فارس نوشت:

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مصاحبه طولانی را با رئیس جمهور ایران انجام داد و در این مصاحبه درباره موضوعات مختلفی با وی صحبت کرد. گزیده​هایی از آن را در ادامه می​خوانید:

  • من در حال کمک کردن به ترتیبات آزادی آنها طی چند روز آینده هستم بنابراین آنها قادر خواهند بود که به خانه بازگردند. البته این اقدامی بشردوستانه یکجانبه است. من امیدوارم که این اتفاق بیفتد. امیدوارم که این موضوع طی چند روز آینده روی دهد. ما تلاش‌های وسیعی را برای آن انجام داده‌ایم.
  • ادعاهایی درباره تسلیحاتی بودن فعالیت​های هسته​ای ایران همیشه توسط ایالات متحده مطرح می‌شود و این ادعاهایی است که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده می‌شود. هیچ کشور عضوی حق مطرح کردن چنین ادعاهایی علیه عضو دیگر نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شش سوال اساسی از ما پرسید و ما پاسخ این سوالات را به آنها دادیم و تایید آژانس را نیز دریافت کردیم. دولت آمریکا ادعاهایی را مطرح می‌کند اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید به گونه‌ای رفتار کند که همه فکر کنند که آژانس نماینده دولت آمریکا است. آنها باید استقلال خود را حفظ کنند. در غیر اینصورت، آژانس اعتبار خود را از دست خواهد داد. بر اساس قانون، ما به همکاری خود با آژانس ادامه خواهیم داد و این موضوع را در بسیاری از زمینه‌ها انجام داده‌ایم.
  • نظنز و فردو مکان‌هایی برای تولید نیروی برق هسته‌ای نیستند. آنها مکان‌هایی هستند که ما سوخت تولید می‌کنیم.
  • {چرا تاسیسات نطنز زیر یک کوه بنا شده است؟ آیا شما می‌خواهید اوانیوم غنی سازی شده خود را در برابر هرگونه حمله آمریکا و اسرائیل حفاظت کنید؟} تاسیساتی نظیر این، باید در مکان‌هایی امن ساخته شوند. این موضوع به دلایل امنیتی است و به دلیل حفاظت از مردم است. تاسیسات نطنز نیز زیر زمین ساخته شده است. البته تاسیسات هسته‌ای باید از حملات هوایی حفاظت شود اما ما نیاز برای داشتن اورانیوم با غنای 90 درصد نداریم. تاسیسات هسته‌ای ما هم در نطنز و هم در فردو تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. بازرسان آژانس در آنجا قرار دارند و آنها دوربین‌های خود را در این تاسیسات نصب کرده‌اند. آیا این موضع هیچگونه تفاوتی در ساخت این تاسیسات زیر زمین ایجاد می‌کند؟
  • {در پاسخ به اینکه آیا شما زمینه‌ای در جهان می‌بینید که دو کشور (ایران و آمریکا) بتوانند با هم کار بکنند؟} بله، ما می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها با آمریکا همکاری کنیم.می‌توانیم در زمینه امنیت و ثبات افغانستان همکاری داشته باشیم.می‌توانیم علیه قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم همکاری داشته باشیم. در زمینه‌های زیادی می‌توانیم همکاری داشته باشیم اما آمریکا همچنان سیاست مشابه‌ای را علیه ما اتخاذ می‌کند.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کورش کوشکی IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    ما بیش از 500000 هزار شهید ندادیم که آقای احمدی نژاد اینجور صحبت کنند . آیا وجدانن اگر یک رئیس جمهور اصلاح طلب این حرفا رو میزد چه عکسلعملی نشان می دادید .
  • ناشناس IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 0
    آقای کوروش کشکی اگر شهیدان عزیز ما رو میگید که مابا عراق در جنگ بودیم و الان کشور عراق کشور دوست و برادر ماست ...با اونها در تعاملیم .....از چی میگی آقا؟؟؟؟
  • مسعود IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    سلام ما 500000 شهید که دادیم در راه اسلام و انقلاب دادیم ولی این حق ماست که غرامت تعیین شده توسط سازمان ملل رو مطالبه کنیم ؟ ما این کار رو که نکردیم که هیچ بهشون کمک هم می کنیم آیا این درسته؟