۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۱:۳۹

حسن کیائیان

بازگشت به نامه شماره 136/525 مورخ 7/6/88 محمدرضا وصفی مدیر کل مجامع ، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی به اطلاع می‌رساند که مطلب نقل شده از اینجانب در سرمقاله بیست و هشتمین شماره نشریه صنعت نشر که در برخی از خبرگزاری‌‌ها و جراید نیز منعکس گردیده و از آن به پیشنهاد توقف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تعبیر شده است بر مبنای نظر کارشناسی ریاست محترم سازمان آتش‌نشانی شهر تهران بوده که در آن به خبرگزاری ایسنا گفته بودند: «... امسال هم مانند سال‌های پیش، سازمان آتش‌نشانی با ارائه شواهد و مدارک موضوع نامناسب بودن مصلا را برای برگزاری نمایشگاه کتاب به اطلاع همگان رساند، اما امسال نیز هیچ کس این هشدار‌ها را جدی نگرفت... نبود شیر آتش‌نشانی، وجود انبوه مواد قابل اشتعال، انبوه جمعیت دیدارکننده، گرمای هوا و راهروهای باریک و غیرقابل عبور، خطر بالقوه‌ای بود که ممکن بود حادثه‌ای را به فاجعه‌ای عظیم مبدل کند...»

در نوشته این‌جانب از مسئولان شورای شهر، شهرداری تهران و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست شده تا «... از هم‌اکنون به فکر رفع این مشکل برای نمایشگاه سال آتی باشد. امری که اهمیتی حیاتی دارد در غیر این صورت چنانچه تا زمان شروع به کار نمایشگاه کتاب اردیبهشت 89 مشکل حل نشود، با وجود آگاهی به تمامی مشکلات ناشی از این تصمیم، پیشنهاد توقف نمایشگاه بین‌المللی کتاب را تا حل و فصل مصلا یا آماده شدن فضای جایگزین برای آن داریم!»

همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید این پیشنهاد مشروط بوده و ارجاع به زمانی شد که جنابعالی و دیگر مسئولان ذیربط نسبت به رفع دغدغه رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران اقدامات لازم را انجام داده و نتیجه‌‌ای نگرفته باشید.
بی‌شک به شما هم اگر بگویند برگزاری نمایشگاه کتابی به دلیل مشکلات عدیده ممکن است به یک فاجعه عظیم انسانی منجر شود چنین چیزی را خواهید گفت.

با توجه به این که بیست و دو سال از برپایی نمایشگاه کتاب تهران می‌گذرد و با توجه به اهمیت و جایگاه خاصی که این نمایشگاه در تقویم بین‌المللی نمایشگاه‌های جهان پیدا کرده است و برخی نمایشگاه‌‌های منطقه (از جمله نمایشگاه کتاب ابوظبی) تلاش دارند تا جایگزین نمایشگاه کتاب تهران شوند، بدیهی است که تعطیلی حتی یک ساله این نمایشگاه نیز به صلاح کشور ما و صنعت نشر نوپایمان نباشد. درخواست می‌شود به جای آنکه بررسی تعطیلی چند ساله نمایشگاه کتاب تهران در دستور کار شورای سیاستگذاری نمایشگاه آن وزارتخانه محترم قرار گیرد، تلاش به عمل آید با بهره‌گیری از حداکثر امکانات نهادها و سازمان‌های ذیربط نسبت به حل و فصل مشکلات مطرح شده در مصاحبه ریاست محترم سازمان آتش‌نشانی تهران اقدام گردد تا نمایشگاه دچار وقفه نشود.

در ضمن با توجه به سخنان مسئول محترم مصلا که در جراید هفته پیش منتشر گردیده، چنانچه ادامه کار نمایشگاه در مصلا عملی نباشد و جایگزین مطمئن دیگری نیز برای این کار در تهران وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود مجدداً برگزاری نمایشگاه کتاب در مکان دائمی نمایشگاه‌ها نیز در دستور کار شورای محترم قرار گیرد تا شاید در صورت امکان و رفع مشکلات موجود بتوان نمایشگاه سال آتی را در آن محل که پیشتر نوزده سال در آن برگزار شده بود برگزار نمود.
بدیهی است در این راستا چنانچه کمکی از ناحیه این اتحادیه ساخته باشد آماده هرگونه همکاری هستیم.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =