حوادث ظهر جمعه جهان:

کشته شدن دو خبرنگار در پایتخت مکزیک

مقامات مکزیک از کشته شدن دو خبرنگار و کشف اجساد آنان در جنوب مکزیکو پایتخت این کشور خبر دادند. به گزارش خبرگزاری رویتر از مکزیکو ، این مقامات تصریح کردند طبق نتایج اولیه تحقیقات این دو خبرنگار زن بر اثر خفگی جان خود را از دست داده اند و دفتر دادستان کل در مکزیکو اعلام کرده است هنوز انگیزه قتل آنان مشخص نشده است.گفتنی است دهها خبرنگار طی پنج سال گذشته در خشونتهای مربوط به مواد مخدر در مکزیک کشته شده اند

22 نفر در درگیری های طایفه ای در شهر جوس نیجریه کشته شدند

یکی از مسئولان پزشکی قانونی در نیجریه گفت دست کم بیست و دو نفر روز پنجشنبه در درگیری بین جوانان مسیحی و مسلمان در شهر جوس نیجریه که به مداخله نیروهای امنیتی انجامید کشته شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز از جوس، محمد کبیرو که در سردخانه مرکزی شهر جوس که اجساد به آنجا منتقل شده است کار می کند در گفتگوی تلفنی با رویترز گفت: درگیریها در منطقه «دوسو اوکو» بین جوانان مسیحی و مسلمان روی داد.نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است ولی نیروهای امنیتی در این درگیریها مداخله کردند . وی افزود: تاکنون بیست و دو جسد به سردخانه مرکزی منتقل شده است که اکثر قربانیان را جوانان تشکیل می دهند.با این حال به ما اطلاع داده شده که اجساد بیشتری در راه است. وی گفت اثر اصابت گلوله در بیشتر اجساد دیده می شود. در این حال سروان چارلز ایکیوچا سخنگوی نیروهای مامور تامین امنیت در جوس گفت اطلاعی درباره شمار کشته شدگان و مجروحان ندارد.

وی افزود: ما از جزئیات انچه روی داده است اطلاعی نداریم جز این که شماری از سربازان ما هدف تیراندازی قرار گرفته و زخمی شده اند.ما خواستار اعزام نیروی کمکی شدیم و عملا این نیروها به محل حادثه رسیده اند و اوضاع اکنون آرام است. روز دوشنبه نیز سیزده نفر در درگیری بین جوانان مسیحی و جوانان مسلمان که عید فطر را جشن می گرفتند در شهر جوس کشته شدند.این شهر در کمربند میانی بین شمال مسلمان نشین و جنوب مسیحی نشین نیجریه قرار دارد و کانون تنش های نژادی و طایفه ای بین این دو گروه بوده است.

 

پلیس ضد شورش کره جنوبی مخالفان ساخت پایگاه دریایی را متفرق کرد

بیش از هزار نیروی پلیس ضد شورش کره جنوبی روز جمعه معترضان به ساخت پایگاه دریایی در یکی از جزایر این کشور را متفرق یا بازداشت کردند. مهندسان نیروی دریایی کره جنوبی پس از اینکه پلیس حدود صد و سی معترض را از محل ساخت این پایگاه در گانگ جئونگ واقع در ساحل جزیره جیجو در جنوب این کشور بیرون کرد ، کار خود را از سر گرفتند. این معترضان از ماه ژوئن تاکنون محل ساخت این پایگاه را تصرف کرده بودند. مقامات نظامی کره جنوبی اعلام کردند این طرح نهصد و هفتاد میلیون دلاری برای امنیت ملی این کشور ضروری است اما ساکنان محلی روستای مجاور و فعالان ضمن مخالفت با اجرای این طرح تاکید کردند ساخت این پایگاه موجب رقابت تسلیحاتی در منطقه می شود و به محیط زیست صدمه می زند.

حمله نیروهای پلیس ضد شورش در سحرگاه امروز موجب بروز درگیری شد اما هیچ گزارشی از تلفات ارائه نشده است. سخنگوی پلیس سئول گفت: نیروهای پلیس با امکانات کامل برای متفرق کردن معترضان به محل اعزام شدند و سی و پنج نفر از جمله سه فعالی را که به اتهام سازماندهی تظاهرات اعتراض آمیز و خشونت آمیز در چند ماه گذشته تحت پیگرد بودند ، بازداشت کردند. این عملیات در حالی صورت گرفت که دولت کره جنوبی دو روز پیش اعلام کرده بود اجرای این طرح دیگر به تاخیر نمی افتد.

این پایگاه که در سال دو هزار و چهارده میلادی تکمیل می شود میزبان حدود بیست فروند ناو جنگی از جمله زیر دریایی برای کمک به حفاظت از خطوط کشتیرانی خواهد بود. ارتش کره جنوبی اعلام کرد استقرار این پایگاه مانع از نفوذ عوامل کره شمالی به آب های این کشور می شود و به مناقشات ارضی با کشورهای همسایه به سرعت واکنش نشان می دهد. مقامات محلی جزیره پانصد هزار نفری جیجو با ساخت این پایگاه موافقت و اعلام کرده اند نظر سنجی ها نشان می دهد اکثر ساکنان این جزیره با ساخت این پایگاه موافقند. اما مخالفان از طرفداران محیط زیست گرفته تا رهبران مذهبی و فعالان مخالف دولت مدعی هستند کره جنوبی تسلیم فشارهای آمریکا شده است.

به گفته مخالفان ،آمریکا مایل است حضور نظامی نزدیک چین را افزایش دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول ، کره جنوبی و آمریکا که بیست و هشت هزار و پانصد نیرو در این کشور آسیایی دارد ، این ادعا را رد کرده اند. وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد این پایگاه جدید هیچ ربطی با درخواست آمریکا برای استقرار سامانه دفاع موشکی منطقه ای ندارد.

 

ماه اوت مرگبارترین ماه برای نظامیان آمریکایی در افغانستان بود

وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد ارتش این کشور با از دست دان شصت و نه نظامی خود در افغانستان در ماه اوت ، مرگبار ترین ماه را بعد از جنگ سال دو هزار و یک تجربه کرد.پنتاگون که روز چهارشنبه از کشته شدن شصت و نه نظامی آمریکا در ماه اوت در افغانستان خبر داده بود ، روز پنجشنبه سه قربانی دیگر به فهرست خود اضافه کرد. این وزارتخانه اعلام کرد دو گروهبان بیست و پنجم اوت بر اثر انفجار در استان هلمند کشته شدند. یک نظامی دیگر نیز بیست و هشتم اوت در پی حادثه رانندگی در استان قندهار کشته شد. ماه اوت با کشته شدن شصت و نه نظامی آمریکایی در مقایسه با ماه ژوئیه دو هزار و ده که طی آن شصت و پنح آمریکایی کشته شده بودند ، برای نظامیان آمریکایی مرگبارتر بود . چهارصد و هجده نظامی خارجی از ابتدای سال دو هزار و یازده در افغانستان کشته شده اند که سیصد و شش نفر از آنها آمریکایی هستند . به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، از ابتدای جنگ افغانستان تاکنون هزار و هفتصد و پنجاه و دو نظامی آمریکا در افغانستان کشته شده اند.

سقوط هواپیمای سبک در استرالیا یک کشته برجا گذاشت

در سقوط یک فروند هواپیمای سبک در استرالیا یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.مقامات استرالیا گفتند که این هواپیمای سبک امروز جمعه در مناطق ساحلی شمال سیدنی سقوط کرده است. به گزارش خبرگزاری شین هوا از سیدنی به نقل از مسئولان محلی ،این هواپیمای سبک با دو سرنشین به داخل آبهای شمال سیدنی سقوط کرد که یکی از سرنشینان آن با شنا کردن خود را به ساحل رساند. مقامات مسئول در حال بررسی علت سقوط این هواپیما هستند.  

هزاران هکتار از زمینهای زراعی تگزاس در آتش سوخت

 رسانه های آمریکایی گزارش کردند بر اثر آتش سوزی که از روز سه شنبه در جنوب ایالت تگزاس آغاز شده، بیش از هفت هزار و 500 هکتار از اراضی زارعی این ایالت نابود شده است.

 'جان نیکولاس' سخنگوی جنگل بانی ایالت تگزاس درباره هجم آتش سوزیها اظهار داشت کاهش شدت وزش باد باعث شده تا ماموران آتش نشانی بتوانند تا حدی از گسترش دامنه آتش جلوگیری کنند.
وی افزود : تگزاس ایالتی خشک محسوب می شود و آتش سوزیهای زیادی در آن رخ می دهد اما آتش سوزی اخیر در نوع خود بی سابقه است.
ایالت تگزاس هم اکنون به دلیل گرمای بیش از حد هوا و کمبود بارندگی یکی از سخت ترین فصلهای سال را پشت سر می گذارد .
بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی از ابتدای فصل تابستان تاکنون بیش از هزاران هکتار از اراضی این ایالت بر اثر آتش سوزیهای مختلف به خاکستر تبدیل شده اند.

 

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =