشناس IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    0 0
    همین جوانانی معترض. ی مشکلاتی دارن کار ندارن بی کارهستن. خداوکیلی اگه ی زمانی اتفاقی برای جمهوری اسلامی رخ بده همین جونان معترض سینه سپر می کنند از نظام ایران مخلصانه دفاع مکنند. ی کمکی هم باید به این جوانان بشه. به امید خدا این هم درست میشه.
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    0 0
    اگر نسل انقلابی واقعی وجود داشت که جامعه بهشت بود
  • FR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    3 0
    تحولی بزرگ در راه است.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    3 0
    فکر نمیکنم هیچ نیرویی بتواند اعتماد مردم را جلب کند متاسفانه جمهوری اسلامی همه فرصت ها را سوزانده است
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    1 0
    این کشور همین الان هم در برخی شاخص ها از افغانستان عقب تر است
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    0 0
    بهتر هر کسی سرش تو کار خودش باشه تو کار هم دخالت نکنید جوسازی هم نکنید باریکلا
  • محمود IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    2 0
    تندروها هر سمتی باشند نابودگرن
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    1 0
    امیدی به اصلاح نیست
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    0 1
    تجددگرایی پیروزاست چون برمبنای عقل است
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    1 2
    این انقلاب می ماند
  • ناشناس IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    1 1
    به امید پیروزی ایران
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    3 1
    ان شاالله با صبر و رعایت حرمت ها همه چیز روبه راه میشه
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 2
    نسل جوان به هیچ وجه با هیچ وعده ای راضی نمی شود