در انتظار رونمایی از قهرمان نیمه اول لیگ

لیگ برتر بیست و دوم به نیم فصل خود رسید.

ایمان گودرزی؛ نیم فصل دوم امروز با انجام 6 بازی به پایان خواهد رسید. با اتمام این بازی‌ها به نوعی تکلیف قهرمان نیم فصل و تیم هایی که باید در انتهای جدول احساس خطر کنند روشن می‌شود. با باز شدن نقل و انتقالات تیم ها این فرصت را دارند که به تقویت نقاط ضعف خود بپردازند تا بتوانند با قدرت بیشتری نیم فصل دوم را آغاز کنند. رقابت های هفته پانزدهم روز گذشته با دو دیدار آغاز شد که در این دو بازی فولاد با یک گل آلومینیوم و هوادار با یک گل ذوب آهن را شکست دادند و با هم پیش بازی 6 بازی باقیمانده را بررسی خواهیم کرد؛

تراکتور- استقلال

ورزشگاه یادگارامام(ره)

ساعت: 14:00

استقلال چاره‌ای جز جنگیدن ندارد و برای اینکه به صدر جدول برسد ناچار است همه بازی‌ها را به دید کسب 3 امتیاز بنگرد. سرمربی استقلال در بازی قبل مقابل مس رفسنجان نتیجه نامطلوبی به دست آورد و نتوانست از امتیاز میزبانی تیمش نهایت بهره را ببرد و با تساوی میدان رقابت را ترک کرد. نتیجه‌ای که موجب شد سیل انتقادها به سمت او روانه شود و حتی برخی نیز پیش‌دستی کرده و به شایعاتی پیرامون تغییر کادرفنی دامن بزنند. با این حال بعید است چنین شایعاتی در روح و روان ساپینتو اثر گذاشته باشد و هیچ بعید نیست که حتی او در جریان این اخبار نیز قرار نگیرد. هرچه هست با روحیاتی که از ساپینتو سراغ داریم او به سادگی تحت تأثیر این فضاسازی‌ها قرار نمی‌گیرد و تلاش می‌کند هر طور شده، امتیازات عقب افتاده را جبران کند. استقلال اکنون 2 امتیاز نسبت به پرسپولیس کمتر دارد و جبران این امتیاز هرگز کار دشواری نیست و حتی احتمال دارد در همین هفته نیز جای استقلال و پرسپولیس در صدر جدول عوض شود. به همین دلیل ساپینتو نیز به شاگردانش تأکید کرده با امیدواری حداکثری گام به میدان رقابت بگذارند و هرگز حریف را کوچک نشمارند. آن هم حریفی که به واقع پیشینه رقابت‌هایش با استقلال همواره جذاب بوده و حتی در بدترین شرایط فنی نیز تیمی قابل احترام به شمار می‌رود؛ به خصوص اینکه مقابل مدعیان قرار می‌گیرد. تبریزی‌ها خیلی دوست دارند با برتری مقابل استقلال به یکی از تلخ ترین فصول کاری خود خاتمه دهند و با برتری مقابل استقلال دوباره نام‌شان را سر زبان‌ها بیندازند. نگاهی به اسامی این تیم نشان می‌دهد که تراکتور به لحاظ برخورداری از بازیکن باتجربه چیزی کم ندارد و شاید آنچه موجب شده جایگاه این تیم تا رتبه هشتم جدول تنزل یابد، ناتوانی مربی سابق این تیم در ایجاد هماهنگی میان بازیکنان و ستاره‌‌ها باشد.

در انتظار رونمایی از قهرمان نیمه اول لیگ

از سویی بازیکنی همچون کاوه رضایی که سران تراکتور روی او خیلی حساب باز کرده‌اند تا امروز نتوانسته در ترکیب این تیم نمایش تحسین‌برانگیزی داشته باشد و عملاً یکی از مهم‌ترین خریدهای این باشگاه بلااستفاده مانده است. شاید اگر بازیکنی همچون رضایی با آمادگی از ابتدای فصل در اختیار کادر فنی تراکتور قرار داشت، سرنوشت این تیم طور دیگری رقم می‌خورد اما به هر شکل خرید رضایی که ابتدای فصل در تمرینات استقلال حضوری مستمر داشت، برای تبریزی‌ها آمد نداشت. با این حال تراکتوری‌ها با اتکا به مهاجمانی همچون عباس‌زاده و بهره‌مندی از تجربیات دروازه‌بان خود در پی کسب پیروزی مقابل استقلال هستند اما در این سو نیز بی‌تعارف جمعی از بهترین‌های فوتبال ایران قرار دارند که به سادگی اجازه نخواهند داد میزبان‌شان به فکر امتیازاندوزی باشد. چیزی که در کارنامه استقلال خیلی عجیب و شگفت‌آور است اینکه آنها از ابتدای فصل جاری در بازی‌های بیرون خانه عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته‌اند، به طوری که حتی در بازی‌های خانگی نیز تا این اندازه موفق به کسب امتیاز نشده‌اند. درواقع همین خصیصه امتیازگیری در بازی‌های خارج از خانه است که استقلال را در پایان نیم‌فصل امیدوار می‌سازد تا شاید بار دیگر طعم شیرین پیروزی بیرون از خانه را بچشد و 3 امتیاز باارزش را به اندوخته خود بیفزاید.

در بازی با تراکتور احتمال گلزنی دوباره ارسلان مطهری هم می‌رود. مهاجمی که در فصل جاری کم بازی کرد اما هرگاه به کار گرفته شد، موفق بود. در فقر گلزنی مهاجمان استقلال اما آمار مطهری امیدوارکننده است به خصوص اینکه او در بازی قبل مقابل مس نیز تا آستانه گلزنی پیش رفت اما درنهایت ضربه‌اش به تیر خورد. بدون شک اگر مطهری که خود روزگاری در تبریز بازیکن تراکتور بود، به روند گلزنی‌اش ادامه دهد استقلال بابت پیروزی در تبریز دغدغه‌ای نخواهد داشت. البته به شرط آنکه مهاجمان استقلال خوب تغذیه شوند که پیش‌بینی می‌شود با بازگشت محبی قدری اوضاع استقلال در خط حمله بهبود یابد.

پرسپولیس – نساجی

ورزشگاه آزادی

ساعت: 16:00

بازی پرسپولیس – نساجی از یک منظر فوق‌العاده تماشایی و جذاب خواهد شد چراکه حمید مطهری دوست و همکار سه فصل گذشته یحیی امروز رودرروی او قرار خواهد گرفت. مطهری که در پدیده مشهد و پرسپولیس دستیار اول یحیی بود دقیقاً همان مدلی از فوتبال را می‌پسندد که گل‌محمدی دوست دارد. هر دو شیفته بازی مالکانه، دیکته کردن بازی خود به حریف و رسیدن به گل از کارهای ترکیبی به سبک تیم‌های گواردیولا هستند که البته ابزار مطهری برای ارائه چنین فوتبالی در نساجی کامل نیست. با این حال مطهری و تیمش در این فصل فوق‌العاده نتیجه گرفته‌اند و شاید اگر آن اشتباهات عجیب داوری در بازی‌های ابتدایی فصل نبود نساجی با این مربی مدعی قهرمانی شناخته می‌شد.
به هر حال عنوان پنجمی لیگ برتر هم برای تیمی مثل نساجی فوق‌العاده است و همین باعث حساسیت بیشتر بازی خواهد شد. پرسپولیس صدرنشین لیگ برتر است و یک پیروزی می‌خواهد تا قهرمان نیم فصل اول لقب بگیرد. سرخ‌ها در این بازی خانگی دنبال برد نهم خود می‌گردند. هرچند پرسپولیس در بازی عجیب مقابل تراکتور اولین و تنها شکست این فصل را در خانه متحمل شد اما همواره در ورزشگاه آزادی شرایط بهتری برای ارائه فوتبال مدنظر یحیی و مقابله با حریفانش داشته است.
دو بازی قبلی پرسپولیس در این ورزشگاه با نتیجه مساوی به پایان رسیده اما پرسپولیس برای ثبت عنوان قهرمانی نیم فصل نیاز به پیروزی دارد. بخصوص اینکه نساجی با وجود نتایج خوبش در این فصل تنها یک برد خارج از خانه داشته و از این لحاظ شکننده است.
پرسپولیس در صورت شکست در این بازی و در صورت برد استقلال دوباره از رقیب سنتی‌اش عقب می‌افتد اما در صورت برد حتماً قهرمان نیم فصل خواهد شد و البته می‌تواند حداقل همان اختلاف دو امتیازی با این تیم را حفظ کند. نساجی اما در صورت پیروزی در این مسابقه می‌تواند همین عنوان پنجمی‌اش را حفظ کند که تاکنون برای این تیم در تاریخ لیگ برتر اتفاق نیفتاده و از این حیث رفیق و همکار سابق یحیی نزد هواداران نساجی محبوب‌تر خواهد شد کما اینکه شاید مساوی هم برای او بد نباشد و بعید نیست با توقف تیم‌هایی مثل مس رفسنجان، تراکتور و آلومینیوم اراک در همین رده نیم فصل را به پایان برساند.
پرسپولیس برای این بازی باز هم شیخ دیاباته را در اختیار ندارد و احتمالاً برای چهارمین مسابقه متوالی بدون مهاجم نوک به میدان خواهد رفت. برد در سیرجان با همین سیستم و نفراتی که در ترکیب قرار گرفتند احتمالاً باعث خواهد شد یحیی بدون تغییر نسبت به آن مسابقه مقابل نساجی قرار بگیرد. از طرفی با بازگشت دانیال اسماعیلی‌فر از مصدومیت او هم به ترکیب باز خواهد گشت و تکرار همان ترکیب و ارنج بازی در سیرجان قریب‌الوقوع است. احتمالاً پست نفرات هم مثل بازی قبل خواهد بود و وحید امیری در نقش مهاجم کاذب بازی می‌کند و بازیکنانی مثل عمری و اسدبیگی هم از ابتدا به میدان می‌روند.

در انتظار رونمایی از قهرمان نیمه اول لیگ
نساجی هم با برد و روحیه مناسب به این بازی پا می‌گذارد. مطهری سعی کرد قبل از این بازی سکوت کند و حتی به بهانه انجام تمرین آخر در تهران در نشست خبری قبل از بازی شرکت نکرد اما جدال دوستانه او با یحیی در پس پرده یک دوئل جانانه و جذاب خواهد شد که با توجه به شرایط جدول و موقعیت زمانی مسابقه فوق‌العاده حساس شده است. نساجی در این بازی مهرداد عبدی هافبک میانی خود و محمد مهدی نظری وینگر – مهاجمش را در اختیار ندارد اما تیم کم‌مهره‌ای نیست و با تمام انگیزه و بهترین نفرات به مصاف پرسپولیس یحیی خواهد آمد.
هر دو تیم نفرات تأثیرگذار و تعیین‌ کننده‌ای در ترکیب خود دارند که می‌توانند در این مسابقه بدرخشند. یک سوی میدان حامد شیری و اکبر صادقی با تجربه‌شان و کریم اسلامی گلزنی که فصل قبل در همین ورزشگاه آزادی به پرسپولیس گل زد، در کنار پرسپولیسی‌های سابق؛ علیرضا ابراهیمی، علی شجاعی و محمد شریفی حضور دارند و البته علیرضا حقیقی هم دروازه‌بان‌شان است. این سو چهار، پنج ملی‌پوش پرسپولیس را بگذارید کنار نفرات شاخصی مثل گولسیانی یا پدیده این فصل‌شان محمد عمری تا منتظر دوئل‌های تماشایی درون میدان غیر از تقابل مردان نخست روی نیمکت باشید.
پرسپولیس فصل قبل در بازی رفت نساجی را با ساکت الهامی در تهران دو بر یک شکست داد و در مشهد سه بر یک پیروز شد و باید دید این بار یحیی باز هم دستیار سابقش را شکست خواهد داد و به قهرمانی نیم فصل می‌رسد یا همکار و دوست سابقش را تبدیل به مرد محبوب قائمشهر می‌کند.

ملوان بندرانزلی- نفت مسجدسلیمان

ورزشگاه سیروس قایقران

ساعت: 14:00

بازی ملوان بندرانزلی و نفت مسجدسلیمان را می‌توان مهمترین بازی این هفته لیگ برتر نامید. جایی که ۲ تیم پایین جدولی برای فرار از منطقه خطر به دنبال برد هستند. ملوان بندرانزلی که این فصل بعد از سال‌ها به لیگ برتر برگشت، تلاش می‌کند امتیازات لازم را به دست بیاورد تا در سطح اول فوتبال باشگاهی ایران بماند. انزلی‌چی‌ها که با بازیکنان و کادرفنی جوان پا به مسابقات گذاشتند، شروع خوبی نداشتند و نتایج ضعیفی کسب کردند که این مسأله نگرانی‌های زیادی را به وجود آورد. این روند آنقدر نگران‌کننده بود که حتی بحث تغییر کادرفنی و بازگشت محمد احمدزاده به ملوان هم به وجود آمد اما یک اتفاق عجیب، همه چیز را تغییر داد. ملوان در بازی معوقه مقابل فولاد خوزستان موفق شد این تیم را شکست دهد و اولین پیروزی خود در فصل بیست و دوم لیگ برتر را جشن بگیرد. ملوانی‌ها با این برد، روحیه گرفتند و در ادامه توانستند نتایج نسبتاً خوبی کسب کنند. به این ترتیب آنها از قعر جدول جدا شدند و تا رده سیزدهم بالا آمدند. البته اختلاف امتیازات هم در پایین جدول و هم بالای آن کم است و با یک برد و یا یک باخت، جایگاه تیم‌های زیادی می‌تواند تغییر کند اما به هر حال جدا شدن از قعر جدول اتفاق خوشایندی بود که باعث شد ملوانی‌ها بیش از هر زمانی روحیه بگیرند.

در انتظار رونمایی از قهرمان نیمه اول لیگ

در مقابل نفت مسجدسلیمان شرایط کاملاً متفاوتی دارد. نفتی‌ها شروع بسیار خوبی در مسابقات این فصل داشتند و همه را شگفت‌زده کردند. آنها حتی در مقطعی صدرنشین هم شدند اما یک اتفاق، این تیم را متحول کرد. قبل از بازی نفت مسجدسلیمان مقابل نساجی مازندران یکسری شایعه باعث شد این تیم بهم بریزد و گل‌های زیادی از تیم قائمشهری دریافت کند. بعد از آن، شرایط به همین صورت ادامه پیدا کرد و هر بار شاهد شکست‌های عجیب از نفت مسجدسلیمان بودیم. بعد از آن کم‌کاری و اختلافات یکسری بازیکن و سپس مشکلات مالی، دلیل باخت‌ها عنوان شد اما این مشکلات هم حل نشد که نشد. به این ترتیب شرایط نفت مسجدسلیمان هر روز بدتر از دیروز شد تا این تیم به قعر جدول رسید. همین مسأله اعتراض‌های زیادی به دنبال داشت که در ابتدا هدایت یزدی از مدیرعاملی باشگاه نفت مسجدسلیمان کنار گذاشته شد و بعد از آن خبر رسید رضا مهاجری استعفا داد. این در حالی بود که مدیریت جدید باشگاه اعلام کرد از مهاجری حمایت می‌کند اما بعد از خبر استعفای این مربی باتجربه، خیلی زود نام ابراهیم اشکش به عنوان سرمربی جدید نفت مسجدسلیمان اعلام شد. به هر حال تغییرات در کادرفنی نفتی‌ها هم صورت گرفت اما تا الان اتفاق مثبتی در رابطه با نتایج رخ نداده است. نفت مسجدسلیمان در ۲ بازی گذشته خود مقابل سپاهان و آلومینیوم اراک نتوانست حتی بازنده نباشد و حالا در قعر جدول قرار دارد. نفتی‌ها البته امیدوارند در بازی ۶ امتیازی مقابل ملوان به پیروزی برسند و بتوانند تا حدی شرایط خود را در جدول بهبود ببخشند. هرچند که این تیم برای رسیدن به انزلی دردسرهای زیادی داشت و پرواز اهواز به تهران به خاطر مه‌آلود بودن هوای خوزستان دچار تأخیر و مشکل شد که این مسأله هم به خستگی تیم اضافه کرد. با این حال، نفت مسجدسلیمان در تلاش است تا ۳ امتیاز بازی را به دست بیاورد و بتواند از قعر جدول جدا شود. اگرچه با این برد هم نفتی‌ها نمی‌توانند جای ملوان را در جدول بگیرند اما هم‌امتیاز می‌شوند که اتفاق خوشایندی برای آنها خواهد بود اما اگر شاگردان مازیار زارع به پیروزی برسند می‌توانند جابه‌جایی کوچکی در جدول داشته باشند و از قعر جدول تا حدودی فاصله بگیرند. به هر حال این بازی، یک بازی ۶ امتیازی برای ملوان و نفت مسجدسلیمان است که اگر بارندگی و گل‌آلود بودن زمین، مشکل ایجاد نکند، می‌تواند یکی از بازی‌های جذاب و دیدنی لیگ هم باشد.

سپاهان - مس کرمان

ورزشگاه نقش جهان

ساعت: 15:00

سپاهان که هفته گذشته در عین ناباوری مقابل پیکان تهران شکست خورد و از رسیدن به رده دوم جدول باز ماند حالا به دنبال جبران است. سپاهانی‌ها همچنان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی هستند که تلاش می‌کنند در همه بازی‌ها، ۳ امتیاز را کسب کنند تا از رقبای قرمز و آبی خود جا نمانند. زرد‍پوشان اصفهانی حالا که مقابل پیکان شکست خوردند در بازی امروز مقابل مس کرمان به چیزی جز پیروزی و کسب ۳ امتیاز فکر نمی‌کنند. شاید این بازی از نظر خیلی‌ها، بازی ساده‌ای برای میزبان به حساب بیاید اما مس کرمان هم برای دور شدن از منطقه خطر جدول، در تلاش است تا حداقل یک امتیاز به دست بیاورد تا بلکه بتواند یک رده در جدول صعود کند. البته شاگردان فرزاد حسین‌خانی کار سختی مقابل تیم مورایس دارند اما احتمالاً بازی تدافعی را در دستور کار قرار می‌دهند تا حداقل بازنده میدان نباشند. سپاهان و مس چند سالی است که به دلیل حضور تیم کرمانی در لیگ دسته اول، مقابل هم قرار نگرفتند اما این ۲ تیم صنعتی، تا به حال ۵ بار با هم بازی کردند که ۳ بار به تساوی انجامید و یک بار هم مس برنده شد و یک بار سپاهان. حالا زردپوشان اصفهانی تلاش می‌کنند این آمار را هم به سود خود کنند اما اگر مسی‌ها نتوانند به تساوی‌ها بیفزایند. به هر حال بازی سپاهان و مس کرمان برای بالا و پایین جدول اهمیت زیادی دارد که باید دید نتیجه‌اش کدام گروه را خوشحال می‌کند. بالانشین‌ها یا پایین جدولی‌ها؟

در انتظار رونمایی از قهرمان نیمه اول لیگ

مس رفسنجان - پیکان تهران

ورزشگاه شهدای صنعت مس

ساعت: 15:00

بازی مس رفسنجان و پیکان را می‌توان رقابت ۲ تیم میانه جدولی نامید. مس رفسنجان که هفته گذشته مقابل استقلال نمایش بسیار خوبی داشت و حتی می‌توانست برنده میدان باشد، با تساوی تهران را ترک کرد تا با روحیه بالایی برای بازی مقابل پیکان آماده شود. رفسنجانی‌ها تا الان نتایج خوبی کسب کردند و توانستند در رده هفتم جدول قرار بگیرند. شاگردان محمد ربیعی به خوبی می‌دانند در صورتی که بتوانند پیکان را شکست دهند می‌توانند چند پله در جدول صعود کنند و جایگاه بهتری به دست بیاورند. البته آنها کار سختی مقابل پیکان خواهند داشت. چراکه شاگردان مجتبی حسینی هفته گذشته کار بزرگی انجام دادند و توانستند تیم مدعی و بالانشین سپاهان را شکست دهند. پیکانی‌ها حالا با روحیه بالایی آماده می‌شوند تا در ادامه لیگ نتایج قابل قبولی کسب کنند و به نیمه بالایی جدول برسند. مس رفسنجان و پیکان تا به حال ۵ بار مقابل هم قرار گرفتند که مس رفسنجان یک بار پیروز شد اما در ۴ بازی دیگر، ۲ تیم به تساوی رضایت دادند. حالا پیکانی‌ها در تلاش هستند تا این طلسم نبردن را هم بشکنند و به نتیجه دلخواه برسند. نکته جالب در مورد رویارویی این ۲ تیم، تساوی در ۳ بازی اخیر است. یعنی ۲ سال است که بازی این ۲ تیم هیچ برنده‌ای نداشته و حالا باید دید باز هم نتیجه بازی با مساوی تمام می‌شود یا اینکه این بار جدال ۲ سرمربی جوان به شکل دیگری پیش می‌رود و یک تیم برنده خواهد شد.

در انتظار رونمایی از قهرمان نیمه اول لیگ

صنعت‌نفت آبادان - گل‌گهر سیرجان

ورزشگاه تختی

ساعت: 17:00

بازی صنعت‌نفت آبادان و گل‌گهر سیرجان شباهت زیادی به بازی سپاهان و مس کرمان دارد. چراکه در این بازی هم یک تیم از پایین جدول با یک تیم مدعی و بالانشین بازی دارد که نتیجه آن می‌تواند برای تیم‌های پایین جدولی و مدعیان مهم و حساس باشد. صنعت‌نفت آبادان که شرایط خوبی را در این فصل تجربه نکرد و ۲ بار با تغییر سرمربی مواجه شد، بالاخره با ادسون تاوارس توانست روزهای خوبی را ببیند. زردپوشان آبادانی با تاوارس تا الان یک پیروزی به دست آوردند. مقابل استقلال با بدشانسی شکست خوردند و در بازی قبل مقابل ذوب‌آهن اصفهان اگرچه ۲ بر صفر جلو بودند اما به خاطر اشتباهات عجیب، ۲ گل خوردند و به تساوی رضایت دادند. آبادانی‌ها حالا در تلاش هستند در بازی خانگی مقابل گل‌گهر سیرجان به پیروزی برسند تا از پایین جدول دور شوند. در مقابل گل‌گهر سیرجان که در بازی هفته گذشته مقابل پرسپولیس با ۲ گل شکست خوردند، به دنبال جبران این باخت هستند. گل‌گهر که با یک بازی کمتر در رده چهارم جدول قرار دارد، خیلی امیدوار است که بتواند با کسب ۳ امتیاز تا رده سوم و بعد هم به رده‌های بالاتر برسد و به همین دلیل به چیزی جز کسب پیروزی فکر نمی‌کند. نکته جالب در این بازی، تقابل ۲ سرمربی باتجربه‌ای است که سابقه حضور در سپاهان را دارند. یک سرمربی برزیلی که کمی هم خرافاتی است و یکی هم امیر قلعه‌نویی که حالا نامش به عنوان گزینه سرمربیگری تیم ملی هم مطرح شده است.

در انتظار رونمایی از قهرمان نیمه اول لیگ

بیشتر بخوانید:

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1715275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =