۲ نفر
۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
قصه سه طلای فراتر از طلا!

در سالی که گذشت، الهام حسینی موفق به کسب سه مدال طلا در مسابقات قهرمانی آسیا و تاریخ سازی در وزنه برداری زنان ایرانی شد. جایی که برای نخستین بار یک بانوی ایرانی عنوان قهرمانی آسیا را به نام خود کرد و سه مدال خوش رنگ را به گردن آویخت.

ریحانه اسکندری: حدودا پنج سال قبل بود که مجوز رسمی برای فعالیت بانوان وزنه بردار در ایران صادر شد. سرعت رشد و پیشرفت دختران وزنه بردار، با توجه به سالیان دراز محرومیت و ممنوعیت قابل توجه بود. رشته ای که هیچ دختری در آن اجازه فعالیت نداشت امروز قهرمانانی دارد که می توانند الهام بخش دیگر علاقه مندان این حوزه باشند.

شاید یکی از مهم ترین افتخارات و دستاورد های وزنه برداری زنان پس از کسب مجوز فعالیت رسمی، مدال طلای قهرمانی آسیا توسط الهام حسینی بود.

علی رغم همه تابوها، واکنش های تند و انتقاداتی که از سمت بعضی از مردم و دیگر اقشار جامعه به سمت وزنه برداری بانوان می رفت اما دختران وزنه بردار ثابت کردند می توانند از همه موانع عبور کنند و نام خود را در صحنه های بزرگ در صدر قرار دهند.

" طلاکوب لرستان"

کسب نخستین طلای آسیایی برای وزنه برداری بانوان

سال گذشته در تاریخ ۲۲ مهر مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا در منامه بحرین دنبال شد و نخستین طلای تاریخ وزنه برداری زنان ایران در آوردگاه آسیایی به گردن الهام حسینی آویخته شد.

الهام حسینی که در وزن ۸۱ کیلوگرم وزنه می زند، هم مدال طلای یک ضرب و هم مدال طلای دو ضرب را نصیب خود کرد تا افتخاری تازه را رقم بزند.

الهام حسینی که پیش تر در بازی های کشورهای اسلامی در قونیه ترکیه نیز مدال کسب کرده بود به دنبال درخششی بزرگ تر بود.

در حرکات یک ضرب این مسابقات، حسینی موفق شد وزنه ۹۷ کیلوگرمی را با موفقیت بالای سر ببرد. در دومین تلاش او موفق به بالا بردن وزنه ۱۰۰کیلوگرمی شد. در سومین تلاش او وزنه ۱۰۲ کیلوگرمی را هم مهار کرد. پس از موفقیت در مهار این سه وزنه طلای الهام حسینی در بخش یک ضرب قطعی شد.

در بخش حرکات دو ضرب، حسینی وزنه ۱۲۱ کیلوگرمی را با موفقیت مهار کرد. در تلاش دوم نیز وزنه ۱۲۵ کیلوگرمی را بالای سر برد. در سومی تلاش اما الهام حسینی موفق به مهار وزنه ۱۲۸ کیلوگرمی نشد.

الهام حسینی بهترین دختر وزنه‌بردار ایران در جهان

در انتها با مجموع ۲۲۷ کیلوگرم و کسب طلای بخش دو ضرب هر سه طلای مسابقات آسیایی را به نام خود کرد.

در بخش یک ضرب این مسابقات موتوکا ناکاجیما از ژاپن با رکورد ۱۰۰ کیلوگرم به مدال نقره رسید و رجینا آداشبایوا از ازبکستان با رکورد ۹۷ کیلوگرم مدال برنز کسب کرد.

قصه سه طلایی فراتر از طلا!

در نهایت، الهام حسینی از ایران با رکورد ۱۰۲ یک ضرب ۱۲۵ دوضرب و مجموع ۲۲۷ کیلوگرم(۳مدال طلا)، موتوکا ناکاجیما از ژ اپن با رکورد ۱۰۰ یک ضرب ۱۲۳ دوضرب و مجموع ۲۲۳ کیلوگرم(۲ مدال نقره یک ضرب و مجموع و برنز دوضرب)، آیشا عمرووا از قزاقستان با رکورد ۹۳ یک ضرب، ۱۲۴ دوضرب و مجموع ۲۱۷ کیلوگرم(نقره دوضرب و برنز مجموع) و رجینا آداشبایوا از ازبکستان با رکورد ۹۷ یک ضرب، ۱۱۵ دوضرب و مجموع ۲۱۲ کیلوگرم(برنز یک ضرب) به مسابقات قهرمانی آسیا پایان دادند.

کسب سه مدال خوش رنگ توسط الهام حسینی در چنین آوردگاه مهمی نام او در این رشته ماندگار کرد و نشان داد با تلاش هیچ چیز دور از دسترس نیست.

روایت زن طلایی وزنه‌بردار ایران از قهرمانی و تاریخ سازی در آسیا

او پس از کسب این افتخار در گفتگویی در توصییف مسیر دشواری که پشت سر گذاشته است گفت: «از روز اول وزنه‌برداری را با عشق و علاقه شروع کردم. هدفم این بود خودم را روز به روز به سکوها نزدیک‌تر کنم. مسیر آسانی نبود و نخواهد بود. در این مسیر دردها و آسیب دیدگی‌ها هستند که ممکن است، ورزشکار را متوقف کنند یا سرعتش را کم کنند.»

او ادامه داد: «گاهی اوقات با وجود علاقه‌ای که داری مجبوری متوقف شوی اما باید روحیه بالایی داشته باشی و همیشه انگیزه داشته باشی و نا امید نشوی.»

کوروش باقری نیز در مورد حضور وزنه برداری زنان در مسابقات قهرمانی آسیا و تاریخ سازی الهام حسینی گفت: «تمام ملی پوشان بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا (بحرین) نسبت به قبل (بازی‌های کشورهای اسلامی) افزایش رکورد داشتند و برای اولین بار در یک وزن قهرمان آسیا شدیم که حاصل زحمات و مدال طلای سیده الهام حسینی در دسته ۸۱ کیلوگرم بود. بعد از آسیایی سعی کردیم فضا را بازتر کنیم و ۲ نفر از کسانی که در رکوردگیری عملکرد بهتری داشتند به اردوی بزرگسالان دعوت شدند.»

حالا بزرگ ترین هدف پیش روی دختران وزنه بردار کسب سهمیه المپپیک و کسب افتخارات در سکوهای جهانی است. اتفاقی که دختران وزنه بردار ایرانی ثابت کرده اند دور از دسترس نیست و با رسیدگی ها بیشتر می توانیم به زودی شاهد مدال های مهم تر در آوردگاه های مهم تر باشیم.

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1746729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فهیمه دهقان IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    2 0
    قهرمان ایران