حضور فراتر از انتظار کتابداران در دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید»

وحید خسروی داور مرحله منطقه‌ای دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» گفت: انتظار این میزان مهارت را نداشتم؛ اما با قصه‌هایی مواجهه شدم که از سطح انتظارم فراتر بود و کتابدارانی اجرا داشتند که بی‌نظیر بودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، پس از پایان رقابت‌های استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید»، رقابت برگزیدگان استان‌های تهران، سمنان، قم، ‌البرز و قزوین با حضور محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جمعی از کتابداران بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان تهران با داوری الهام دارابی و وحید خسروی از مدرسین و داوران مطرح قصه‌گویی عصر روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

وحید خسروی کارشناس هنری و نمایشی از داوران این دوره از جشنواره که ۱۵ سال سابقه کار در حوزه قصه‌گویی را دارد و خود نیز چهار دوره برگزیده جشنواره قصه‌گویی بوده و اکنون در اداره قصه‌گویی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار است، درباره دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» بیان کرد: این جشنواره تأثیرگذاری بسیار بالایی برای ترویج کتاب‌خوانی دارد؛ چون قصه زبان جذابی برای تمام مخاطبان است. وقتی از زبان قصه استفاده می‌کنیم شیرینی و جذابیت باعث می‌شود مخاطب ارتباط بهتری با داستان بگیرد و برای خواندن داستان‌های بیشتر به کتاب مراجعه کند.

خسروی با مهم دانستن قصه‌خوانی و تأثیر آن در کتاب‌خوان کردن مردم افزود: ما در قصه تمام آنچه در داستان وجود دارد را روی صحنه اجرا نمی‌کنیم بلکه روایتی از داستان را بیان می‌کنیم و مخاطب را علاقه‌مند به دانستن بقیه جزئیات می‌کنیم؛ به‌طور مثال وقتی نقال روی صحنه نقلی را از شاهنامه انتخاب می‌کند، ادامه‌اش را به مطالعه شاهنامه موکول می‌کند و مخاطب برای دانستن سایر روایت‌ها و داستان‌ها باید به شاهنامه مراجعه کند. این اتفاق برای سایر مطالب هم می‌افتد.

وی ادامه داد: وقتی یک قصه‌گویی برای روایت حتی یک داستان علمی از قصه استفاده می‌کند روایت آن قصه برای مخاطب شیرین‌تر و جذاب‌تر می‌شود و فهمیدن ادامه مطلب را به کتاب واگذار می‌کند.

خسروی آموزش قصه‌گویی را برای کتابداران مفید دانست و یادآور شد: به دست آوردن تکنیک قصه‌گویی به کتابدار این امکان را می‌دهد که در مواجهه حضوری با مخاطبش بتواند زبان مشترک را پیدا کند. این قابلیت را قصه‌گویی به مربی می‌دهد که بتواند زبان مشترک را با مخاطب هدفش با هر نوع تفکر و دیدگاهی پیدا کند.

وی درباره سطح کیفی شرکت‌کنندگان دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» عنوان کرد: انتظار این میزان مهارت را نداشتم؛ اما با قصه‌هایی مواجه شدم که از سطح انتظارم فراتر بود و کتابدارانی اجرا داشتند که بی‌نظیر بودند و من را که بیش از ۱۲ سال است با قصه‌گو و قصه‌گویی آشنایی دارم تحت تأثیر قراردادند. بنابراین انتظار این سطح کیفی را نداشتم.

خسروی گفت: مطالب آموزشی درباره قصه و قصه‌گویی فقط به‌مثابه روشن کردن چراغ یا روشن کردن ماشین برای کتابداران است و در ادامه راه کتابدار باید با استفاده از این نکات نظری استفاده درست از مطالب را پیدا کند و بنابراین این به مهارت کتابدار در استفاده از آموزش‌های قصه‌گویی برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه باید در انتخاب قصه‌ها هوشمندانه‌تر عمل کرد گفت: اگر فضای قصه‌گویی را بررسی اجمالی کنیم می‌بینیم قصه‌هایی هستند که بسیار تکرار شدند و بهتر است ماجرا بیشتر شکافته شده و قصه‌های جدیدتری انتخاب شوند. از سوی دیگر باید بدانیم برای چه کسی قصه می‌گوییم و مخاطب چه تکنیکی را می‌طلبد.

خسروی بابیان اینکه نباید اصرار بر استفاده از یک تکنیک در قصه‌گویی داشته باشیم عنوان کرد: گاهی مخاطب نمی‌تواند به‌طور مثال با یک تکنیک سنتی در قصه‌گویی ما ارتباط بگیرد.

مربیان برای ارتباط بهتر با کودکان باید قصه‌گویی را بیاموزند

الهام دارابی دیگر داور دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» نیز که نزدیک به ۱۸ سال است در قصه‌گویی فعال است و در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان ۲۳ سال مشغول به فعالیت می‌باشد، گفت: بالغ بر ۱۲ سال داور جشنواره‌های قصه‌گویی بوده‌ام؛ بسیار خوشحالم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اجرای دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» گام برداشته چون هر جا برای قصه‌گویی قدمی برداشته شود آن قدم زرین و نقره‌گون خواهد بود و باعث می‌شود که ما در دنیا با آدم‌های مهربان زندگی کنیم.

وی در خصوص اهمیت قصه‌گویی در ترویج کتاب‌خوانی گفت: ازآنجایی‌که قصه‌گویی خروج یک مطالعه عمیق است و ماجرای اصلی قصه و قصه‌گویی از کتاب برمی‌آید، ولو اینکه قصه سینه به سینه نقل‌شده یا فولکلور باشد، بنابراین از نظر من قصه‌گویی در بالا بردن سرانه مطالعه در کشور مؤثر است.

دارابی گفت: شعار من این است که قصه خوب را خوب بگوییم و نهاد هم می‌تواند در ارائه قصه‌گویی و ترویج مهربانی با قصه‌ها تأثیرگذار باشد.

این قصه‌گو بابیان اینکه هر فردی که با کودک سروکار دارد باید زبان آن را، که جز بازی و قصه نیست، بیاموزد، یادآور شد: وقتی کتابداران به سلاح و ابزار قصه‌گویی مجهز می‌شوند، سبب رشد بیش از پیش آن‌ها می‌شود؛ کتابداران برای ارتباط بهتر با کودکان باید قصه‌گویی را بیاموزند چون قصه‌گویی زبان نرم و غیرتحکمی است که می‌توان از آن به عنوان یک ابزار تربیتی استفاده کرد. پس برای معرفی کتاب‌ها هم قصه‌گویی بهترین روش است.

دارابی گفت: سطح کارهای دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» در مقایسه با جشنواره‌های دیگر نشان می‌دهد کتابداران نیازمند آموزش قصه‌گویی هستند و لازم است که زبان بدن، ریتم در گویش، فن بیان و... به آن‌ها آموزش داده شود اما برای کسانی که در دومین دوره یک جشنواره شرکت کردند از سطح نسبتاً خوبی برخوردارند.

وی در پایان توصیه کرد که کتابداران ما در این زمینه به‌روز باشند چون کودکان ما هرروز علمشان به علاوه یک می‌شود و لذا لازم است تا کتابداران ما هم به‌روز شوند.

شرکت‌کنندگان مرحله منطقه‌ای دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید»

مرحله منطقه‌ای دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» در بخش «کتابداران»: هوشنگ حسین‌زاده، کبری حیدری، فرزانه مهری و لیلا محمودلو از استان البرز؛ نیره خداداد و رقیه زارعی از استان قم؛ هادی افشار از استان قزوین؛ سمیه رجبی، مریم مهرپویا و طاهره نظری از استان سمنان و نسرین رضوان‌زاده، فاطمه سهیلی و ام‌لیلا رفیع‌پور از استان تهران شرکت کردند.

همچنین در بخش غیر کتابداران، تهمینه دل‌انگیزان و معصومه شمسی از استان البرز؛ مجید رنگی از استان قم؛ لیلا ابراهیمی و مینا عابدی از استان قزوین؛ محترم ترحمی، محبوبه صرفی و عسل نیکو از استان سمنان و الهام آریایی، الهه تاجیک و مریم کشوری از استان تهران شرکت کردند.

اعلام برگزیدگان

در بخش پایانی این مراسم هوشنگ حسین‌نژاد با قصه «حمید کشی» از استان البرز؛ لیلا ابراهیمی با قصه «هزار بوسه پرپری» از استان قزوین؛ مریم مهر پوپا با قصه «دعوا داری» از استان سمنان؛ مینا عابدی با قصه «زنبور کجا کجا» از استان قزوین، نسرین رضوان‌زاده با قصه «فیل رنگی» از استان تهران و الهام آریایی با قصه «پرده حصیری» از استان تهران به عنوان برگزیدگان این مرحله از دوسالانه تجلیل شدند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1707861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =