حوادث جمعه جهان مورخه 4 شهریور 1390

پنج میلیون و سیصد هزار نفر از جمعیت آفریقای جنوبی ایدز دارند

دولت آفریقای جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد از جمعیت پنجاه میلیونی این کشور، پنج میلیون و سیصد و هشتاد هزار نفر به بیماری ایدز مبتلا هستند. کگالما ماتلانته معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از اعلام این خبر گفت : این آمارها نشان از آن دارد که ده ممیز شش دهم درصد از کل جمعیت کشور و شانزده ممیز شش دهم درصد از گروه سنی پانزده تا بیست و نه سال به ایدز مبتلا شده اند . این مقام آفریقای جنوبی افزود : البته آمارها نشان از آن دارد که در سه سال گذشته، میزان ابتلای زنان باردار به ایدز به زیر سی درصد و میزان انتقال ایدز از مادر به نوزادان از ده درصد به سه و نیم درصد کاهش یافته است . کشور آفریقای جنوبی پس از سالها تاخیر در اتخاذ برنامه ای جامع برای مقابله با ایدز به علت تعلل مقامات آن کشور، جامع ترین برنامه در این زمینه را در جهان تدوین و اجرای آن را آغاز کرده است و در همین راستا، یک میلیون و سیصد هزار نفر از مبتلایان به این بیماری مرگبار در این کشور تحت درمان های ویژه قرار گرفته اند. دولت آفریقای جنوبی در ابتدای ماه اوت اعلام کرد بین همه بیمارانی که میزان لنفوسیت خون آنها از سیصد و پنجاه سلول در هر میکرولیتر بالاتر رفته است، داروهای ضد ویروس ایدز توزیع می کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژوهانسبورگ، نود و پنج درصد از مبتلایان به ایدز در جهان در کشور های در حال توسعه زندگی می کنند . بر اساس آمارها، تا به امروز چهارده میلیون کودک در جهان به علت فوت والدین بخصوص مادران خود به علت بیماری ایدز یتیم شده اند .

انفجار در خط لوله اصلی نفت یمن

یمن روز پنجشنبه اعلام کرد خط لوله اصلی نفت این کشور در استان مارب به دست خرابکاران بمب گذاری شد و روند انتقال نفت خام این کشور مختل شده است. وزارت کشور یمن در بیانیه ای اعلام کرد : عوامل ضد دولتی از قبیله داماشکا در استان مارب ، عامل این انفجار بوده اند. بر اساس این بیانیه ، انفجار این خط لوله ، انتقال نفت را از منطقه سافر تا پایانه راس عیسی در دریای سرخ تحت تاثیر قرار داده است. این خط لوله پانزدهم ژوئیه و چند روز بعد از اینکه نیروهای ضد دولتی در استان مارب در ماه مارس به آن حمله کردند ، ترمیم شده بود. به گزارش خبرگزاری شین‌هوا ، عربستان سعودی در همسایگی یمن ، برای کمک به یمن در حل بحران کمبود سوخت ، سه میلیون بشکه نفت خام به این کشور اهدا کرده است.

آمار خودکشی میان نظامیان در بلژیک افزایش یافته است

برخی مطبوعات بلژیک روز پنجشنبه به نقل از بخش اجتماعی وزارت دفاع این کشور از افزایش گرایش نظامیان به خودکشی خبر دادند. به نوشته مطبوعات بلژیک، آمارهایی که بخش اجتماعی وزارت دفاع این کشور ارائه کرده نگرانی های زیادی را به همراه آورده است.

بر اساس این آمارها، در سال دو هزار و هشت ، از سی و هفت هزار نظامی در این کشور، پنج نفر؛ در سال دو هزار و نه از سی و شش هزار و پانصد نفر نظامی دوازده نفر و در سال دو هزار و ده از سی و شش هزار نظامی ، نوزده نفر خودکشی کرده اند.

سرهنگ لمان، مسئول بخش اجتماعی وزارت دفاع بلژیک در این باره گفت : قطعا تاکنون هیچ اقدامی برای پیشگیری از خودکشی افراد انجام نشده است؛ این در حالی است که از ماهها قبل، قوانین مربوط به آسایش و رفاه و امنیت کاری در ارتش به راحتی به سخره گرفته می شوند . به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از بروکسل، به گفته یکی از مسئولان بخش بهداشت وزارت دفاع بلژیک، نظامیان این کشور در تعداد زیادی عملیات دشوار در خارج از کشور شرکت می کنند بدون آنکه در زمان اقامتشان در خارج و یا پس از بازگشت به کشورشان، تحت درمان های روانپزشکی قرار بگیرند.

جسد یک خبرنگار مکزیکی در شمال این کشور پیدا شد

یک مقام مکزیک اعلام کرد جسد یک خبرنگار روز پنجشنبه یک روز پس از ربوده شدن به دست مردان مسلح ، در ایالت سینالائو در شمال غرب مکزیک پیدا شد. هومبرتو میلان پنجاه و سه ساله ، خبرنگار رادیو فرمولا و دبیر خبر یک روزنامه اینترنتی مکزیک روز چهارشنبه حین رانندگی به دست مردان مسلح ربوده شده بود. مردان مسلح برادر او را که همراهش بود آزاد کرده بودند. جسد وی که با شلیک گلوله به قتل رسیده بود در یک مرزعه در مورلیا در ایالت سینالائو پیدا شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه ،بر اساس گزارش سازمان ملل متحد مکزیک خطرناک ترین کشور برای خبرنگاران در منطقه آمریکای لاتین است.

پلیس انگلیس فرد مهاجم به معاون نخست وزیر را بازداشت کرد

مردی که روز پنجشنبه در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت انگلیس ، با رنگ به نیک کلگ معاون نخست وزیر انگلیس حمله کرده بود بازداشت شد. کلگ که رهبر حزب لیبرال دموکرات است از نشست اعضای حزبش در گلاسکو در اسکاتلند باز می گشت که مورد حمله دو مرد قرار گرفت. کلگ در مصاحبه با رادیو رئال این حمله را چیز بی اهمیتی خواند . به گزارش خبرگزاری فرانسه ، بعد از این حمله ،‌پلیس مرد مهاجم را که حدود بیست سال دارد در منطقه وودساید هال در غرب گلاسکو بازداشت کرد.

چهار کشته و سی و چهار زخمی در حمله به حسینیه شیعیان در بصره عراق

رئیس پلیس شهر بصره اعلام کرد بر اثر انفجار خودروی بمب گذاری شده نزدیک حسینیه شیعیان در این شهر دست‌کم چهار نفر کشته و سی و چهار تن دیگر زخمی شدند. سرتیپ فیصل العبادی اعلام کرد یک خودروی بمب گذاری شده پنجشنبه شب در هفتاد متری حسینیه داود عاشور در مرکز شهر بصره منفجر شد . العبادی گفت این انفجار در زمان خروج مردم از حسینیه رخ داد و بر اثر آن چهار نفر کشته و سی و چهار تن دیگر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری آلمان از بصره ، یک منبع امنیتی در شهر بصره در پانصد و پنجاه کیلومتری جنوب بغداد پیش از این از کشته شدن سی نفر و زخمی شدن شصت تن دیگر بر اثر انفجار انتحاری در حسینیه داود عاشور خبر داده بود .

پانزده سرباز در جنوب شرق ترکیه زخمی شدند

دست‌کم پانزده سرباز ترکیه بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای امنیتی ترکیه در جنوب شرق این کشور زخمی شدند . خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از معمر تورکر استاندار استان حکاری ترکیه گزارش داد بمبی روز پنجشنبه در مسیر خودروی حامل نظامیان این کشور در چهار کیلومتری مرکز حکاری منفجر شد . تورکر با اعلام این خبر تاکید کرد دست‌کم پانزده نظامی ترک بر اثر این انفجار زخمی شدند و حال دو تن از زخمی ها وخیم است . در پی وقوع این انفجار نیروهای امنیتی ترکیه مسیر منتهی به محل انفجار را برای چند ساعت مسدود کردند. به گزارش خبرگزاری آلمان از استانبول ،ارتش ترکیه سه شنبه گذشته اعلام کرد درحملات هوایی و زمینی چند روز اخیر ارتش به مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه ( پ ک ک ) در مناطق مرزی شمال عراق دست‌کم صد عضو این گروه جدایی طلب کشته و هشتاد تن دیگر زخمی شدند.

حالت فوق‌العاده در یونان در پی غیرقابل مهار شدن آتش سوزی

در پی مهار نشدن آتش سوزی در جنگل‌های شمال یونان برای دومین روز متوالی دولت این کشور روز پنجشنبه حالت فوق‌العاده اعلام کرد. وزش بادهای شدید در حال تشدید آتش سوزی و جلوگیری از عملیات مهار آتش در هشت نقطه شده است. آتش در شمال شرقی یونان غیرقابل مهار شده است. این آتش سوزی روز چهارشنبه شروع شد و به سرعت به روستاهای ملیا و کیلا گسترش پیدا کرد.ساکنان این روستاها در حال حاضر تخلیه شده‌اند. پس از درخواست کمک یونان از اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه، اسپانیا دو هواپیما به این کشور خواهد فرستاد. هم‌اکنون چهار هواپیمای آب پاش، دو بالگرد و 15 خودروی آتش نشانی در تلاش برای مهار آتش هستند و مقامات خواستار نیروهای پشتیبانی از دیگر نقاط برای کمک به 200 مامور آتش نشانی و سرباز حاضر در این عملیات شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آلمان، در سالهای اخیر بروز آتش سوزی در جنگل‌های یونان در ماههای گرم و خشک تابستان به نابودی هزاران هکتار از جنگل‌ها و همچنین روستاهای این کشور منجر شده است.

 فرانس24: اقدام نظامی غرب در سومالی وضع قحطی زدگان را بدتر خواهد کرد

مدیر کل اقدام علیه گرسنگی در میزگردی در شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار که درباره نحوه کمک رسانی به قحطی زدگان سومالی برگزار شد، درباره اقدام نظامی احتمالی غرب در سومالی هشدار داد. در ابتدای این میزگرد، جیمز آندره خبرنگار ارشد شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار پس از بازگشت از مناطق قحطی زده سومالی درباره مشاهدات خود گفت: مجموعه ای از واقعیات موجود در آن منطقه بسیار تکان دهنده است..وضع زندگی و قحطی در آنجا فاجعه بار است.برخی افراد در وضع کاملا وحشتناکی هستند.در مجموع می توان گفت که قحطی زدگان سومالی در وضع بسیار سختی هستند. این خبرنگار درباره شبه نظامیان گروه شباب گفت: هنوز برخی از اعضای گروه شباب در مناطقی از موگادیشو حضور دارند.آنها با مردم مخلوط شده اند.

با این که گروه شباب به طور رسمی از برخی مناطق عقب نشینی کرده است اما برخی از عناصر این گروه همچنان در آن مناطق حضور دارند. فرانسوا دانل مدیر کل اقدام علیه گرسنگی در این باره که چگونه می توان از اختلاس کمک های ارسال شده برای قحطی زدگان سومالی جلوگیری کرد گفت: وضع موگادیشو پیچیدگی های سومالی را نشان می دهد.در این کشور ما شاهد مجموعه ای از عوامل هستیم که زندگی را برای مردم بویژه افراد آسیب پذیر تر همچون کودکان زیر پنج سال سخت کرده است.از سوی دیگر کار برای فعالان بشردوست نیز سخت شده است.

مداخله در موگادیشو سخت است.در حال حاضر شاهد صدور مشکل سومالی به جنوب اتیوپی و اردوگاه بزرگ داداب در کنیا هستیم زیرا کسانی که با این مشکلات مواجه هستند یا به امید کمک به موگادیشو می روند یا با پیاده روی چندین روزه خود را به اردوگاه ها می رسانند و در این اردوگاه ها به امید دریافت کمک هایی از کشورهای همسایه هستند.با این حال برخی ها نیز هستند که برای امنیت بیشتر ترجیح می دهند محل سکونت خود را ترک نکنند. این فعال بشردوست درباره مذاکره با گروه شباب گفت: ما با شباب مذاکره می کنیم.لازم به ذکر است که ما در منطقه ای جنگی هستیم و فعالان بشردوست معمولا در این شرایط مداخله می کنند.به این ترتیب به طور همزمان هم باید با دولت موقت و هم با مخالفان مسلح مذاکره کرد.نباید گروه شباب را محکوم کرد و نباید گفت که چون گروه شباب مخالف غرب است بهتر است به سومالی نرویم.

این وظیفه فعالان بشردوست است که خنثی و بی طرف باشند و فقط به این فکر باشند که چگونه می توان به مردمی که قربانی این شرایط شده اند دسترسی پیدا کرد. وی افزود: گروه شباب طرح سازمان برنامه جهانی غذا را رد کرده است و امروزه سازمان های اندکی در سومالی فعالیت دارند.

به این ترتیب سازمان هایی که از مدتها پیش با سومالی آشنا هستند و با طرف های حاضر در این کشور مذاکره می کنند کمک ها را به مناطق قحطی زده تحت کنترل شباب می رسانند و حداکثر دسترسی را به قربانیان دارند. وی در این باره که آیا اقدام احتمالی سازمان ملل متحد برای ایجاد دالان انسانی برای کمک رسانی به قحطی زدگان سومالی می تواند به عنوان راه حل مطرح شود یا نه گفت: به نظر من این شیوه نمی تواند راه حل باشد. امروزه فعالان بشردوست اندکی هستند که چنین راه حلی را توصیه می کنند.زیرا ما در گذشته در دهه نود شاهد شکست امریکا بوده ایم.امروزه مداخله ای از نوع مداخله در عراق یا افغانستان که در آن نیروهای مسلح غربی در سومالی مداخله کنند وضع را بدتر خواهد کرد.به این ترتیب ما مذاکره با طرفهای مختلف در سومالی را پیشنهاد می کنیم.مطمئنا مذاکرات کند و ناقص خواهد بود اما همواره بهتر از مداخله نظامی خواهد بود.واقعیت این است که مداخله نظامی وضع انسانی در سومالی را بدتر خواهد کرد.

کشف گورهای دسته جمعی در کشمیر ، منطقه را به التهاب و تظاهرات کشانده است

کشف گورهای دسته جمعی در کشمیر تحت کنترل هند ، این منطقه را به التهاب و تظاهرات کشانده است. به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، حدود سه هزار جسد که در چند گور دسته جمعی دفن شده بود در کشمیر تحت کنترل هند پیدا شده است.گروههای مدافع حقوق بشر خواهان انجام گرفتن تحقیقات فوری درباره این گورهای دسته جمعی هستند.

سازمان دیده بان حقوق بشر از دولت هند خواسته است کمیته مستقلی تشکیل شود تا این مساله را بررسی کند.وجود این گورهای دسته جمعی به این احتمال دلالت دارد که زمانی در این منطقه ، قتل عام شده است.کمیته تحقیقاتی پلیس ایالت جامو و کشمیر نشان می دهد دو هزار و هفتصد و سی جسد در چهارده نقطه در این ایالت به صورت دسته جمعی دفن شده است.روز گذشته صدها نفر از مردم هند در شهر سرینگر، پایتخت بخش تحت کنترل هند تظاهرات کردند.احزاب سیاسی مخالف دولت هند به شدت از اینکه دولت برای روشن شدن تکلیف این گورهای دسته جمعی کاری انجام نمی دهد انتقاد کرده اند.در دو دهه درگیری کشمیر، هزاران نفر از مردم کشمیر ناپدید شده اند.گروههای حقوق بشر از این بیم دارند که افراد ناپدید شده کشته شده و در چنین گورهایی مدفون شده باشند.پلیس منطقه کشمیر تحت کنترل هند به کشتن غیرنظامیان بیگناه متهم است.

پلیس هند برای توجیه این اقداماتش ، این افراد را به حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب متهم می کند.مقامات هند هرگونه نقض گسترده حقوق بشر را در کشمیر رد کرده اند .انها تاکید دارند افراد مقصر در زمینه گورهای دسته جمعی را مجازات خواهند کرد. در کنار تظاهرات روز گذشته کشمیر برای روشن شدن مساله گورهای دسته جمعی، فعالان رسانه ای کشمیر نیز تظاهرات کردند.این افراد از برخورد شدید پلیس هند با فعالان رسانه ای خشمگین بودند.هفته پیش پلیس ایالتی هند در کشمیر دو خبرنگار را به شدت ضرب و جرح کرد ان هم زمانی که این افراد در حال تهیه مطلب بودند.

این دو خبرنگار هندی می گویند وقتی کارت شناسایی مطبوعاتی خود را نشان دادند نیروهای پلیس کشمیر به صورت شدیدتری به کتک کاری انها مبادرت کردند.این دو خبرنگار مضروب می گویند پلیسهایی که ما را دستگیر کردند ما را کشان کشان روی زمین به پاسگاه پلیس بردند و در انجا تعداد بیشتری به جانمان افتادند و ما را کتک زدند.مساله کشمیر، علت اصلی اختلاف هند و پاکستان در شش دهه گذشته است.مقامات کشمیر می گویند در ناارامی های کشمیر در دو دهه گذشته بیش از پنجاه هزار نفر کشته شده اند.در سالهای گذشته نیز گروههای فعال در زمینه حقوق بشر بارها از دولت هند خواستار ان شده اند که درباره نقض حقوق بشر در کشمیر تحقیقاتی انجام داده شود اما هرگز چنین کاری انجام نشده است.منتقدان می گویند قدرتهای جهان باید بر دولت هند فشار بیاورند تا درباره جنایتهایش در کشمیر توضیح بدهد اما روابط اقتصادی که این کشورها با هند دارند مانع از این کار می شود.

 انفجار بمب در شمال افغانستان

خبرگزاری شین هوا از کابل دقایقی قبل از انفجار بمبی قوی نزدیک یک دستگاه خودروی ارتش افغانستان در یکی از بزرگراه های استان بغلان در شمال این کشور و احتمال کشته شدن چند نفر در این انفجار خبر داد. جزییات بیشتری هنوز اعلام نشده است.

طوفان ایرن در فلوریدا هشت زخمی بر جا گذاشت

 طوفان ایرن مناطق ساحلی فلوریدای آمریکا را در نوردید و دست کم هشت زخمی بر جا گذاشت. مقامات فلوریدای آمریکا گفتند: طوفان ایرن در این منطقه سبب بوجود آمدن امواج سهمگین در اقیانوس شد. به گزارش آسوشیتدپرس از فلوریدا، مسئولان مرکز ملی مقابله با طوفان با توجه به شدت تندبادها در غرب منطقه پام بیچ درباره خطرات احتمالی ناشی از طوفان ایرن هشدار دادند.

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
    0 0
    قابل توجه نگارنده خبر... برای مفاهیم بد از واژه معدن استفاده نمی شود، شاید می خواستی که از "مهد" استفاده نکنی....