وکالت و قضاوت مکمل یکدیگر هستند/نگاه احترام‌آمیز جامعه به وکلا بیانگر جایگاه آن‌ها در تحقق عدالت است

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که وکالت و قضاوت مکمل یکدیگر هستند، گفت: قاضی و وکیل برای احقاق حق مردم و ابطال باطل تلاش می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در آیین هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع که با حضور رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران (اسکودا) برگزار شد، با اشاره به این مطلب که آحاد جامعه به حقوقدان و وکیل به چشم احترام نگاه می کنند، افزود: وکیل یک مسئولیت مهم و بی بدیل بر عهده دارد زیرا کاری که از دست وکیل مدافع بر می آید از دست قاضی بر نمی آید زیرا اگر چه مسئولیت صدور حکم بر عهده قاضی است، اما وکیل مسئولیت دفاع را بر عهده دارد ولی قاضی حق دفاع ندارد و باید بدون جانبداری، نسبت به صدور حکم عادلانه اقدام کند.
وی با اشاره به این مطلب که وکیل در نظام حقوقی کشور یک جایگاه دفاعی دارد و باید از موکل خود دفاع کند، تاکید کرد: افرادی در جامعه هستند که در دادگاه قدرت دفاع و بیان ندارند و نمی توانند حقوق خود را استیفاء کنند و این وکلا هستند که با ورود به پرونده ها و ارائه مستندات از موکل خود دفاع می کنند که مسئولیت و نقش کوچکی نیست.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان خاطرنشان کرد: گاهی اوقات قضات در حین دادرسی متوجه می شوند که در یک موضوع حق با یک طرف پرونده است اما چون باید با بی طرفی به پرونده رسیدگی کند بر مبنای علم خود درباره موضوع با استناد به لایحه وکیل رای عالمانه و قانونی انشاء می کند.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به این مطلب که وکلا باید با مطالعه دقیق پرونده، کار عالمانه و نوشتن لوایح مستند و قانونی از موکل خود دفاع کنند، تاکید کرد: مصداق اخلاق حرفه ای و انتظار این است که اگر یک وکیل در حین دادرسی متوجه شد حق با موکل او نیست و موکل او حرف دروغی می زند، خط قرمزی برای خود قائل شود و به ناحق از موکل خود دفاع نکند و حاضر نشود که به هر قیمتی رای به نفع موکل او صادر شود.
رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران (اسکودا) نیز گفت: لایحه استقلال کانون وکلا در سال 1331 توسط مرحوم مصدق نوشته شده است.
جعفر کوشا افزود: می دانیم بدنه قوه قضاییه درد دل ما را می شنود و حرف ما را گوش می دهد.
وی اظهارداشت: جنس کار وکالت، دفاع از حق است و امروز مردم دنبال وکیل مستقل هستند.
مجید شعبانی، رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان نیز با اشاره به این مطلب که وکالت در کشور ما همگام با قضاوت با ندای عدالت خواهی آغاز شده است، تاکید کرد: حق استفاده از وکیل جزو دادرسی های عادلانه در نظام بین‌المللی است.
46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1736565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =