مراسم اعطای جوایز بخش مستند پانزدهمین جشن سینمای ایران با تقدیر از بهمن کیارستمی و زنده‌یاد محمدرضا سرهنگی برگزار شد.

سمیه علیپور: شنبه 12 شهریورماه تالار ایوان شمس شاهد برگزاری یکی از جشن‌های مستقل خانه سینما بود.

مراسم بخش مستند جشن ساعت 21 با حضور چهره‌های مختلف فعال در سینمای بلند و داستانی و مستند کار خود را آغاز کرد و علیرضا شجاع‌نوری مسئولیت اجرای آن را برعهده داشت.

پوراحمد: خرد جمعی موجب یگانگی مستندسازان شد
کیومرث پوراحمد دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران به عنوان نخستین سخنران روی صحنه حاضر شد و گفت: «در مورد بخش مستند جشن برخی محترمانه و برخی با بی‌احترامی اعتراض کردند، اما ما به احترام جشن سکوت کامل کردیم تا به سوء تفاهم‌ها دامن نزنیم.»

او ادامه داد: «سه ساعت قبل نامه‌ای روی یک خبرگزاری قرار گرفت با امضای محفوظ که بزرگترین بی‌اعتباری آن همین محفوظ بودن اسم‌های نگارندگان آن است. چرا امضا محفوظ؟ آقایان و خانم‌های محترم اگر راست می‌گویید چرا امضا محفوظ است؟ اسمت را بنویس با شهامتی که البته نداری. در این مورد داوران جشن اگر لازم بدانند پاسخ خواهند داد.»

پوراحمد اظهار داشت: «در ادامه می‌خواستم از هر دو صنف مستند خانه سینما تشکر کنم که با خرد جمعی به یگانگی رسیدند. پیشنهاد می‌کنم سال آینده با یک صنف مستند روبرو باشیم و همانطور که آقای کمال تبریزی در جشن فیلم کوتاه آرزو کرد سال بعد به خانه سینمای مستقل برسیم.»

حیدری فاروقی: امیدوارم اعتمادها جلب شود
رامین حیدری فاروقی مدیر هماهنگی جشن مستند در سخنانی در مورد این دوره از جشن اظهار داشت:‌ «بزرگترین و مهمترین گزارش این دوره از جشن این است که مستندسازان مستند می‌سازنند و امکان نقد جامعه را فراهم می‌کنند. 335 فیلم این فرصت را فراهم کرد، گروهی آثار را انتخاب کنند. پسند هر کدام از ما شبیه خودمان است و جای شکر دارد که خدا ما را متفاوت آفرید. کسی نمی‌توان جمعی را گرد هم بیاورد که همه برایش هورا بکشند.»

او ادامه داد: «هیئت انتخاب و داوری به خوبی کار خود را انجام دادند و از کسانی که به ما اعتماد داشتند ممنوم و امیدوارم کسانی که به ما اعتماد نداشتند، این اعتماد را به دست آورند.

در این بخش فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما در کنار حیدری فاروقی قرار گرفت تا از حمید سهیلی مدیر هماهنگی دوره قبلی جشن تقدیر به عمل بیاید.»

نکوداشت زنده‌یاد سرهنگی
بخشی از مراسم به نکوداشت زنده‌یاد محمدرضا سرهنگی اختصاص پیدا کرد. در این بخش فرشته طائرپور و مرتضی رزاق‌کریمی روی صحنه حاضر شدند و لوح نکوداشت را به روژان سرهنگی دختر زنده‌یاد سرهنگی اهدا کردند.

طائرپور خطاب به دختر زنده‌یاد سرهنگی گفت: «خیلی آسان نیست حرف زدن با مجموعه‌‌ای از خاطرات. پدرت پر از انرژی و حس مثبت بود. سر «گلنار» تازه از فرانسه برگشته بود و مدیر تولید این فیلم شد. در آن سال و تا آخرین سال‌های زندگی هیچ‌گاه او را خسته ندیدم.»

او ادامه داد:‌ »پدر تو با ارزش‌ترین میراث را برای تو و کودکان ایران به جا گذاشت. من به عنوان یک تهیه‌کننده سینمای کودک به این میزان پرکاری غبطه می‌خورم و امیدوارم روزی مسئولان کشورمان زمینه دیده شدن این فیلم‌ها را به وجود بیاورند.»

رزاق‌کریمی هم مورد مرحوم سرهنگی گفت: «سال 72 بود از طریق یکی از دوستان حوزه هنری با آقای سرهنگی آشنا شدم و ایشان به دگا فیلم آمدند و در مورد چند پروژه کودک با هم صحبت کردیم تا اینکه به کودکان سرزمین ایران رسیدیم. بخش دیگر همراهی ما به سال 78 و راه‌اندازی انجمن تهیه‌کنندگان مستند و حضور ایشان در هیئت موسس و هیئت مدیره بازمی‌گردد.»

او اظهار داشت: «زنده‌یاد سرهنگی در مورد آثاری که تولید و تهیه کرد نهایت گذشت را داشت. او از خانواده، همسر و تنها فرزندش و حتی از جانش گذشت تا کارهای ماندگاری خلق کند. امیدوام عاقبت هیچ‌یک از تهیه‌کنندگان مستند همانند سرهنگی نشود.»

روژان سرهنگی نیز متن کوتاهی در مورد مجموعه «کودکان سرزمین ایران» مستند چندین قسمتی تهیه شده از سوی سرهنگی خواند و از اینکه همچنان این مجموعه ارزشمند در لابراتوارهای صداوسیماست و به سرانجامی نرسیده ابراز نارحتی کرد.

عسگرپور: مستندسازان ما را از آرمان‌گرایی به واقع‌گرایی می‌رسانند
مدیرعامل خانه سینمای ایران به عنوان دیگر سخنران مراسم روی صحنه حاضر شد و گفت: «از انجمن مستندسازان و تهیه‌کنندگان مستند تشکر می‌کنم که تلاش کردند در یک دوره فشرده جشن مستقل خودشان را مدیریت کنند. خدا را شکر می‌کنم که در یکسال گذشته اتحاد شکل گرفته موجب شد اتحاد صنفی را تا حد مقدور حفظ کنیم.»

محمدمهدی عسگرپور اظهار داشت: «بعد از هر اتفاق بزرگ در یک جامعه که در مورد جامعه ما می‌تواند انقلاب اسلامی و پس از آن جنگ هشت ساله باشد، دوره‌ای آرمان‌گرایی به وجود می‌آید. این مسئله در مورد انقلاب‌‌های همه کشورها دیده می‌شود. بعد از این دوران آرمان‌گرایی، زمان واقع‌گرایی می‌رسد. جوامعی موفق هستند که بتوانند با کمترین آسیب این مقطع آرمان‌گرایی را به واقع‌گرایی برسانند.»

او اظهار داشت: «در این میان فرهیختگان جامعه به واسطه فضایی که دولت برایشان فراهم می‌کند می‌توانند این آرمان‌گرایی را با آسیبی کم به واقع‌گرایی برسانند. سینماگران معمولا در کشورهای صاحب سینما نقش مهمی ایفا می‌کنند و مستندسازان بیش از هر گروه سینماگران در نمایش واقعیت‌های جامعه می‌توانند نقش موثری برعهده داشته باشند.»

مدیرعامل خانه سینما گفت: «آنچه می‌تواند گیج‌زدن‌ها را در رد شدن از آرمان‌گرایی و رسیدن به واقع‌گرایی کمک کند، ایجاد فضای مناسب از سوی دولت برای بیان نکات است؛ نه مثل دوستی که می‌گفت اگر می‌خواهید مستند جدی بسازید از سفرهای استانی رئیس جمهور فیلم بسازید. این سطحی‌ترین نوع نگاه می‌تواند باشد.»

اهدای دو جایزه
در ادامه برنامه عزیز ساعتی و شهاب‌الدین عادل برای اهدای دیپلم افتخار تصویربرداری روی صحنه حاضر شدند و جایزه را به حشمت نارنجی و محمد نوری برای مستند «ارتفاع امید» اهدا کردند.

حسن زاهدی نیز دیپلم افتخار بهترین صدا را به مهرشاد ملکوتی برای مستند «خانه قمر خانم» اعطا کرد.

تقدیر از کیارستمی
بهمن فرمان‌آرا برای تقدیر از بهمن کیارستمی روی صحنه آمد و کیارستمی که حتی در کلیپ مربوط به تقدیر خود مقابل دوربین حاضر نشده بود، روی صحنه نیز سخنی نگفت و نشان ویژه انجمن مستندسازان را از دستان فرمان‌آرا دریافت کرد.

فرمان‌آرا در ادامه جایزه بهترین تدوین جشن را به بهمن کیارستمی برای تدوین فیلم «حجاب در حجاب» اهدا کرد و گفت: «در سینمای ایران آن‌هایی که سیگاری هستند می‌دانند سیگار بهمن سه نوع است، بهمن کوچک که بهمن قبادی است، بهمن پهن که من هستم و بهمن دراز که بهمن کیارستمی است!»

او ادامه داد: «خوشحالم در بخش مستند جشن برای کسی نکوداشت برگزار می‌شود که صدای الرحمن او بلند نشده؛ چون در مورد چهره‌های ماندگار تلویزیون از کسانی تقدیر می‌شود که به سرازیری تلویزیون هم نمی‌توانند برسند. امیدوارم بهمن سال‌های سال کار کند و از استعدادی که به واسطه ژن به او منتقل شده بهره ببرد.»

اهدای جوایز
دکتر حجت و رویا تیموریان برای اهدای جایزه بهترین پژوهش روی صحنه آمدند و جایزه را به ارد عطارپور و سعید ملیح برای مستند «خلیج فارس» اعطا کردند. دکتر حجت تحقیق و پژوهش را عامل اتصال سینمای رویاپرداز به واقعیت دانست.

محمدرضا مقدسیان و سعید رشتیان تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین کارگردان فیلم کوتاه مستند را به حسن نقاشی برای «مهرا» اهدا کردند. نقاشی در سخنانی با اشاره به اعتراض‌هایی که از سوی برخی مستندسازان در مورد کاندیداهای جشن صورت گرفته بود، گفت: «اختلاف‌ها را در درون صنف و خانه سینما حل کنیم و این باعث نشود بعضی‌ها از ناراحتی و اختلاف شاد شوند.»

فرهاد ورهرام و مرتضی ندایی جایزه بهترین مستند کوتاه را به «خاک و تاک» به تهیه‌کنندگی زهرا مرجانی اعطا کردند.

کیومرث پوراحمد و هوشنگ گلمکانی جایزه کارگردانی مستند نیمه بلند را به محسن استادعلی برای مستند «عادت می‌کنیم» اعطا کردند و گلمکانی گفت: «امیدوارم شرایطی برای نمایش فیلم‌های مستند به وجود بیاد و تصور می‌کنم خود مستندسازان باید تحقیقی در این زمینه کنند تا دریابند به چه دلیل امکان نمایش این آثار وجود ندارد.»

جایزه بهترین فیلم نیمه بلند مستند را ابراهیم مختاری و رویا نونهالی برای فیلم «سلاطین خیابان‌ها» به زینب تبریزی و جمشید خوشدل اعطا کردند. مختاری آرزو کرد الزام دریافت پروانه ساخت برای فیلم‌های مستند برداشته شود و صندوق حمایت از فیلم مستند با وام‌های بلاعوض راه‌اندازی شود.

رخشان بنی‌اعتماد و حسین ترابی جایزه بهترین کارگردان مستند بلند را به آیدا پناهنده برای «خانه قمر خانم» اعطا کردند و عسگرپور و هارون یشایایی از «خلیج فارس» به تهیه‌کنندگی ارد عطارپور به عنوان بهترین مستند بلند جشن نام بردند.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =