۱ نفر
۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۱

ایسنا نوشت:

آلبوم «چاووشی» شامل مجموعه‌ای از شعرهای مهدی اخوان ثالث با صدای خودش، هم‌زمان با سالگرد درگذشت این شاعر منتشر شد. این مجموعه شامل هشت شعر اخوان از جمله «چاووشی»، «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم»، «زمستان»، «قاصدک»، «غزل سه»، «ماه، من و ما» و «تسلی و سلام» می‌شود که دو شعر از این مجموعه برای نخستین‌بار است که با صدای شاعر منتشر می‌شود. آلبوم «چاووشی» هم‌زمان با بیست‌ویکمین سالگرد درگذشت اخوان توسط انتشارات زمستان منتشر شده است.

زردشت اخوان ثالث، فرزند مهدی اخوان ثالث با اشاره به مراسمی که قرار بود برای رونمایی از مجموعه‌ی «چاووشی» برگزار شود، گفت: می‌خواستیم این مراسم را در خانه‌ی هنرمندان برگزار کنیم که متأسفانه این امکان برای ما فراهم نشد و مسئولان جدید آن‌جا با این موضوع موافقت نکردند؛ بنابراین این مراسم برگزار نمی‌شود و آلبوم «چاووشی» بدون مراسم رونمایی، روانه بازار ‌شد.

پسر مهدی اخوان ‌ثالث همچنین درباره‌ برگزاری مراسم سالگرد درگذشت این شاعر گفت: امسال نیز دوست‌داران اخوان امروز (جمعه، چهارم شهریورماه) بر سر مزار او در توس جمع می‌شوند و با خواندن برخی از شعر‌هایش، از او یاد می‌کنند.

مهدی اخوان ثالث (م. امید) متولد سال 1307 در مشهد بود که چهارم شهریورماه سال 1369 در تهران درگذشت و در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس به‌ خاک سپرده شد. اخوان ثالث از سال 1327 به نشر شعرهای خود پرداخت و در 1330 نخستین مجموعه شعر او با نام «ارغنون» در تهران انتشار یافت. پس از این مجموعه، در سال 1335 مجموعه‌ای دیگر از آثار او با نام «زمستان» انتشار یافت و در سال 1338، «آخر شاهنامه» را که سومین مجموعه‌ شعرش بود، ‌منتشر کرد. در سال 1345، مجموعه‌ «از این اوستا» از او انتشار یافت و پس از این مجموعه، منظومه‌ «شکار» را در سال 1345 و مجموعه‌ «در حیاط کوچک پاییز در زندان» را به‌ سال 1348 منتشر کرد. همچنین دو مجموعه‌ منتخب از شعرهای او با نام «عاشقانه‌ها و کبود» و «بهترین امید» در سال 1348 منتشر شده است. «دوزخ اما سرد» (1357) و «زندگی می‌گوید: اما باز باید زیست» (1357) از دیگر مجموعه‌های شعر اخوان ثالث هستند. او همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مجموعه‌ «تو را ای کهن‌بوم و بر دوست دارم» را منتشر کرد.

291/60

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =