۰ نفر
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
مهلت غول‌های نفتی به سر آمده است؟

نفت سال جدید را در حالی آغاز کرده است که در هفته اول ۲۰۲۳ ضررهای بزرگی را متحمل شد و در هفته دوم روند بهبودی نیمه کاره را رقم می زد زیرا عدم قطعیت تقاضا همچنان بر معاملات تاثیر می گذارد. نگرانی در مورد گسترش سریع موارد کووید در چین، به دنبال کاهش سیاست‌های سختگیرانه کوید صفر، همچنان بر قیمت نفت تأثیر زیادی گذاشته است.

نگارعلی_ خوشبختانه، با واکنش مثبت بازارهای نفت به بازگشایی مرزهای چین در ۸ فوریه ۲۰۲۳ به عنوان یکی از آخرین اقدامات ترک دوران کووید صفر، مهلت ممکن است در راه باشد. انتظار می رود که به لطف سفر سال نو قمری که تقاضای کوتاه مدت را افزایش می دهد، تسکین بیشتری در بازار نفت حاصل شود.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی وضعیت بازار طلا و سکه در هفته پیش رو/ اقدام بانک مرکزی برای عرضه ربع سکه دیرهنگام بود

همه چیز درباره درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده/ سقف معافیت مالیاتی حقوق چقدر است؟

سال نو قمری چینی دو هفته طول می کشد و قرار است از یکشنبه ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳ آغاز شود و در ۵ فوریه، تاریخ طلوع کامل "ماه برفی" به پایان برسد. در واقع، اداره هوانوردی غیرنظامی چین پیش‌بینی کرده است که پروازهای مسافری ممکن است تا پایان ژانویه به ۸۸ درصد از سطح قبل از همه‌گیری خود برسد.

با این حال، این ممکن است تنها یک ضربه موقت باشد، مگر اینکه چین بتواند قبل از اینکه بازارهای نفت نسبت به چشم انداز افزایش پایدار تقاضا اطمینان داشته باشند، آخرین موج کووید را پشت سر بگذارد.

کارشناسان کالا پیش بینی کرده اند که رشد تقاضا در سال ۲۰۲۳ به ۱.۰۴ میلیون بشکه در روز برسد و کشورهای غیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ۹ هزار بشکه در روز از این میزان را تامین کنند.

انتظار می رود تقاضا در نیمه دوم سال قوی تر باشد و ۱.۷ میلیون بشکه در روز بالاتر از میانگین نیمه دوم سال خواهد بود. تحلیلگران می گویند که بخش عمده ای از این رشد از منطقه آسیا و اقیانوسیه حاصل می شود.

در این مقطع می توان گفت که بازار نفت تقریباً به طور مساوی بین گاو نر و خرس تقسیم شده است.

پیر اندوراند، مدیر صندوق تامینی، بسیار خوش‌بین است و اخیراً پیش‌بینی کرده است که در صورت بازگشایی کامل اقتصادهای آسیایی پس از قرنطینه‌های مرتبط با کووید، قیمت نفت ممکن است امسال به ۱۴۰ دلار در هر بشکه برسد. به گفته اندوراند، بازار در حال دست کم گرفتن مقیاس افزایش تقاضا [بازگشایی کامل] خواهد بود، همچنین به بلومبرگ گفت که تقاضای نفت ممکن است امسال بیش از ۴ میلیون بشکه در روز یا ۴ درصد رشد کند.

اریک ناتال، شریک و مدیر ارشد پورتفولیوی شرکت Ninepoint Partners LP، به فایننشال پست گفته است که قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه بازخواهد گشت در حالی که بانک آمریکا پیش بینی کرده است که برنت می تواند به سرعت از ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کند. چرخش در فدرال رزرو ایالات متحده و بازگشایی اقتصادی "موفق" توسط چین این پیش‌بینی‌ها را رقم زده‌است.

دو هفته پیش، کردیت سوئیس پس از اعلام این که فروش هنوز انجام نشده است، قلب گاوها را شکست و گفت که برنت ممکن است شاهد کاهش بیشتر به سمت ۶۳.۰۲ دلار در هر بشکه باشد. جالب اینجاست که قیمت برنت از زمان پیش‌بینی وحشتناک مبنی بر معامله ۸۰.۷۵ دلار در هر بشکه، ۴ درصد دیگر کاهش یافته است که نشان می‌دهد ریسک نزولی همچنان بسیار زیاد است.

یک هفته پیش، دلال معروف نفت PVM Oil در وبلاگی نوشت: «شکی نیست که روند غالب رو به کاهش است، بازار نزولی است»، با اشاره به هوای گرم در اروپا و همچنین مشکلات بینگ کووید در چین.

یکی دیگر از نشانه های شوم: یک هفته پیش، قیمت های آتی برنت به سمت عقب سقوط کرد که نشان می دهد معامله گران معتقدند قیمت های نفت در آینده کمتر از قیمت های فعلی خواهد بود.

در همین حال، استراتژیست های ING شاهد سه ماهه اول ضعیف اما قیمت های قوی تر از سه ماهه دوم هستند و هفته گذشته در وبلاگی نوشتند: بازار نفت در کوتاه مدت عرضه بهتری دارد و ریسک ها احتمالاً به سمت نزول منحرف می شوند. با این حال، تراز نفت ما از سه ماهه دوم تا پایان سال شروع به انقباض در بازار می کند، که نشان می دهد ما باید از سه ماهه دوم به بعد شاهد افزایش قیمت ها باشیم.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1718401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =