چرا مسئولان امر درباره مصادره مفاخر و مشاهیرانمان توسط کشورهای همسایه منفعلانه عمل می‎کنند؟

این پرسشی است که عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در اظهارات خود که به صورت یادداشتی در وبلاگ منتشر شده است، پاسخ گفته است.

دکتر سید یحیی یثربی معتقد است: زمانی گنجه و بلخ و بخارا و بغداد و اینها همه مال ایران بود و جزو قلمروهای ایران شمرده می‏شد اما اکنون به هر تقدیر امپراطوری ایران به کشورهای مختلف تقسیم شده و ما هم ادعای الحاق این سرزمینها به ایران را نداریم.

وی افزود: این کشورها هم حق دارند که به مفاخرشان افتخار کنند ولی باید گفت این شخصیتها هرچه که باشد از افتخارات هویت و ادب و زبان پارسی هستند و ما باید روی این مطلب متمرکز شویم. نباید از کشورهایی که زادگاه یا مکان مرگ و دفن مفاخر ما هستند از اینکه مفاخر را مال خود بدانند ناراحت بشویم. اینها جزو مفاخر زبان پارسی هستند و الان هم در جهان پرچمدار و جلودار زبان پارسی ایران است.

این محقق و پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی ادامه داد: اما ما نمی‎توانیم دیگر زادگاه و مدفن مفاخر را به ایران فعلی منتقل کنیم. باید خودمان را فهمیده و سزاوار نشان دهیم و حساسیتهایی که جهان امروز به آن حساس است مثل دانایی و آزادی و حقوق بشر در این قلمروها کار کنیم و این شخصیتها هم مال فرهنگ ایرانی هستند و هیچ مشکلی هم از اینکه آن کشورها آنها را مال خود بدانند پیش نمی‎آید و بجای اینکه مسئولان را به اقدام بر علیه کشورهای همسایه تشویق کنیم باید جهانی فکر کنیم تا دلخوری بین همسایگانمان ایجاد نشود.

برای مطالعه متن کامل این مطلب لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم US ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    یاده طنز 3.4 شب پیش خنده بازار افتادم که سره واردات میوه از چین و... میگفت جهانی فکر کنیدو نذاریم میوه های اونا بمونهو فاسد بشه..!
  • محمد هاشم اخوندی نسب IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    مفاخر مگه قابل مصادره هم هستند؟