رامین مهمانپرست گفت: اصل حقوق بشر و دموکراسی و برقراری نظام عادلانه در سایر کشورها تنها اموری است که برای غربی ها اهمیتی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت و گو با خبرآنلاین مواضع تهران در قبال تحولات خاورمیانه را با تاکید ویژه بر مسائل لیبی و سوریه تشریح کرد و ضمن مهم توصیف کردن تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: تحولات ماه های گذشته در منطقه می تواند تاثیر زیادی در آرایش دید کشورهای منطقه داشته باشد تا با حضور و مشارکت مردم در صحنه و تجلی وجود کشورهایی مقتدر و مردمی با حفظ استقلال عمل آنها عامل تعیین کننده وضعیت منطقه باشد.

وی ادامه داد: وضعیتی که در مصر و تونس رخ داد نشان دهنده حرکت جدیدی بود که نوعی بیداری را در میان مردم مسلمان منطقه ایجاد کرد. این بیداری به تدریج گسترش پیدا کرد و دیگر کشورها را هم شامل شد.

مهمانپرست به بازی کشورهای غربی در جریان تحولات خاورمیانه اشاره کرد و افزود: البته کشورهای غربی بویژه حامیان رژیم صهیونیستی به واسطه نگرانی هایی که از حرکت مردم داشتند و ترس آن داشتند که وجود کشورهای مستقل مردمی در منطقه زمینه های تزلزل منافع رژیم صهیونیستی را فراهم آورد، تلاش زیادی کردند تا مانع حرکت های مردمی شوند و برای کشورهای منطقه مشکلاتی را ترتیب دهند.

او به خبرآنلاین گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران شاهد سکوت معنادار کشورهای غربی بویژه امریکا در تحولات مردمی در بحرین و یمن بود. همین طور شاهد دخالت نظامی امریکایی ها و بعد از آن کشورهای عضو ناتو در لیبی بود که اهداف و انگیزه هایآنها را کاملا زیرسوال می برد و این سوال را مطرح می کرد که چرا برخوردهای غرب در مسائل منطقه دوگانه است. در یک کشور مانند بحرین در مقابل سرکوب بسیار شدید حرکت های مردمی، سکوت می کنند اما در جای دیگری مانند لیبی حمله نظامی را سازماندهی می کنند. مشخص بود که آنها صرفا به حفظ منافع خود و اولویت دادن به سیاست هایی فکر می کنند که می تواند متحدینی برای غرب در منطقه بوجود آورد و بویژه دسترسی آنها را به منابع انرژی منطقه تسهیل کند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان افزود: متاسفانه نوع برخورد کشورهای غربی در لیبی تنها کشتار مردم بیگناه و تخریب کلیه زیرساخت های اقتصادی این کشور بود. ما شاهدیم که هنوز وضعیت حکومت مردمی در لیبی به ثبات نرسیده، کشورهای غربی بدنبال سرازیر کردن شرکت های نفتی شان به لیبی هستند. آنها بدنبال انعقاد قراردادهای مختلف اقتصادی هستند تا در سایه خرابی هایی که بوجود آورده اند زمینه سودآوری برای شرکت های خود را در لیبی فراهم کنند.

رامین مهمانپرست در ادامه طراحی و برنامه ریزی کشورهای غربی برای حضور دراز مدت در لیبی و فراهم سازی زمینه های نفوذ طولانی در ساختار سیاسی و اقتصادی این کشور را محتمل دانست و گفت: در همین رابطه شاهد تحرک خاصی در کشور سوریه از سوی غربی ها بودیم؛ آنها فکر می کنند نتیجه بیداری مردم در منطقه، تقویت اقتدار اسلامی و افزایش توان کشورهای منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی و نتیجتا متزلزل شدن امنیت این رژیم است و بر این اساس باید تحرکی کنند تا خط مقابل رژیم صهیونیستی تضعیف شود.

وی اظهار داشت: تحولات سوریه دو نکته را به ذهن ها متبادر می کند؛ اول اینکه ممکن است بخشی از مردم در داخل سوریه مطالباتی داشته باشند. در این راستا دولت سوریه با اصلاحاتی که در دستور کار خود قرار داده می تواند این مطالبات را اجابت کند. اما در کنار آن شاهد فعالیت خارج از حد اعتدال و منطق برخی کشورهای غربی در تحت فشار قرار دادن کشور سوریه هستیم. آنها تلاش می کنند وضعیت ثبات و امنیت داخل سوریه برهم ریزد. در این خصوص فعالیت های سازماندهی شده ای در داخل سوریه از سوی برخی کشورهای غربی صورت گرفت. تمام تلاش آنها بی ثبات کردن کشوری است که در خط مقدم در مقابل رژیم صهیونیستی، جبهه مقاومت را تقویت کرده است.

بنابراین جمهوری اسلامی ایران ضمن آنکه اصول خود در سیاست خارجی را در قبال تحولات منطقه حفظ کرده، یادآور می شود که باید حقوق و مطالبات مردم مورد توجه قرار گیرد و خواسته های مشروع آنها که به صورت مسالمت آمیز مطرح می شود، پاسخ داده شود تا از کشورهای مسلمان منطقه از اقتدار بیشتری برخوردار باشند.

در عین حال باید توجه داشته باشیم که ایجاد بی ثباتی و ناامنی و تحریک کردن برخی جریانات برای آنکه کشورهای منطقه را در مقابل رژیم صهیونیستی دچار تضعیف کنند، قابل پذیرش نیست و باید با درایت با این سیاست برخورد کرد. کلیه کشورهای منطقه باید این درایت را داشته باشند که تقویت وحدت کشورهای منطقه ضروری است و باید از هر نوع تفرقه جلوگیری به عمل آید چراکه در این غیر این صورت تنها منافع رژیم صهیونیستی تامین خواهد شد.

مهمانپرست بار دیگر با تاکید بر اینکه برای کشورهای غربی صرفا تحقق منافع خود و تامین امنیت رژیم صهیونیستی اهمیت دارد، گفت: اصل حقوق بشر و دموکراسی و برقراری نظام عادلانه در سایر کشورها تنها اموری است که برای غربی ها اهمیتی ندارد. آنها برای رسیدن به اهداف خود هر اقدامی را توجیه می کنند و برخورد دوگانه غرب با تحولات منطقه هم شاهدی بر این مدعاست.

وی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این راستا هم به برخورد و واکنش دوگانه کشورهای غربی نسبت به تحولات خاورمیانه اعتراض دارد و هم از مطالبات مردم منطقه و تقویت اقتدار کشورهای منطقه حمایت می کند. ما معتقدیم که باید وحدت میان کشورهای جهان اسلام تقویت شود چراکه در مقابل رژیم صهیونیستی باید یکپارچه ایستاد و مقاومت را تقویت کرد.
/27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =