ایسنا نوشت:

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در رابطه با زمان بهره‌برداری نهایی نیروگاه بوشهر با بیان این‌که احتمالا اواخر آبان یا اوایل آذرماه شاهد این رویداد خواهیم بود، اظهار کرد: پیش‌بینی شده این مراسم با حضور بالاترین مقامات دو کشور ایران و روسیه برگزار شود

محمد احمدیان در آستانه برگزاری مراسم شروع بهره‌برداری مقدماتی نیروگاه اتمی بوشهر که فردا (دوشنبه) در نیروگاه اتمی بوشهر برگزار می‌شود ، گفت: این بهره‌برداری مقدماتی است، چون تا وقتی که نیروگاه به بهره‌برداری کامل مطمئن برسد و وزارت نیرو روی برق این نیروگاه در تولید روزانه شبکه برق کشور حساب باز کند، مقداری زمان لازم است. نیروگاه در روز دوشنبه به شبکه برق سراسری کشور متصل می‌شود و در روزهای آینده و با هماهنگی با وزارت نیرو توان نیروگاه تا 400 مگاوات افزایش پیدا می‌کند. 

اهم اظهارات وی در این گفت وگو به شرح زیر است:

 قیمت نهایی ساخت و تکمیل نیروگاه بوشهر

*این سوال در ذهن خیلی از افراد جامعه است و متاسفانه اظهارنظرهای غیردقیق در این‌باره شده است. به مصلحت نیست رقم دقیق قرارداد اکنون با توجه به این‌که فرآیند مذاکره یا مناقصه برای واحدهای بعدی نیروگاهی را پیش رو داریم گفته شود.البته در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که رقم دقیق قراردادهای‌شان را اعلام کنند. در عین حال پرداخت‌هایی در رابطه با قرارداد بین ایران و آلمان وجود دارد که ارتباطی به روس‌ها ندارد. هرچند پیمانکار روس‌ نسبت به زمانی که باید نیروگاه را تکمیل می‌کرد تاخیرهایی دارد، اما این تاخیرها با ذهنیتی که برخی دادند متناسب نیست. پرداخت‌هایی که به روسیه صورت گرفته است کاملا هم مشخص است. اگر ارزش ساختمان‌ها و تجهیزاتی که از زمان آلمان‌ها باقی مانده و در اختیار روس‌ها قرار گرفته است به‌علاوه هزینه‌هایی که خودمان انجام دادیم را حساب کنیم، باز هزینه تمام شده واحد یکم نیروگاه از متوسط هزینه‌هایی که در دوره زمانی مشابه برای نیروگاه‌های اتمی در دنیا شده است، کم‌تر است.

روس‌ها امتیازاتی از پس تکمیل نیروگاه بوشهر به دست آوردند

* البته روس‌ها در این فاصله امتیازی داشتند؛ آن‌ها در جریان بررسی تجهیزات آلمانی برای استفاده در طرح جدید به نقشه‌ها و اطلاعات فنی ذی‌قیمتی دسترسی پیدا کردند و خودشان را به لحاظ فن‌آوری نیروگاه‌های هسته‌یی ارتقا دادند. شاید آن‌ها پول کم‌تری گرفتند، اما این پروژه برای آن‌ها امتیازاتی داشته است که خیلی نمی‌توان ارزش مادی آن را دقیق محاسبه کرد. در مجموع این که هزینه‌ی تمام شده نیروگاه بوشهر سه برابر یا چندین برابر یک نیروگاه عادی است، صحت ندارد.

طولانی شدن ساخت نیروگاه بوشهر به لحاظ اقتصادی به ما لطمه زد

* البته طولانی شدن این پروژه به لحاظ اقتصادی به ما لطمه زده است که بخشی از آن به دلیل تاکید بر استفاده از تجهیزات و ساختمان‌های به جا مانده از طرح آلمان‌هاست.

اطمینان از زلزله‌خیز نبودن نیروگاه بوشهر

* محل مورد نظر به لحاظ انتخاب خوب بوده و محدوده زلزله در نظر گرفته شده در طراحی محتاطانه بوده است. 

 به نفع ماست که کار را با روس‌ها ادامه دهیم

* کشورهای دنیا در برنامه هسته‌یی‌شان برای تولید برق مبنا را بر یک فن‌آوری خاص گذاشته‌اند تا با اشراف بر آن فن‌آوری هزینه‌های دوره ساخت را کاهش دهند و در دوره بهره‌برداری با اطمینان بیش‌تری این کار را انجام دهند و هم مشکلاتی که برای از کار انداختن رآکتور و نگهداری پسماندها وجود دارد را به حداقل برسانند. البته در این زمینه چین استثناء است که به دلیل حجم بالای رشد و توسعه‌ای که دارد هم‌زمان چند فن‌آوری را دنبال می‌کند. از این جنبه به نفع ماست که کار را با روس‌ها ادامه داده و فن‌آوری واحد یکم نیروگاه بوشهر را برای واحدهای بعدی مبنا قرار دهیم؛ البته با لحاظ کردن اصلاحاتی که درباره ایمنی بیش‌تر رآکتورها بعد از حادثه فوکوشیما پی‌گیری می‌شود.

یکی از گزینه‌های‌مان برای ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید همکاری با روس‌هاست

* یکی از گزینه‌های ما در این مسیر همکاری با روس‌هاست، البته در نظر داریم ابتدا تکلیف واحد یکم نیروگاه بوشهر مشخص شود و سپس ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از عملکرد روس‌ها در آن واحد داشته باشیم چون این ارزیابی در ادامه همکاری‌ ما با روس‌ها اثرگذار خواهد بود. 

پس از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر شرایط غربی‌ها تغییر خواهد کرد

*در ابتدا باید صبر کنیم و ببینیم بعد از راه‌اندازی کامل نیروگاه بوشهر چه تحولی در تعاملات‌مان با دنیا رخ می‌دهد. معتقدیم پس از بهره‌برداری و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر شرایط غربی‌ها تغییر خواهد کرد. دوم این که روس‌ها از کشورهای مطرح در حوزه انرژی اتمی هستند و علاوه بر ایران در هند،‌ ترکیه، چین و برخی کشورهای اروپای شرقی واحدهایی را برای ساخت و راه‌اندازی در دست اقدام دارند. رآکتورهای روسیه پیشرفته است و اصلاحات خوبی را هم بر روی آن‌ها انجام داده‌اند. در بررسی‌هایی که تا به حال بر روی تکنولوژی نیروگاهی روسیه داشتیم نشانه‌ای از نامناسب بودن این فن‌آوری مشاهده نشده است.

 تعیین ساخت‌گاه‌ نیروگاه‌های اتمی جدید توسط مشاور داخلی انجام می‌شود

* در زمان ساخت نیروگاه بوشهر پیش از انقلاب مطالعاتی به جهت مکان‌یابی صورت گرفته بود. با توجه به آن مطالعات کشور را به شش منطقه تقسیم کردیم و پنج شرکت مهندسی مشاور که از شرکت‌های مطرح در حوزه‌های انرژی هستند این مناطق را پوشش و مورد بررسی قرار دادند. حدود 35 منطقه در نهایت انتخاب شده است و در حال بررسی از سوی مشاور مادر است تا ترتیب اولویت این مکان‌ها در کشور مشخص شود. با توجه به نقش تعیین‌کننده آب به عنوان خنک‌کننده رآکتورهای اتمی، مناطق مورد نظر بیش‌تر در حاشیه دریا قرار دارند.

 ساخت‌گاه‌های جدید نیروگاه‌های اتمی عمدتا در حاشیه سواحل جنوبی کشور هستند

* ساختگاه‌های جدید عمدتا در حاشیه سواحل جنوبی کشور هستند؛ اگرچه در نقاط دیگر کشور نیز گزینه‌هایی وجود دارد. برای ساخت واحد‌های دوم، سوم و چهارم به طور قطع بهترین گزینه‌ بوشهر است؛ چرا که زیرساخت‌های عمومی شکل گرفته برای واحد یکم برای واحدهای بعدی قابل استفاده خواهد بود. هم‌چنین بسیاری از ملاحظاتی که باید برای شرایط اضطراری در نظر بگیریم برای واحد یکم نیروگاه بوشهر انجام شده است و واحدهای بعدی بدون هزینه در این بخش‌ها می‌توانند دنبال شوند. البته تمرکز بیش از حد تولید برق اتمی در یک نقطه هم مناسب نیست که این اصل هم رعایت خواهد شد.

به دنبال توافق با روس‌ها در رابطه با شرایط "ماوراء طراحی" در نیروگاه هستیم

*بعد از این اتفاقات کشورهایی که دارای نیروگاه‌های هسته‌یی‌اند مطالعه مجدد بر روی نیروگاه هسته‌یی‌ خود را در دستور کار قرار دادند. کشورهای اروپایی برنامه‌ای را تحت عنوان Stress test شروع کردند تا تجهیزاتی که به روی ایمنی نیروگاه‌ها تاثیر دارند را به لحاظ طراحی و عکس‌العمل در شرایط اضطراری مورد بررسی قرار دهند.

