۰ نفر
۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۰

موضوع فلسطین و قدس هم محدود به جغرافیای محدود منطقه نبوده و تنها مسئله ساکنین آن نیست، بعد اسلامی و معنوی قدس و روز قدس متعلق به جهان اسلام است چون اشغال فلسطین و حصر قدس نماد و مقدمه اشغال جهان اسلام و حصر آن است .

 تدبر و تعمق در مواضع و تصمیمات امام خمینی (ره) اثبات می کند که در پس این تصمیمات و اقدامات فلسفه و حکمتی ظریف نهفته است و آثاری به غایت استراتژیک بر آن مترتب است .

خلق روز قدس در فرهنگ سیاسی تاریخ معاصر از جمله این تصمیمات  است که سال به سال اهمیت و آثار آن بیشتر آشکار می شود .

شاید با نگاه سطحی مسئله فلسطین یک مسئله منطقه ای و مربوط به تخاصم دو طرف باشد که طرف مهاجم با شیوه های نامشروع قصد تصرف فضا و حق زندگی طرف مقابل را دارد .

این نگاه که جز ساده اندیشان کسی نمی تواند باور کند مصادیقی به بلندای تاریخ و گستره کل جهان دارد . یعنی در طول تاریخ، بشر شاهد اینگونه تخاصم ها و جنایت ها و ظلم ها بوده است که حتی عمق و گستره آن بیشتر از مورد فلسطین بوده است . اما چرا هیچ کدام از اینها مانند فضیه فلسطین و قدس فراگیر و ماندگار و استراتژیک نشده است و چرا از این نظر موضوع فلسطین و قدس ماندگار شد و باید بشود ؟

موضوع فلسطین و روز قدس را از جهاتی می توان به عاشورا تشبیه کرد چون عاشورا در سال 61 هجری و در چهارچوب کربلای عراق  محدود و محصور نشد بلکه از حیث تاریخی جاودانه شد و از حیث جغرافیانی نیز دینا و حداقل جهان اسلام را تسخیر کرده .

موضوع فلسطین و قدس هم محدود به جغرافیای محدود منطقه نبوده  و تنها مسئله ساکنین آن نیست، بعد اسلامی و معنوی قدس و روز قدس متعلق به جهان اسلام است چون اشغال فلسطین و حصر قدس نماد و مقدمه  اشغال جهان اسلام و حصر آن است .

زمانی هنری کسینجر گفته بود اسرائیل ناو جنگی متحرک امریکا است با این تفاوت که در صورت درگیری و خطر سربازان امریکایی در آن تلفات نمی دهند .

بنابراین بدیهی است که از دیدگاه غرب رژیم صهیونیستی به منزله پادگان و پایگاه نظامی امریکا برای مقابله با جهان اسلام است و امام خمینی (ره) با درایت الهی اسرائیل را غده سرطانی در دنیا معرفی کرد . بنابرین  فلسطین خاکریز اول دفاع جهان اسلام در مقابل تهاجم استکبار جهانی  است و بیان استراتژیک حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه روز قدس تنها روز فلسطین نیست بلکه روز جهانی اسلامی است ، ناظر بر همین حقیقت است .

امروزه با وقوع انقلاب در کشورهای منطقه از شمال افریقا گرفته تا بحرین ، روشن شده است جهان اسلام روز قدس و پیام آن را جدی گرفته است و وقوع تحولات مردمی متأثر از بیداری اسلامی در منطقه، جزو اولین آثار و چشم اندازهای این حرکت بدیع و استراژی حضرت امام خمینی در ترسیم جایگاه واقعی قدس و نمادسازی از آن با عنوان روز قدس  بوده است که اجازه  نداد غرب مرموزانه مسئله  قدس را در فلسطین محدود کند .

بنابراین نگاه جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران به روز قدس یک نگاه استراتژیک است و بدیهی است که هر سال نسبت به سال قبل باید جدی تر و با نشاط تر برگزار شود . 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =