۶ نفر
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
 «مولدسازی» ایران را ۲۰۰ سال عقب می‌برد

نگارنده در یادداشت حاضر به حفره ها و مجهولات طرح «مولدسازی دارایی های دولت» که نیاز به توضیح و حل تضادهای درونی طرح دارد اشاره و تقدیر و سرنوشت آن را در نهایت به عنوان «چوب حراج زدن به آخرین اثاثیه منزل» در یک خانواده تشبیه کرده است.

خاندوزی تاکید کرد:«در مورد دارایی‌ها و همچنین پروژه‌ها ،در اتاق شیشه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود تا مردم بدانند کدام دارایی صرف کدام پروژه شده است. البته برای نظارت جدی در ترکیب هیات، یک نماینده از قوه نظارتی مجلس و یک نماینده از قوه نظارتی قوه قضائیه در تمام جلسات حضور دارند. گزارش، سه ماه به سه ماه برای نهاد نظارتی و شش ماه به شش ماه برای سران سه قوه و دفتر رهبری ارسال می‌شود.»
مصوبه و نه قانونی به نام مولد سازی چند روزی است که افکارعمومی را درگیر کرده است. مصوبه ای که محرمانه به تصویب رسید و این یکی از اولین انتقادهایی بود که بر آن وارد شد. تصمیم گیری محرمانه برای اموال عمومی که به گفته خاندوزی وزیر اقتصاد «حفظ محرمانگی به معنای پشت درهای بسته نیست بلکه قابلیت انتشار عمومی نداشت».کاش آقای وزیر همین جمله خود را معنا کند.ایشان دقیقا از تعبیر «حفظ محرمانگی » استفاده کرده است.
دومین ایراد و جدی ترین ایراد مصونیت قضایی بود که به اعضای هیات داده شده و در عین حال قوانین مرتبط با این مصوبه و تصمیمات حاصل از آن را به مدت دو سال ملغی کرده است که با سکوت معنادار وزیر مواجه بود؛ این بند به معنای یک آنارشی کامل در نظام قانونگذاری کشور است که می تواند مبدا هرج و مرج های بعدی باشد. ضمن آنکه این مصوبه می تواند به طور جدی قوانین مهم دیگر کشور مثل قوانین برنامه توسعه و قوانین بودجه را هم در بلاتکلیفی قرار داده و امکان سو استفاده و ایجاد رانت را از محل چنین معضلی ایجاد کند؛ در این باره البته توضیح هم داده نشد که «اتاق شیشه‌ای تصمیم‌گیری» چه قابلیتی در کنترل و مجازات سو استفاده های احتمالی خواهد داشت.
در عین حال عدم تعریف دقیق از «اموال دولتی» متروک می تواند بسیار موسع به‌کار رفته تا جایی که آثار تاریخی و هنری را هم شامل شود که باز هم توضیح داده نشد که «اتاق شیشه‌ای تصمیم‌گیری» چه قابلیتی در کنترل و مجازات سواستفاده های احتمالی خواهد داشت.
در بخشی از اموال اعلام شده توسط وزیر و رییس سازمان خصوصی سازی ،املاکی هستند که تبدیل به فضای سبز شده و تغییر در کاربری آن‌ها می تواند خسارات جبران ناپذیری در محل مذکور ایجاد کند شبیه آن چیزی که زمانی برای ایجاد درآمد در شهرداری به فروش شهر پرداختند و هنوز خسارات آن دامنگیر کلان شهرهاست. از آن مهمتر، این گونه مولدسازی، که چارچوب آن در توسعه کلان کشور صورت نمی گیرد، می تواند در بخش های مختلف، از جمله تغییر کاربری ها می تواند محیط زیست را هم تحت تاثیر قرار دهد و باز توضیح داده نشد که «اتاق شیشه‌ای تصمیم‌گیری» چه قابلیتی در کنترل و مجازات سو استفاده های احتمالی خواهد داشت.
از سوی دیگر طرح "سوت زنی"در تناقض آشکار با مصونیت اعطایی غیر قابل توضیح است که حتی بر خلاف منویات رهبری بوده و این طور دیده می شود که کسانی خواسته اند حاشیه امنی برای خود فراهم آورند به این بهانه که پیگرد قانونی قدرت عمل و جسارت را از افراد را می گیرد، دقیقا معنای دیگرش این است که قرار است کارهای غیر قانونی انجام شود. اگر دستگاه قضایی به شکایت ها ترتیب اثر نمی داد بسیار شایسته تر از این به قول یکی از نمایندگان "کاپیتولاسیون" داخلی بود که عملا ایران را ۱۹۵ سال عقب و به عهد قاجار در سال ۱۸۲۸ میلادی برد که بر اساس آن پس از شکست ولیعهد عباس میرزا در جنگ با روسیه ۱۸۲۶–۱۸۲۸ با بستن عهدنامه ترکمانچای از طرف دولت روسیه تزاری بر ایران تحمیل شد. به هر روی اما کلیت این طرح حکایت خانواده ای است که پدر در آن منبع درآمد خود را از دست داده و حالا چوب حراج براثاثیه و چهارتکه طلای همسر می زند تا چهار صباحی را بگذرانند تا روزگار بعدا چه کند.

*روزنامه نگار

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1725831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • برات فروتن DE ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    14 0
    خیلی وقت است چوب حراج به ایران زده اند و این ته مانده دارایی های مملکت است
  • حسین IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    10 0
    کی بود می گفت زمان به عقب بر نمی گردد؟ پس ما چطوری برگشتیم به دوران فتحعلی شاه؟
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    8 0
    این عبرتی براملت
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    5 0
    دولتی که توان مقابله با معضلات اقتصادی وسیاسی ونظامی را ندارد چوب حراج به دارایی‌های دولت که در اصل مال خود ملت است می زند که این تصمیم خطرناک است. یادمان نرود که ما دارایی‌های شاه را در خارج مورد تمصخز قرار می دادیم هالا چوب حراج به مال وملا ل ملت زدیم
  • ملت ایران IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    4 1
    خواب رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو به خواب زده رو نمی شود بیدار کرد گیریم به اینم دست انداختید یه چند سال دیگه سر پا موندید بعدش چی؟
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 8
    دشمنانی که نتوانستند جمهوری اسلامی را ازبین ببرنداین بار ماهرانه طرح مولد سازی را برای برخورد با نظام به دست می گیرند
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    این خوان نعمت به چه روزی خواهد افتاد؟
  • یک مستمری بگیر IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    7 0
    اینکه مصونیت قضایی در این مصوبه گنجانده شده یعنی آشکارا می گویند که تخلف قانونی صورت خواهد گرفت و هیچ مرجع قانونی حق اعتراض ندارد !!!
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    احسنت
  • سعید IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 0
    رانت حکومتی
  • حسن زاده IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 0
    بافروش اموال دولت چه چیزی را می خواهد درست کند
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    3 0
    ای آقا ۲۰۰ سال پیش که چیزی نیست
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 1
    قانون اصلاحات ارضی کشاورزی ایران رو نابود کرد اینم مثل اونه
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 0
    مبارکمون باشه . طوری هم قرارداد ها هست عین کاپیتولاسیون مصون از هر گزندی حتی قوه قضاییه نمیتواند ورود کند
  • مهرداد IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    کاملا درست و بجا بود مطالب اشاره شده به داستان مولد سازی.....سوال اینجاست که ایا این قانون شامل هزاران هکتار زمین ساحلی دریای خزر که برخی سازمانها و ارگانهای دولتی تصاحب کرده اند برای تفریح کارکنانشان هم میشود ,???? یا شامل املاک و کارخانه هایی که در مشهد هیچ مالیاتی نمیدهند و به هیچ نهاد نظارتی پاسخگو نیستند
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    3 0
    همه چیو دارن میفروشن
  • حمیدرضا IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    پس این خاندوزی چکارمیکند ؟
  • علی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    مردم وقتی میفهمند که کشور ایران مانند صحرای عربستان بشود

    پاسخ سایت: سپاسگزاریم از ارسال نظرات خود. شهروند گرامی بخشی از نظرات شما که متضمن توهین بود حذف شد.

  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 0
    آیا برای آینده ای بهتر نباید در بسیاری مسایل تجدید نظر کنیم؟
  • جبار غلامی IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 0
    هر آنچه که منابع و ذخایر هست به ثمن بخس فروخته خواهد شد
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    بزارید یه ۲۰۰ سال دیگه هم عقب بیوفتیم چیزی نیست
  • مجید IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    3 1
    عامل تمام مشکلات و گرفتاریها ، ارجح بودن مصلحتهای خودساخته بر قانون هست که بارها و بارها و بارها به چشم و در عمل دیده ایم .. رمز موفقیت تمام کشورهای پیشرفته ، احترام به قانون و اجرای مفاد آن بوده است و خواهد بود ، اگرچه در کوتاه مدت بضرر دولتهای آن کشورها تمام شده باشد . قانون را فدای مصلحت نکنید.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    میگن در کشور دموکراسی برقراره ولی عملاً خودمختاری محضه. در چه موردی تا به حال شفاف سازی و نظرخواهی عمومی شده؟ آنوقت انتظار رضایت مردم را دارند.