۴ نفر
۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
تاج ؛ چهره بدون نقاب برخی مسئولان کشور 

مصاحبه اخیر تاج رئیس فدراسیون فوتبال با تلویزیون که بصورت گسترده در فضای مجازی بازنشر و موجب حیرت مردم شده، من را به یاد مصاحبه تحسین شده اوریانا فالاچی با معمر قذافی می اندازد بویژه پایان طلایی مصاحبه، آنجا که فالاچی از قذافی می پرسد «شما به خدا اعتقاد دارید؟» و او پاسخ می گوید «البته؛ چرا چنین سوالی از من می‌کنید؟» و فالاچی جسورانه می گوید: «برای این که فکر می کردم شما خود  خدا هستید!»

مصاحبه های فالاچی خبرنگار سابق روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا با چهره های خاص جهان از بیاد ماندنی ترین متون مطبوعاتی قرن بیستم است. بعد از او خبرنگاران برجسته و توانمند دیگری نیز در مطبوعات و بخصوص شبکه های تلویزیونی درخشیده اند اما هیچکدام در صراحت و جسارت نتوانسته اند به پای فالاچی برسند. او با سوالات جسورانه و موشکافانه اش، مقامات جهان را از عرش به پایین آورده و خودِ واقعی آنها را که پشت نقابهای فریبنده ای پنهان شده به ما نشان می دهد. او بر خلاف خبرنگاران صداوسیمای ما که اجازه و یا شجاعت طرح ساده ترین پرسشها و چالشها را ندارند لخت بودن پادشاهان را به ما نشان می دهد و اجازه نمی دهد آنها کنترل مصاحبه را در دست بگیرند و توهمات خود را به خورد مردم دهند.
من همیشه شیفته آغاز و پایان مصاحبه های او بوده ام. مثلا در همین مصاحبه، در حالی که او در مرکز طرابلس با رئیس جمهور لیبی مصاحبه می کند و ممکن است جان خود را نیز به خطر بیندازد مصاحبه را این چنین آغاز میکند: «راستی می دانستید که این قدر نچسب هستید؟ چرا مردم شما را دوست ندارند؟»
انسانهای نچسب در زندگی ما کم نیستند. همین مهدی تاج از نچسب ترین مدیران این کشور است که خیال می کند از دماغ فیل افتاده است. چرا ؟ چون در کشوری زندگی می کند که چنان شرایطی فراهم شده که کسی جرات پرسش از مدیران متوهم را ندارد. سرنوشت یکی هم که مثل فردوسی پور پرسش می کرد جلوی چشم ماست.
من تاج را خودِ واقعی مسئولان این کشور می دانم، مسئولانی که از بالا به پایین به مردم نگاه می کنند، برای افکار و نظرات آنها ارزشی قائل نیستند،خود را دانای کل می پندارند و همواره به سبب زحماتی که برای کشور کشیده اند و نان خشکی برای ارتزاق رعیت فراهم کرده اند از مردم طلبکارند اما در ساخت چهره بیرونی خود آنقدر هنرمندند که متواضع و بزرگوار و خادم مردم به نظر برسند.
تنها تفاوت تاج با مابقی این است که او چنان در توهم خدایی غرق شده که دیگر نیازی به لاپوشانی و روتوش کردن چهره واقعی خود را ندارد. او در غیاب خبرنگارانی که نقاب را از چهره مسئولان بردارند، خودِ واقعی آنها را به ما نشان می دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1710036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =