روسپی‌گری، طویله ، پری‌بلنده ...؛ توصیف تندروها از معترضان/ خشونت کلامی در بیان سیاسیون تریبون‌دار

از آغاز اعتراضات سراسری بعد از فوت مهسا امینی، اقلیتی از سلبریتی های تندرو و فعالان رسانه ای اقدام به انتشار توئیت ها و گزارشات خبری توهین آمیزی کردند که محرکی برای خشونت های خیابانی بوده است

گروه سیاسی: هدف وسیله را توجیه نمی کند؛ هرگونه که دوست داری با شما رفتار کنند، با دیگران رفتار بکن، هرچیز که در جستن آنی، آنی؛ این ادبیات زیبای دینی و ملی ایران زمین است که در نهایت با جمعبندی مفاهیم فوق می گوید؛ ادب مرد به زدولت اوست؛ یا ادب از که آموختی از بی ادبان. اکنون در شرایطی اعتراضی قرار گرفته ایم که به درست یا به غلط زبان ها و نیش قلم هایی هستند که به جای شمشیر، برای زخمی سازی طرف مقابل استفاده می شود و به بحران ها دامن می زنند.

شاید تنها استثناء در متون دینی که می تواند زبان به دشنام و بدی بگشاید، کسی است که ظلم بر او رواداشته شده. در مابقی موارد، دشنام، تمسخر و ... منجر به خشونت و دشمنی بیشتر می شود؛ امری که هرچند از کشتن یکدیگر، کمتر خسارت دارد، ولی نباید فراموش کرد طرح آن از سوی قدرتمندان در برابر کسانی که امکان دفاع از خود ندارند، بی تردید می تواند به خشونت و خسارت بیشتر منتهی شود.

بخشی از این ادبیات تنها زمانی قابل حل خواهد بود که دریابیم «همه حق دارند ولو برحق نباشند.» چنین ادبیاتی قادر است من و دیدگاه من را از محور بودن خارج کرده، و در کنار سایر دیدگاه ها در زیستی صلح آمیز و توام با آرامش قرار دهد. در غیر این صورت توهین، منتهی به ایجاد تحقیر می شود، شخص تحقیر شده، همواره دنبال جبران و عکس العمل توام با خشم است. در مرحله سوم، اعمال خشم گاه خود را در وندالیسم و دیگر تخریبی، و ناتوانی در عکس العمل مسالمت آمیز، منتهی به عکس العمل انتحاری می شود، امری که هم معترض و هم تحت اعتراض قرار گرفته را می تواند در آستانه نیستی و انهدام قرار دهد. این در حالی است که دوری از چنین مواضعی می تواند معترض را به کانال خشونت پرهیزی سوق داده، و حفظ کرامت انسانی را برای همگی به ارمغان بیاورد. اما چرخه خشونت کنونی در ایران شعارهای بیش از ۴۰ سال در حفظ کرامت انسان ها، که بنابر آموزه های دینی از حرمت کعبه بالاتر است، خلاف عمل کرده و در مزرعه خشونت، روند «کاشت» گذشته، به «داشت» امروز «برداشت» خشونت منتهی شده است.

بررسی های زیر نشان می دهد، ادبیات برخی مسئولان و فعالان رسانه ای به نمایندگی از جناح تندرو از سنت اسلامی و ایرانی کاملا بیرون بوده، و خشم را در کلام و عمل نهادینه می سازد. ادبیاتی که مادران، پدران، خواهران، و برادران این سرزمین متمدن را شرم آگین می سازد. برای مثال این جمله روزنامه شهرداری تهران خطاب به دانشجویان معترض که « امروز در دانشگاه‌ها برای سرویس بهداشتی مختلط، پایکوبی می‌کنند.» فاجعه اخلاقی و سقوط مبتنی بر قدرت طلبی بیش نیست.

 روسپی گری، طویله، پری بلنده ...؛ توصیف تندروها از معترضان/ خشونت کلامی در غضنفرهای سیاسی

در موردی دیگر می خوانیم فوتبالیست های تیم ملی که در اردوی جام جهانی به سر می برند و کمتر از ۲۴ ساعت به نخستین بازی ایران در جام جهانی مانده است، حسن عباسی از سلبریتی های تندرو، اقدام به انتشار توئیتی توهین آمیز خطاب به بازیکنان فوتبال کرده و آن ها را «ملعون» و از «عوامل» مرتبط با «رژیم صهیونیستی» دانسته است. این توئیت که بلافاصله با واکنش خبرگزاری تسنیم مواجه شد، در پایان روز گذشته به احضار حسن عباسی به دادستانی منجر شد.

ردپای این چرخه خشونت را در برخی دیگر از رسانه های خودی نیز می توان جست و جو کرد. «خبرآنلاین»، در گزارش های قبلی خود نیز نسبت به پیامدهای توهین رسانه ها و افراد نزدیک به نهادهای رسمی هشدار داده بود.

چه آنکه بسیاری از کارشناسان و فعالان سیاسی، خشونت های کلامی را جزئی از خشونت های نمادین ارزیابی می کنند. واکنشی که توهین شونده به آن، دایره وسیعی از خشونت های رفتاری و کلامی متقابل را دربر می گیرد. از سویی پدیده های نکوهش شده ای همچون «عمامه پرانی» یا «توهین به مقدسات»، جزئی از چرخه رادیکالیسم جمعی در اعتراضات بوده و نمی توان آن را از چرخه خشونتی که حسن عباسی، روزنامه کیهان یا برخی مجریان صداوسیما به آن دامن می زنند، جدا ارزیابی کرد. به عبارت دیگر، پیامدهای این خشونت های کلامی و نمادین، ضربه به منافع ملی است.

درباره اهمیت ورزش به مثابه یکی از نمادهای «قدرت ملی»، رهبرانقلاب در تیرماه۱۳۹۷ وقتی می خواهند برای دولت از شجاعت و ابتکار و تلاش، مثالی بیاورند، تیم ملی فوتبال را مثال می زنند درحالی که حسن عباسی همین تیم ملی فوتبال را در تیرماه امسال «لمپن» خطاب می کند.

این فاصله گرفتن برخی افراد که خود را با صفات انقلابی و منعکس کننده دیدگاه های انقلاب معرفی می کنند در تمایز آشکار با سیاست های کلی نظام است. ضرباتی که افراد و رسانه های ارزشی بدون درنظر گرفتن تبعات آن به کشور وارد می کنند.

توهین به افراد از ذهنیتی شکل می گیرد که قصد دارد با توهین، منتقد یا مخالف فکری خود را «تحقیر» کند. استفاده از چنین توهین هایی در رسانه های دولتی همچون روزنامه ایران، همشهری و کیهان به صورت متناوب در روزهای اعتراضات سراسری بعد از فوت مهسا امینی به کار رفت.

برآیند عادی انگاری انتشار «توهین» و «تهدید» که نمونه عینی تهدید، در سخنان بهادری جهرمی سخنگوی دولت مشاهده می شود، موجی از نقدها به این اظهارات را که گفته بود «برای دولت مثل آب خوردن بود که از روز اول اجازه شلیک با گلوله جنگی بدهد»، به دنبال داشت. اظهارات فردی که در نهادهای تصمیم ساز امنیتی جایگاهی ندارد و باید به جای تهدید معترضان، دولت را محور وحدت ملی قرار داده و از سیاست های مداراگرانه نظام دفاع کند .

در تحلیل نهایی، این روزها که ایران ستیزان بیش از گذشته در تلاش برای تفرقه افکنی بین مردم و ضربه به منافع ملی هستند، فعالیت برخی افراد که از آن ها به عنوان «غضنفرهای مجازی» یاد می شود و متاسفانه در نهادهای دولتی و حاکمیتی حضور فعال دارند، با رفتار اشتباه و اظهارنظرهای تحریک آمیز، مردم را نسبت به نظام بدبین کرده و دایره منتقدان به مخالفان را گسترده تر می کنند.

افرادی که به اعتبار حضور در نهادهای حاکمیتی، بعضا سخنگوی حاکمیت بازنمایی شده و اعتبار نظام را مورد حمله منتقدان قرار می دهند. فاکتورهای هزینه زایی که افراد تولید می کنند و کلیت نظام مسئول پرداخت آن ها از منافع ملی می شود.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1697265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 172
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    مردم وقتی فش میدند که فکر می کنند حق با انهاست برادران اصولگرا هم از این امر مستثنا نیستند بلکه استاد این کار هستند
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    یک سوال! چرا حکومت کاری با این افراد که نفرت پراکنی می کنند و باعث شعله ورتر شدن دامنه اعتراضات شده اند ندارد؟ چرا اینها دستگیر و زندانی نمی شوند؟
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    اغتشاش گر اگر اندک هست که دیگر مطرح کردن ندارد، اگر هم زیاد است که پس دیگر اغتشاش گر نیست ...
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    بخدا فرهنگمان این است
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    کسانی که از این حرفها می‌زنند و باعث تحریک مردم عادی می‌شوند احتمالاعامل خارجی هستند
  • رضا IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    جالبه با کمال بی انصافی به معترضان انگ وتهمت میزنن بعد خودشون با 10 سانت قطر جای مهر روپیشونی میرن تو مالزی و دبی وکانادا عکسش که میاد بیرون به خدا پناه میبرن
  • Ali IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    فکر نمی کنید توهین و بی ادبی یک ترفند بازدارنده باشد؟؟ ای کاش جواب شما را داشتم
  • 123456 IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    طبیعیه توی خونه شنیدن
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    از بورس چه خبر؟
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    تندروها حق دارن این الفاظو بکار بگیرن روابط و مناسبات خوبی ندارند
  • احمد US ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    این همه پلیس کشته شد شما فقط این طرف را می بینید
  • ناشناس PL ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    آدمهای بی چاک و دهنی که تمام فکر و ذکرشان همین چیزها است
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    جدول تون کامل نیست...
  • بنده خدا IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    دختر و زنی که توی خیابان و انظار عمومی نه روسری داره و یک مشت لباسهای تنگ و مستهجن پوشیده و یه شلوار که قسمت بالای رانش پاره است پوشیده را شما چه اسمی روی اون میگذارید؟
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    زحمت کشیدید .... ولی طاهراً نظام چندان زاویه ای با آن لفاظی ها ندارد
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    خبر آنلاین ادای روشنفکرها را در نیاورید! صریحا بگوئید کدامیک از عناوین فوق در رابطه با اغتشاشگران هفته های اخیر منطبق نیست؟!
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    این افراد و روزنامه هایی که نام بردید رو مردم اهمیتی بهشون نمیدن
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    تندروها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    گزارش مغرضانه
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    کسی که گروهی می ریزه یر یه آدم و آدم می کشه معترض نیست ؛ کسی که اموال عمومی رو تخریب میکنه و آتیش میزنه معترض نیست
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    تا الگوی توهین کنندگان تغییر نکند هیچ تغییر ی ایجاد نخواهد شد
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    معترض چه یک نفر چه هزاران نفر اغتشاش می نامند واز ادبیات بسیار زشت وغیر اخلاقی استفاده می کنند.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    83 27
    آخه بی هویت سلبریتی ها کردند یا ماموران و بسیجیها
  • جانباز IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    با نام اسلام در مسند هایی نشسته اند که دائم خراب می کنند
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    67 4
    این چه ادبیاتیه؟
  • US ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    41 79
    من میگم این اغتشاشگرها ادم های معمولی نیستند !! چون یکی از اینهارو که محاکمه میکردند قاضی گفت ؛ چندین فقره اغتشاش داشتی شاید بردن زندان انقدر کتکزدن و بهشون توهین کردن حالا انها اینطوری تربیت شدن و ظلمی که بهشون شده اینطوری انعکاس میدند والا همین گروه تند رو هم ادبیاتی مشابه همین اغتشاشگرها دارند!!! از ماست که بر ماست
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    66 12
    این ها مسلمانند
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    93 5
    ببین اول ما واسه خاک ایران کشته میشیم نه واسه هر کس دیگه
  • DE ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    هر نوع بیانی که به تحقیر منتهی بشه، فاجعه است.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    24 9
    بسیار عالیست
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    اسامی فوق همه مدعی ادب و اخلاق هستند ولی کلامشان باعث تاسف است خداوند در آیه 63 سوره فرقان به بندگان خوب خود دستور می دهد که حتی با جاهلان با کلام نیکو و سلامت نفس سخن بگویند. آن وقت افراد فوق در تریبونها و روزنامه هایشان به دانشجویان و معترضان که برخی حتی جایگاه بین المللی دارند هر گونه توهینی که به ذهنشان می رسد ابراز می کنند و خود را مقرب درگاه الهی می بینند. حتی اگر فرض بگیریم که تمام آن صفاتی که این افراد درباره معترضان می گویند درست باشد حضرت رسول می فرماید" انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال" به کلام توجه کنید نه گوینده آن. اگر واقعا به کلام معترضان گوش کنند و حق را معیار قرار دهند نه منافع شخصی و جناحی یقینا اعتراضات از زخم های بزرگی در جامعه حکایت دارد فقر ،تبعیض، نابرابری و... تا دلی آتش نگیرد حرف جانسوزی نگوید
  • منصور IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    کسانی که معترضان را روسپی نام نهادن. خیلی بد گفتند. با هیچ شاخصی نمی توان کار آنان را تایید کرد