* ایران هم با همکاری روسیه این اقدام را در دستور کار قرار داده است و امیدواریم فردا (دوشنبه) در حاشیه مراسم شروع بهره‌برداری مقدماتی از نیروگاه بوشهر پروتکلی در این رابطه با روس‌ها امضا کنیم. هدف این مطالعات این است که اتفاقاتی که در طراحی نیروگاه پیش‌بینی نشده، در نظر گرفته شود و امیدواریم در سال‌های آینده و در مدت زمان بهره‌برداری نیروگاه، پیش‌بینی لازم هم برای شرایط "ماوراء طراحی" صورت گیرد.

تعداد نیروهای روسی پس از بهره‌برداری کامل از نیروگاه بوشهر

* در حال حاضر تعداد زیادی از نیروهای روسی در نیروگاه فعال هستند؛ چون فعالیت‌های مختلفی هم‌زمان در سایت بوشهر در جریان است. تا تحویل موقت واحد یکم نیروگاه، مسوولیت بهره‌برداری به عهده‌ی روس‌هاست و پس از آن به تدریج از تعداد آن‌ها کاسته خواهد شد.

* پیش‌بینی می‌کنیم در سه سال پس از تحویل موقت واحد یکم، تعداد نیروهای روسی بسیار محدود شود. در عین حال با توجه به ضرورت‌های فنی و اقتصادی نیاز است بخشی از کارشناسان غیرایرانی را نگه داریم.

   خاموشی نیروگاه بوشهر

* در تمامی تاسیسات صنعتی بعد از مرحله‌ نصب تجهیزات مرحله راه‌اندازی است که تجهیزات و تاسیسات مورد آزمایش قرار می‌گیرند. هم‌چنین رفع بخشی از مشکلات و بررسی مسایل به بعد از شروع بهره‌برداری موکول می‌شود. در نیروگاه‌های هسته‌یی به دلیل حساسیت بالایی که بر روی مسائل ایمنی وجود دارد تلاش بر این است ایرادات در دوره راه‌اندازی با تست‌های گوناگون شناسایی شوند. از روزی که رآکتور نیروگاه بوشهر بحرانی شد با توجه به استانداردهای ایمنی در نیروگاه‌های هسته‌یی باید در هر مرحله توقف کنیم و بازبینی و تست‌های کاملی را انجام دهیم. در این فرآیند برخی تجهیزات از آزمایش‌ها موفق خارج نمی‌شوند. بنابراین خاموشی مورد اشاره امری طبیعی بوده است. پس از اتصال به شبکه توان نیروگاه تا 350 یا 400 مگاوات افزایش می‌یابد.

 /27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    0 0
    معلومه به مصلحت نیست تمام دنیا به ریش ایرانیها خواهندخندیدکه چندبرابر پول داده اندودستشان هم به جایی بند نیست. روسیه خوب گاوشیرده ای گیرآورده دیگرول کن نیست. این آقای مسئول هم اگراین حرفهارانزند چه کاردیگری میتواندبکند؟
  • aشهاب IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    0 0
    خداوند صداقت را آفرید و شیطان دروغ را!!!!
  • حبیبیان IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    0 0
    چرا اطلاع ملت که ولی نعمت دولت است صلاح نیست ؟ تمام رانتخواریهاو بیعدالتی وفسادها از بی اطلاعی مردم سرچشمه میگیرد..
  • بدون نام MY ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    0 0
    قضیه این نیروگاه هم شده قصه چاه کندن ملا نصرالدین. که هرچی چاهکن گودال زد به آب نرسید به ملا گفت این چاه برای تو آب نداره و ملا هم در جواب گفت هرچه برای من آب نداشت برای تو یکی که نون داشت
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    0 0
    وقتی همه چیز محرمانه است و حساب و کتاب و ریش و قیچی در دست شما است مثلا بگویید قیمت ان یک پنجم بوده را نیز باید من تائید کنم و راه دیگری نیست که بروم اسناد هزینه محرمانه شما را بررسی کنم تا صحت ان مشخص شود. نباید تعهد را بر تخصص اولویت دهید . کدام دانشمند و متخصص را سراغ دارید که متملق و چاپلوس و ریاکار باشد . پس بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و سایبر نهدهای کنترلی برای چیست؟