فارس نوشت:

محمدرضا صادقی،‌جنین شناس در مورد میزان ناباروری در زوجها اظهار داشت:‌ آمار جهانی نشان می‌دهد 15 درصد زوجها به طور طبیعی و بدون هیچ اینکه مشکلی داشته باشند در یک سال اول زندگی مشترک بارور نمی‌شوند. همچنین ناباروری در زوجین 40درصد ناشی از ناباروری مردان، 40 درصد ناشی از ناباروری زنان، 10درصد به دلیل ناباروری هر دو و 10 درصد دیگر نیز ناباروری به دلائل نامشخص است.

وی افزود: نه اینکه دلائل نامشخص باشد بلکه هنوز دلیل آن از لحاظ پزشکی مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه درمان ناباروری 35 سال است که در دنیا انجام می‌شود، اضافه کرد: درصد درمان ناباروری در ابتدا بسیار پایین بود به طوری که تا 80 درصد از ناباوری‌ها درمان نمی‌شد اما هر چه به سمت جلو حرکت کردیم از این درصد کاسته شده و کم‌کم به این نتیجه می‌رسیم که شاید حتی مشکل مولکلوی نیز در ناباوری دخیل باشد.

جنین‌شناس مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: درمان ناباروری‌ همکاری متخصصان مختلف را می‌طلبد. مثلاً درمان ناباروری‌ در مردان که ممکن است ناشی از مشکلات هورمونی، غدد و بیضه باشد در برخی موارد نیازمند درمان دارویی است اما در برخی موارد که دارو جوابگو نیست باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

صادقی اذعان داشت: در دنیا درمان ناباروری در مردان بر عهده متخصصان آندرولوژی است که همان متخصصان مجاری ادراری هستند که یک دوره تخصصی در زمینه ناباروری‌ مردان می‌گذارنند و حتی در برخی کشورها مانند آلمان متخصصان پوست این دوره را گذرانده و ناباوری‌ مردان را درمان می‌کنند.

وی در مورد راه درمان و عمده مشکل ناباروری در مردان توضیح داد: نداشتن اسپرم یا تعداد بسیار پایین آن علت اصلی ناباوری‌ در مردان است که پیدا کردن منشأ آن مشکل و زمانب ر است چرا که بیضه‌ها در سه ماهه دوم بارداری هنگامی که فرد در شکم مادر خود دوره جنینی را طی می‌کند تشکیل می‌شود و تا زمان بلوغ رشد و نمو می‌کند.

صادقی با اشاره به اینکه عوامل متعددی بر کارکرد بیضه‌ها تأثیر می‌گذارد، اظهار داشت: داروهایی که مادر در زمان بارداری مصرف می‌کند یا بیماری‌هایی که فرد قبل از بلوغ به آن دچار می‌شود و از همه مهمتر عفونت‌هایی که مردان در مجاری ادرار به آن مبتلا شده و در پی آن موجب بسته شدن لوله آنها می‌شود از عوامل عمده‌ای هستند که در ناباوری‌ مردان تأثیر می‌گذارند.

وی افزود: در حالت معمولی بالای 5 درصد اسپرم‌ها در هر حال باید شکل نرمال داشته باشد تا فرد بارور محسوب شود که در افراد ناباور‌ این میزان کمتر از یک درصد است. ما در ناباوری‌ مردان دو مبحث داریم یکی بارور کردن و دیگری سرعت و زمان انتظار در تشکیل جنین در زنان که در زوج‌های جوان و سالم معمولاً طی دو ماه این امر اتفاق می‌افتد.

صادقی همچنین مشکلات ناشی از ناباروری مردان را از مورفولوژی اسپرم (شکل اسپرم) یا (حرکت اسپرم) عنوان کرد و افزود: در هر مرتبه 300 میلیون اسپرم وجود دارد که 300 عدد آن به سمت تخمک حرکت می‌کنند و در نهایت فقط یک اسپرم به تخمک می‌رسد و بقیه طی فرایندی حذف می‌شوند. حتی از نظر مولکولی هم ممکن است کوچکترین مشکلی اسپرم را حذف کند.

این جنین‌شناس گفت: نکته جالب اینجاست که در برخی موارد که تخمک هنوز آزاد نشده اسپرم در ابتدای لوله رحم می‌چسبد و منتظر می‌ماند و به محض آزاد شدن تخمک با سیگنالی که از تخمک می‌گیرد با سرعت بسیار زیاد به سمت تخمک حرکت می‌کند. اسپرم حتی 2 روز یا بیشتر با قدرت باروری می‌تواند در رحم زنده بماند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =