آموزش و پرورش قصد کرده است روزهای 5شنبه مدارس راهنمایی را تعطیل کند. تصمیمی که به کاهش 3 ساعته آموزش می انجامد و با توجه به حجم بالای کتاب های درسی این مقطع، غیرممکن می نماید.

زهرا تالانی: وزیر آموزش و پرورش پیش از این گفته بود حجم کتاب های درسی برای کاهش ساعت آموزشی کم می شوند. اما ابراهیم سحرخیز معاون راهنمایی و متوسطه آموزش و پرورش می گوید امسال تعطیلی 5شنبه ها برای مقطع راهنمایی، به اختیار مدیر مدرسه است و به همین دلیل امسال از حجم کتب درسی راهنمایی ها کم نمی شود. او به خبرآنلاین گفت: "دروسی مانند حرفه و فن، پرورشی و آمادگی دفاعی به شکل سیال، تجمعی و در قالب برگزاری اردو و در کارگاه های مختلف اجرا می شود تا از ساعت دروس اصلی کاسته نشود."

گفتگوی خبرآنلاین با معاون راهنمایی و متوسطه وزیر آموزش و پرورش را بخوانید؛

نمایندگان مجلس در کمیسیون آموزش عالی معتقدند در صورتی تعطیلی پنج شنبه ها می تواند در مدارس راهنمایی اتفاق بیفتد که از حجم کتب درسی کاسته شود. آیا این موضوع امسال اتفاق می افتد؟

اول باید بگویم که بهتر است به جای تعطیلی از واژه ساماندهی ساعات آموزشی استفاده شود. اما همانطور که قبلا هم اعلام کردیم امسال به اختیار مدیران، روزهای پنج شنبه در مدارس راهنمایی تعطیل می شود اما از حجم کتب درسی کاسته نمی شود. برای مثال درس ریاضی اگر تا پیش از این در طول هفته، 4 ساعت تدریس شده است، امسال هم همین خواهد بود و مدیران باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که آسیبی به ساعت آموزشی دانش آموزان نرسد.

دروس دوره راهنمایی، به شدت فشرده هستند. چه تضمینی برای لطمه نخوردن آموزش وجود دارد؟

امسال برای کاستن از فشردگی دروس، درس های حرفه و فن، پرورشی و آمادگی دفاعی به شکل سیال، تجمعی و در قالب برگزاری اردو و در کارگاه های مختلف اجرا می شود تا از این طریق از فشردگی دروس اصلی هنگام تدریس کاسته شود.

گفته شده امسال ساعت آموزش هفتگی دوره راهنمایی از 33 ساعت به 30 ساعت کم می شود. این خبر صحت دارد؟

بله اما حجم کتب درسی تغییر نمی کند چون امسال فرصت کاستن از این حجم بالا وجود ندارد.

شما اعلام کردید که مدارس یک شیفته می توانند روزهای پنج شنبه را به اختیار تعطیل کنند. تکلیف مدارس دوشیفته چه می شود؟

87 درصد مدراس راهنمایی در شیفت صبح هستند و این امکان را دارند که در روزهای پنج شنبه تعطیل باشند. 13 درصد مدرس دو نوبته هم می توانند با اختیار مدیران یک هفته درمیان در روز پنج شنبه کلاسهای درسی خود را تشکیل ندهند. البته مدارس در روزهای پنج شنبه 3 ساعت کلاس دارند. ضمن اینکه با خالی شدن نوبت بعدازظهر مدارس دروس انتخابی و جبرانی دانش آموزان در ساعات بعدازظهر تدریس خواهد شد.

آقای سحرخیز، ممکن از بعد از تعطیلی مجلس نمایندگان با این طرح مخالفت کنند؟

در گذشته هم در دوره پیش دانشگاهی با نظر مدیر مدرسه برنامه درسی در 5 روز اول هفته برگزار می شد، بنابراین موضوع عجیب و تازه ای نیست. اما 90 درصد مردم از این طرح رضایت دارند و مدیران هم استقبال کرده اند.

23247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س ا ر ه US ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    3 2
    فلسفه ی پرورشی رو نمیدونم چیه، آمادگی دفاعی هم اگه یکی 2 جلسه باشه کفایت میکنه ولی حرفه و فن رو دیگه چرا؟ بچه های همسن و سال من که حرفه و فن رو داشتن از صدقه سری این درس دست و پا شکسته میتونن یه دکمه بدوزن، غذا درست کنن پسر ها هم شاید بتونن کارای فنی رو بدون مرگ و میر انجام بدن! خدا به داد نسل بعد برسه که همین هم ندارن دیگه!
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    1 2
    سلام و خسته نباشی به مسئولان آموزشی خواهش می کنیم که مقاطع راهنمایی را در حد امکان شیفت صبح برگزار شود. برای نمونه مدرسه راهنمای منطقه 8 بعداز ظهر برگزار می گردد. لطفا رسیدگی نمایید.
  • سروش IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    3 3
    اتفاقا همون بهتر که این سه تا درس رو حذف کردند. دستشون درد نکنه.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 1
    کم شدن ساعات اموزشی وسازماندهی ان فکر خوبیه اما نبایدعجله کرد وتغییر کتب پرحجم بخصوص علوم تجربی و فارسی و ریاضی سریعتر پیگیری شود
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    1 1
    مدیران مدارس باید به اختیارباتعطیلی روز پنج شنبه موافقت کنند تا طرح آقایان شکست نخورد.
  • فارغ التحصیل IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    3 2
    چرا ساعت درس تربیت بدنی کم کردین؟ هااااااااااااااااااااااااااااا؟
  • معلم IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    3 2
    اين سه تا واقعا درس نبيستند موافق حذفشونم
    • معلم واقعی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
      2 2
      پاسخ به آقای معلم که موافق حذف دروس هستند و گفتند این سه درس واقعا درس نیستند اولا شما معلم نیستید ثانیا وقتی درسی را نمی شناسید لطفا نظر ندهید اول فکر کنید بعد مطلب بنویسید این سه درس از دروس مهم دوره راهنمایی هستند مخصوصا درس بسیار زیبای حرفه وفن و ثالثا توی جمله شما غلط املایی است اصلاح کن معلم
  • دیناروند IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    2 1
    کاش قبل از دستور دادن به عواقب کاهش ساعت درسی مثل حرفه کمی توجه میشد هزینه بازدید ها رو کی بپردازه؟؟؟مدیرا حال دارن هماهنگیشو انجام بدن؟؟
  • محسن IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    1 1
    سلام. تنها درسی که در این چند سال بچه ها یک کم برق و الکترونیک و کار با چوب یاد می گرفتند حرفه و فن بود. چرا باید اهمیت دست ورزی دانش اموزان را بی اهمیت بدانیم؟ تعطیلی ها به چه درد نسل نوپای ما می خورد؟ متاسفم.
  • ساشا IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
    1 2
    باید حذف میکردن البته دوستای من کتاب امادگی دفاعی خریدن!!
  • حیران IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    1 2
    با سلام مطمئنا کسایی که تصمیم حذف درسی همچون حرفه و فن رو میدن از ارزش این درس غافلند مسولان خیلی عزیزی که احتمالا سالی یکبارپر زرق و برق برای حالگیری به مدرسه ای وارد میشید و بعد از خروجتون حتی یه جرز دیوار هم عیب میکنید اگه واقعا معلم بودید باید میفهمیدید که هر درس احترام خودش رو داره خصوصا دروس عملی و اگه هم معلمی نکردید پس خواهشا برای مدارس و معلما تصمیم گیری نکنید
  • حیران IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    1 1
    در جهانی که تمام نظریات آموزشی به دروس عملی تاکید میکنند معلوم نیست ایران با حذف دروس عملی به کجا میخاد برسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • زهره TR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    0 4
    مخ ما معلم ها از تغییرات سطحی این وزارت خانه هنگ کرده . هر بلایی می خواهند سر کتاب حرفه وفن در می آورند ولی غافل از این هستند که معلمین این درس تنها معلمینی هستند که در کارهای گروهی مهارتهای دانش آموزان را برای انتخاب شغل آینده کاملا تشخیص می دهند و از این نظر به مدیران در مدارس کمک می دهند.
  • معلم IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    1 1
    فقط به آموزش و پرورش ضربه وارد می شه تعلیم بدون تزکیه؟ در تمام دنیا این دو درس(حرفه و فن و پرورشی) از اهمیت خاصی برخوردارچون ذهن بچه ها را برای مبارزه با شبیخون های فرهنگی آماده می کنه .یه بنده خدایی می گفت انگلیس برای آموزش و پرورش ما تصمیم میگیره ...... راست می گفت.