چرخش تازه اروپا و آمریکا در احیای برجام/ جای پلیس خوب و بد عوض شد!

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در حالی از باز بودن درهای دیپلماسی به روی ایران صحبت می کند که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است که پیش رفتن با برجام ممکن نیست.

ابوالفضل خدائی: به گفته حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان مسیر مذاکرات همچنان باز است و تبادل پیام از طریق واسطه‌ها صورت می‌گیرد. مقامات عمانی اخیراً بارها تمایل خود را برای ایفای نقش میانجی‌گری بین ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده است. در همین راستا پادشاه این کشور اعلام کرده است که در تلاش است تا با پیام‌هایی که میان مقامات ایران و آمریکا تبادل می‌کند، در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش به ایران سفر کند.

اتفاق دیگری که در ارتباط با مسائل پولی و بانکی افتاده، ورود بانک مرکزی قطر به مناقشه ایران و آمریکا و ایفای نقش واسطه در این حوزه است. در همین چارچوب مذاکراتی غیرمستقیمی میان خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران به واسطه بانک مرکزی قطر در جریان است.

ایران و ایالات متحده همچنین در مورد تبادل زندانیانی که به اتهامات مختلف نگهداری می‌کنند، به صورت غیرمستقیم مذاکره کرده‌اند، چیزی که در مقاطعی با مذاکرات هسته‌ای آمیخته شده است، اما به طور بالقوه می‌تواند نتایج جداگانه‌ای داشته باشد.

این در حالی است که مقامات آمریکا نیز با توسل به مواضع متناقض گاهی از دستور کاری صحبت می کنند که در آن موضوع برجام مطرح نبوده و همزمان بر اهمیت دیپلماسی با ایران تاکید می کنند. وزیر خارجه آمریکا روز گذشته سه شنبه اعلام کرد که موثرترین و پایدارترین راه برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است. بلینکن در ادامه بدون اشاره به کارشکنی آمریکا در خروج از توافق هسته ای و اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران افزود: از این به بعد درها به روی دیپلماسی باز است. خیلی به این بستگی دارد که ایران چه می‌گوید و چه کار می‌کند و اینکه آیا تعامل می‌کند یا خیر.

چرخش تازه اروپا و آمریکا در احیای برجام/ جای پلیس خوب و بد عوض شد!

بیشتر بخوانید:

بالاخره اسم برجام برده شد؛ برای احیای توافق آماده باشیم؟

اتحادیه اروپا: ایران به روسیه کمک می‌کند، اما آن را انکار می‌کند/پیش رفتن با برجام ممکن نیست

بلینکن: ایران به شیوه معناداری تعامل ندارد

فرار به جلوی بلینکن در حالی است که ایران بارها اعلام کرده که از میز مذاکره هراسی ندارد و همکاری های لازم را در این زمینه خواهد داشت. با این حال رفتار اروپا در روزهای اخیر نیز قابل توجه است که مواضع تندتری را نسبت به گذشته اتخاذ کرده و به نظر می رسد این بار جای پلیس خوب و بد عوض شده است. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۳۰ بهمن ماه در صفحه توئیتر خود درباره گفتگوی خود با وزیر خارجه کشورمان نوشت: بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا در مورد رفتار ایران تاکید کردم، توقف نقض حقوق بشر، توقف حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه و توقف بازداشت غیرموجه شهروندان اتحادیه اروپا. اگرچه پاسخ بورل به تروریستی نامیدن سپاه با توجه به تجمعات در کشورهای اروپایی منفی بود اما عدم تطبیق مواضع اروپا و آمریکا در موضوع برجام به خوبی مشهود است. اعمال فشار به ایران برای تجدیدنظر در سیاست خود با روسیه و همچنین نسبت فشار افکار عمومی در کشورهای اروپایی علیه دولت ها نسبت به آمریکا از جمله مواردی است که در تحولات اخیر تاثیرگذار بوده است. عواملی که به باور بورل پیش رفتن با برجام را غیرممکن می کند.

طرف های برجام اجرای پلن بی را در صورت پایان یافتن توافق مطرح کرده‌اند، که این نگرانی‌ها را برانگیخته که ممکن است در نهایت شامل یک رویارویی نظامی شود. اما هیچ یک مشتاق اعلام مرگ این توافق برای همیشه نیستند.

از طرفی تأثیرپذیری توافق از تحولات بین المللی و دائمی نبودن فرصت ها سایه سنگینی بر روی تلاش های دیپلماتیک انداخته و مسیر خسته کننده فرسایشی را طولانی کرده است. عدم پیشرفت و سکون در وضعیت فعلی می تواند پیچیدگی های دیگری را به روند بیافزاید و سطح دیگری از تنش ها را ایجاد کند. این تهدید می تواند به طور مستقیم، گفتگوهای غیرمستقیم تهران و واشنگتن را نیز تحت تأثیر قرار دهد و تعلیق را به آن تحمیل کند.

فضاسازی تازه غربی ها در مورد غنی سازی ۸۴ درصدی با وجود تکذیب ایران آخرین ادعاهای مطرح شده در این روند است. این عوامل سبب شده تا هیچ نشانه علنی و ملموسی از پیشرفت در مذاکرات مشاهده نشود. طرف های غربی نیز همچنان از تهران می خواهند تا سطح همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش دهد. طرح ادعای غنی سازی ۸۴ درصدی در حالی مطرح می شود که هنوز تهران و آژانس به ساز و کاری برای حل مسائل مربوط به سه مکان ادعایی دست نیافته اند و به گفته کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی هنوز تاریخ سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران مشخص نیست. لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال اخیرا در همین راستا در توئیتی نوشت: سفر گروسی مدیرکل آژانس به ایران پیش از جلسه شورای حکام در مارس به طور فزاینده ای بعید به نظر می رسد، البته غیرممکن نیست.

دخالت در امور ایران و اعمال بسته های تحریمی به بهانه حمایت از اعتراضات، از جمله اقدامات دیگر غرب در مواجهه با ایران است که می تواند پیامدهای منفی را متوجه روند احیای برجام کند. رویه اخیر غربی ها سبب شد تا میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز به آن واکنش نشان بدهد و بی ثمر بودن زبان زور علیه ایران به طرف های غربی گوشزد کند. نماینده روسیه اراده سیاسی طرفین را شرط احیای برجام می داند و معتقد است برخی از طرف ها موانع ساختگی اختراع می‌کنند. اولیانوف می گوید: ایران آماده نهایی کردن تصمیم در مورد بازگرداندن برجام است. مشکل مربوط به برخی دیگر از طرف ها در مذاکرات است. به دلایل سیاسی قابل درک به نظر می رسد این تحرکات برای پیچیده کردن اوضاع پیرامون ایران و برنامه هسته‌ای آن انجام می‌شود تا در آستانه نشست آتی شورای حکام اوضاع را گرم کنند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1734290

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 24
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مطلع IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    احمقانه است که به برجام فکر کرد . توافق ممکن نیست .همه اظهارات هم بازی با افکار عمومی است
  • هاشم IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    فقط مذاکرات مستقیم و بدون هر واسطه ای کار ساز است از منیت هایتان صرف نظر کنید و به منافع ملی و رفاه مردم و اسایش فرزندان ایران عزیز بیاندیشید
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      7 4
      خب مثلا بعدش چی خواهد شد؟!مشکلات ریشه ایی اقتصادی و سیاسی در ایران حل خواهد شد؟! چرا ما ایرانی ها انقدر دنبال اینیم که دنیا رو ساده فرض کینم و فکر کنیم با یه قرارداد و یا رفتن این و اومدن آن مشکلاتمون حل خواهد شد.
  • علی رضا IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    متاسفانه خودخواسته فریب روسیه را خوردیم و کشور و ملت را از یک توافق خوب محروم کردیم.روسیه در فکر حمله به اوکراین بود و توافق ایران با غرب تمام محاسبات آنها را بهم میزد لذا با زیرکی مذاکرات را بهم زدند.
  • عزیز IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    40 14
    بالاخره اینا تقسیم کار می کنند. کشورهای اروپایی و آمریکایی ها با هم هماهنگی می کننده که نقش پلیس بد نوبت کدام است تا مذاکرات را کش بدن جنگ زرگری راه بیندازن و نتیجه ای حاصل نشود. به قول معرف دارن فیلم بازی می کنن برای ایران
  • ایران IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    باز هم با طناب پوسیده ی این کشورهای مفتخور اروپایی و آمریکایی اعتماد کنید
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    زمانیکه بایدن به قدرت رسید غرب التماس می کرد که با ایران به توافق برسند اما جناح راست نگذاشتند توافق شود .الان ما غرب را التماس می کنیم تاشاید دوباره پای میز بنشینند
    • مجتبی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      61 27
      کدوم التماس؟؟؟
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      2 0
      نه اون موقع آمریکا و بایدن التماس می کرد و نه الان دولت ایران التماس می کنه.هر دو طرف از امضای قراردادی که ممکنه بعدها دست آویز رقیبشون برای تصاحب صندلی قدرت بشه به شدت می ترسند بخاطر همینه که هیچ کاری در این مذاکرات پیش نمیره.اساسا با وجود رقابت داخلی در ایران و در آمریکا برجام منافع بلندمدتی برای ما ندارد.
  • رضا IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    59 49
    توافقی انجام نمی شه همش سرکاریه امریکا میخواهد ایران را با برجام سرگرم کنه تا ایران باچین وروسیه متحد نشه
  • dayani IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    چه خوب گفت ظریف، خیال نکنید انچه که امروز میسر است، معلوم نیست که در آینده نیز میسر باشد. با توجه به همه شرایط، امکان زنده شدن برجام ، حتی در سطح قبلی هم متصور نیست، چه برسد با پیشنهادهای جدید ایران. ایران نمیتواند تصمیم بگیرد کدام یک بهتر است : یک توافق نه خیلی خوب امروز که ممکن است قدری از مشکلات کم کند یا یک عدم توافق دراز مدت که شرایط را مرتبا برای ایران و مردم ایران بدتر میکند.
  • مرتضی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    90 69
    آرامش خود را حفظ کنید خدا باماست به زودی جهان خواهد لرزید
    • علی موسوی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      7 1
      واقعا کی دست از این توهم خواهید کشید
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      22 4
      جهان هم بلرزه وضع ما بهتر نمی شه مگر اینکه مسئولین رضایت بدهند و قبول کنند که عرضه مملکت داری ندارند.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    29 43
    کسی که سود می برد فقط آمریکا باید قبول کرد که قدرت جهان .سالها پول ایران به واسطه تحریم جنگ توریست بلوکه کرده. درعوض چند وقتی به بهانه های مختلف تنفسی به ما ایران می دهد .از پول بلوکه شده خودمان. باپادر میانی عمان قطر ......مقدار از پولها آزاد می‌شود بعد سال از نوع روزی از نوع.به قول دکتر بیژن عبدالملکی کاملا درست فرمودن این کشور احتیاج به تفکر ندارداحتیاج به سیاست ندارد .این کشور سیاست‌های کور کورانه درپی گرفته واین تئوری ادامه داره خیال راحت
    • علی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      3 0
      داداش سریع برو دکتر
  • عباس شفیعیان IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    16 6
    فقط مردم مظلوم ایران اروپاو آمریکاو چین روسیه فکر منافع خودشان هستند.تازه از خیانتکاران داخلی وخارجی هم اضافه کنید
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    3 0
    من به این نتیجه رسیدم که امیدی به گشایش اقتصادی نیست ودلیلش خیلی روشنه شما وقتی عرضه وتقاضا را دربازار میبینید ونوسانات بسیاربسیارشدید قیمتها را ملاحظه میکنید مطمئن میشوید که بیش از۷۰ درصد مردم اعتمادی به آینده ندارند آنها هم دست بدامن موضوعاتی میشوند که بتوانند سروپا بمانند واقلیتی هم هستند که درس سیاستهای دولت را ازحفط هستند وازقبل میدانند بناست چه اتفاقی بیفتد درنتیجه بهشتی که دولت برایشان فراهم کرده وبا عناوینی مثل تلاش درجهت ریشه کنی فقر واین کلمات دهن پرکن سودهای هنگفت خود را میبرند وخداخدا میکنند مبادا این کشور به ثبات برسد والا ما جایگاه خودمان را ازدست میدهیم حالا هرسرسجده کنید ونمازشب بخوانید وازخدا بخواهید گره هایی که با دستان خودتان زده اید باز کند .خدایی عجب آدمهایی پیدا میشوند که زندگی وزنده بودن جامعه را فقط به رکوع وسجود میدانند مثل اینکه بجاهای دیگری زندگی میلیونها آدم را دستخوش ناآرامی وفشارقرارداده بی تفاوت ازکنار آن میگذرنند .
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    25 6
    نصف مطالب متن دروغگویی هست واسه کنترل نرخ ارز
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      0 0
      اخبار وساطت پیامی قطر و عمان بین ایران و امریکا از منابع بین المللیه عموجان! اونها هم می خوان نرخ ارز رو کنترل کنن؟!
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      0 0
      دیگه چه خبر؟
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    38 5
    برجام تموم شد رفت . هرچیزی یه زمانی داره
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    36 6
    با توجه به دعوت نکردن دولت جمهوری اسلامی به کنفرانس امنیتی مونیخ و حضور مخالفان در پارلمان کشورهای اروپایی مشخص شده برجام کلا کنسل شده و هدف چیز دیگری شده
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    75 6
    هر دروغی رو به هم میبافید تا مردم گول بزنید ولی نمیتونید، برجام و توافق اتفاق نخواهد افتاد
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      1 11
      یه وقت گول نخوری گوگوری مگوری....😂😂😂😂😂
  • یوسف مرادی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    2 2
    شعار انقلاب نه شرقی و نه غربب است اگر مسئولان به ملت خودمان و به نخبگان مملکت اعتماد کنند وبه جای لبنان ، عراق ، یمن و ... به ایران برسند مطمئنا با کمک خدا و ملت ابران پبروز خواهیم شد .
  • خداپرست IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    5 0
    منصفانه قضاوت کنیم برجام برای کشور توافق خوبی بود متاسفانه برادر پوتین هم به قطعنامه ها رای مثبت داد وهم وتو کرد و هم آدم غلط داد تا توافق به سرانجام نرسد که موفق هم شد الان هم گفته غنی سازی ۸۴ درصدی ایران خطرناک است بازم یکی به میخ زد یکی به نعل
  • پیام IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    2 0
    خواهشا مردمو ازین برزخ نجات بدین بریدیم ارزوهامون که مردن نزارید خودمون نمیریم بخاطر بچه هامون وگرنه بچه نبود خدایی خودمو ازین دنیا خلاص میکردم دیگه چقدر مقاومت کنیم چقدر ارزوهای خودمون و بچه هامونو بکشیم بسه تعصب نابود کننده جامعه وقتی امید و انگیزا ازش بگیری دیگه تباهیه
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 0
    عوض تندروی ها و افراطی گری ها باید متعادل و منطقی و انسانی فکر و حرکت کرد، نتیجه ی شعار مرگ بر آمریکا می شود آب در هاون کوبیدن برای اقتصاد کشور و بروز انواع مشکلات دیگر ... و قس علیهذا، اینهایی که دم از شعارهای تند و برخوردهای تند و بی اثر بودن تحریمها در همان حال و دم از تلاش و رفع مشکلات اقتصادی می زنند، در شرایط فعلی آن قدر سخنانشان بی اساس است که در عمل و واقعیت حاصلش همان آب در هاون کوبیدن برای حل مشکلات اقتصادی است. این رویه ها باید اصلاح شود و یا شعار مبارزه با استکبار جهانی، چه قدر ملت باید هزینه ی بی فایده بدهد؟!
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    2 1
    دستگاه دیپلماسی ایران کاملا فشل شده، زمان ظریف حداقل لابی ایران فعال بودن ولی بعد از اومدن دولت 12+1 در موضوع انفعالی (تهاجمی) و غرب های دارند با شون بازی میکنند، مطمئنا دنبال پروژه نفت در برابر غذا و دارو هستند که صد در صد همین خواهد شد. اگر نظام از ظریف و تیمش به صورت رسمی کمک نگیرند واویلا می شود میگد نه زنده باشیم تا چه شود!!!!!!
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    کدوم برجام؟؟
  • کاظم ابرنجین ابوالجواد IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    1 1
    ای روباه پیر حنات دیگه؟ رنگ ندارد
  • ولی اله IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    0 0
    زن و شوهر ها دعوا می‌کنند خویشاوندان و دوستان دور و نزدیک مثلاً میان درستش کنند هر کسی از هر دری سخن میگه یکی میگه تقصیر دوستان مردو هستش باید مرد را به خونه راه نداد ،یکی میگه زنو به درد نمیخوره ردش کن ،یکی میگه تقصیر فلان دوستت هستش مگه خونه و زندگی نداره هر روز تو خونه تو پلاس هستش خلاصه هرکسی از هر دری میان کمک آخر کار هم از دست کسی کاری ساخته نیست ،در نهایت زن و شوهری خودشان مشکل خودشان را حل می‌کنند به نظرم تنها راه دیپلماسی رو در رو شدن با خود آمریکاست والسلام ،خصوصا آمریکای فعلی که از در ضعف هم وارد میشه باید از فرصت استفاده کرد
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    3 0
    چرا عاقل نمیشن مسئولین ومستقیم با آمریکا مذاکره کنن وقتی میدونن حرف اول واخرو امریکامیزنه ،تاماهم چندسال درس زندگی کنیم ،این همه تورم ویرانی وگرانی روز به روز دیگه توان نداریم امیدواریم به زندگی تاکی ....
  • امیر IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    3 2
    آمریکا از طریق همین توافقات ریشه کشورها رو میزنه ، به اوکراین نگاه کنید براتون درس عبرت بشه . برجام هیچ نفعی برای ایران نداره . آمریکا اگر میخواست بر سر مسایل اتمی با ایران توافق کنه با شاه که بله قربان گو بود توافق می کرد ، هیچ توافقی در کار نبوده و نیست .