۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴

پس از گذشت 27 سال از تصویب قانون بانکداری بدون ربا ، هنوز جای بانک های قرض الحسنه در سیستم بانکی کشور خالی است .

این موضوعی است که دکتر علیرضا خطیب، عضو جدید وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به بررسی آن پرداخته است.

این کارشناس ارشد امور پولی و بانکی در این یادداشت می نویسد: " صندوق های قرض الحسنه در کشورما از جمله موسساتی هستند که تماما با شعار خدمت به مردم و بویژه اقشار کم درآمد پا به عرصه بازار پول گذاشته اند و با نام معصومین علیهم السلام شعار خود را زینت بخشیده اند. متاسفانه تعدادی از این صندوق ها در سالهای اخیر آسیب های جدی به قشر ضعیف جامعه وارد کرده اند و هرگز از قوانین و مقررات بازار پول و سرمایه تبعیت ننمودند تا آنکه منحل شدند. گاهی از خودمان می پرسیم آیا کار میکنیم تا در کنار آن اموراتمان طی شود؟ و یا کار می کنیم که هم امورات زندگیمان برگزار شود و در کنار آن منشا خدماتی هم برای دیگران شده باشیم؟ "

وی یاداور شده است: "یه احتمال بسیار زیاد قبول دارید که این دو نیت با هم تفاوت دارند و شکی نیست ، هستند کسانی که با نیت نخست فعالیت می نمایند اما و در هر صورت همینقدر که فکر خدمت به خلق خدا هستیم خوبست و صدالبته صدق گفتار ما زمانی ثابت می شود که مردم از نحوه ارائه خدمات ما راضی باشند. و در واقع نسبت به آنچه وعده داده ایم ؛ عملکرد مطلوب و کارنامه مفیدی برای ارائه داشته باشیم.

صندوق های قرض الحسنه در کشورما از جمله موسساتی هستند که تماما با شعار خدمت به مردم و بویژه اقشار کم درآمد پا به عرصه بازار پول گذاشته اند و با نام معصومین علیهم السلام شعار خود را زینت بخشیده اند.متاسفانه تعدادی از این صندوق ها در سالهای اخیر آسیب های جدی به قشر ضعیف جامعه وارد کرده اند و هرگز از قوانین و مقررات بازار پول و سرمایه تبعیت ننمودند تا آنکه منحل شدند. "

خطیب این پرسش را مطرح کرده است که:" اشکال و ابهام اساسی این صندوق ها و اشخاص مذکور آن است که چگونه یک بانک قرض الحسنه با وجود اینکه ملزم به پرداخت سپرده قانونی 10 درصدی به بانک مرکزی می باشد در حالیکه کارمزد وام هایش حداکثر 4 درصد است ؛ میتواند سرپای خود بماند و بتواند هزینه های بانک را جبران نماید؟

برای مطالعه پاسخ این پرسش و متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =