۳۰ هزار نفر از کادر درمان در تلاش برای مهاجرت به این کشور/ مهاجرت ۱۶۰ متخصص قلب در یکسال گذشته

ایسنا نوشت: اخبار جدید مبنی بر تمایل به مهاجرت دسته‌جمعی پزشکان، نگرانی‌های زیادی را در رابطه با آینده و فقدان حضور آنها ایجاد کرده است و اینکه که با افزایش تمایل به مهاجرت دانشجویان پزشکی و پزشکان جوان و مهاجرت پزشکان متخصص، چه آینده‌ای در انتظار کشور و سطح بالای علم پزشکی در کشور خواهد بود.

علم"پزشکی" در ایران، از دیرباز با نام ابن سینا گره خورده است. بدون شک او یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های پزشکی نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان بود. ابن سینا با کتاب ارزشمند خود یعنی "قانون در طب"، علم پزشکی را در جهان دگرگون کرد. طوری که کتاب او همچنان به عنوان یکی از منابع ارزشمند علم پزشکی در دنیا به دانشجویان تدریس می شود.

از آن زمان تاکنون پزشکان بزرگ زیادی در وطنمان تربیت شده و پرورش یافته‌اند. اما ظاهرا شرایط این روزها به نحوی رقم خورده که همه را از "مهاجرت دسته‌جمعی پزشکان" نگران کرده و موضوع مهاجرت پزشکان و متخصصان به یک موضوع جدید نگران کننده برای حال و آینده کشور تبدیل شده است.

بر اساس آماری که در گزارش روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ منتشر شده، ظرف یک‌ سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند؛ در همین مدت ۳۰ هزار نفر از اعضای کادر درمان از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست good standing یا «نداشتنِ سوءپیشینه» داشته‌اند که مقصدشان عمان بوده است؛ همچنین ظرف چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند.

آمار بالای مهاجرت پزشکان به اندازه‌ای نگران کننده شده که مسئولان سازمان نظام پزشکی هشدار دادند که در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل کمبود پزشک مواجه خواهیم شد.

مهاجرت چیست؟ صفر تا 100 مهاجرت

در این خصوص، "محمد رئیس زاده" رئیس سازمان نظام پزشکی با صراحت گفت که « جامعه پزشکی در برخی رشته های تخصصی و فوق تخصصی با چالش‌های اساسی مواجه است و از این رو ممکن است در آینده فارغ التحصیلی از این رشته‌ها نداشته باشیم.

وی با هشدار نسبت به خطر عقبگرد به ۴۰ سال پیش و استفاده از پزشکان خارجی اضافه کرد: سیاست‌های نادرست، جوانان جامعه پزشکی را نا امید کرده و منجر به سیل مهاجرت و انصراف از پزشکی خواهد کرد.

رئیس زاده با تاکید بر اینکه پزشکان ما رغبتی برای تحصیل در دوره‌های تخصص و فوق تخصص ندارند، افزوده بود: نتیجه این اتفاق این است که در سال‌های آینده پزشک نخواهیم داشت.»

این در حالی است که پیش از انقلاب، کشور با معضل کمبود پزشک مواجه بود و پزشکانی از کشورهای همسایه مانند هند برای مداوای مردم کشورمان به ایران می‌آمدند. اما با توجه به شرایط موجود و بنا بر هشدارهای رئیس سازمان نظام پزشکی، اگر این روند ادامه پیدا کند، شاید در آینده‌ای نه چندان دور مجبور باشیم دوباره شاهد حضور پزشکان خارجی در کشور باشیم!

سئوالاتی که در رابطه با مهاجرت پزشکان متخصص مطرح می‌شود، این است که با مهاجرت این پزشکان که چندین سال برای دریافت تخصص زحمت کشیده و جوانی خود را صرف تحصیل کرده‌اند و کشور برای پرورش آنها هزینه کرده، چه کسانی جایگزین آنها خواهند بود؟ و اینکه زمانی که این پزشکان نخبه از کشور خداحافظی می‌کنند، چند سال برای پرورش پزشکان نخبه جدید زمان و هزینه صرف می‌شود؟ آیا پزشکان متخصصی مانند قلب و عروق که در بهترین دانشگاه‌های کشور پرورش یافته‌اند و به واسطه تجربه بالای خود جان هموطنانمان را نجات داده‌اند، جایگزین مناسبی خواهند داشت؟ یا خداحافظی آنها با کشور به معنی خداحافظی مردم با یک فرد ارزشمند و نخبه است؟

بررسی‌های آماری هم نشان از بحرانی‌ بودن وضعیت دارد. پنج‌ سال پیش نایب‌ رییس انجمن جراحان قلب ایران اعلام کرده‌ بود که فقط ۲۴۰ متخصص جراحی‌ قلب در کشور داریم و این آمار در حالی است که افزایش بیماری‌های قلبی در جوانان یکی از موارد نگران‌کننده به‌شمار می‌رود.باید دید آیا با شرایط موجود تمایلی در میان پزشکان جوان وجود دارد که در تخصص پیچیده‌ای چون قلب و عروق ادامه تحصیل دهند؟ و اینکه آیا اصلا این پزشکان جوان در کشور می‌مانند که بخواهند به دنبال دریافت تخصص باشند؟

این موارد در حالی مطرح می‌شود که پیش از این ایرج فاضل رییس جامعه جراحان ایران در واکنش به مهاجرت دسته جمعی پزشکان گفته بود: بعد از انقلاب زحمت زیادی برای مملکت کشیده و پزشکی ما به روز و در جهان زبانزد شد. به گونه‌ای پیشرفت کردیم تا هیچ ایرانی برای درمان راهی خارج از کشور نشود و همه نوع جراحی پیچیده ای از قلب گرفته تا مغز و پیوند اعضا در داخل انجام شد اما در حال حاضر این وضعیت به خطر افتاده است.

رییس جامعه جراحان ایران افزود: پزشکی یکی از طولانی‌ترین رشته‌ها است چنانچه عمومی ۷ سال و بعد ۲ سال طرح دارد و برای تخصص نیز ۳ تا ۶ سال و برای فوق تخصص هم همین سال ها باید طی شود که تقریبا یک نفر تا ۴۰ سالگی برای پزشکی باید درس بخواند و بعد از آن تحت شرایط خاص وارد چرخه فعالیت شود.

"بابک شکارچی" معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی نیز گفته بود: اغلب پزشکان عمومی که امکان ادامه تحصیل و گرفتن تخصص را ندارند، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی برای فعالیت پزشک عمومی در کشور مهیا نبوده و نظام سلامت نیز این گروه از پزشکان را در قالب طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع به کار نگرفته است، میزان مهاجرت در این قشر بیش از سایر گروه‌های پزشکی است.

به نظر می‌رسد با این تفاسیر اگر روند مهاجرت پزشکان، حتی پزشکان عمومی به این نحو ادامه پیدا کند، کشورمان در مورد پرورش پزشک در تخصص‌های گوناگون با معضل جدی مواجه خواهد بود. آن هم در شرایطی که به دلایل متعدد، روز به روز آمار ابتلا به بیماری‌های گوناگون از قبیل بیماری‌های قلبی، مغزی و ... رو به افزایش است.

شاید وقت آن رسیده که مسئولان امر این موضوع را به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار دهند و به فکر آن باشند که چنین معضلی را از پایه که همان کنکور است، حل کنند. آمارهای منتشر شده از سوی سازمان سنجش نشان می‌دهد که تعداد داوطلبان کنکور در رشته تجربی کاهش یافته به نحوی که داوطلبان کنکور تجربی در سال گذشته ۴۳ درصد از داوطلبان را تشکیل می‌دادند که این میزان در سال جاری به ۳۹ درصد رسیده است. علاوه بر این، ۴ درصد داوطلبان رشته‌های تجربی در گروه‌های زبان ادامه تحصیل داده‌اند. این کاهش تقاضا در حالی است که در گذشته‌ای نه چندان دور، متقاضیان رشته تجربی به دلیل پذیرش در رشته پزشکی و رویای "دکتر شدن" بیشترین آمار داوطلبان کنکور سراسری را تشکیل می‌دادند.

از سوی دیگر، زمانی که نخبگان کشور به مدارج بالای علمی می‌رسند، انتظار بیشتری دارند که از امکانات حداقلی رفاهی و اجتماعی و درخور شأن خود، برخوردار باشند تا بتوانند پس از سال‌ها تلاش، به دور از داشتن دغدغه معیشت به فکر خدمت به مردم و کشور باشند. همچنین هزینه‌های زیادی که برای پرورش این نخبگان در کشور می‌شود باید ارج نهاده شود تا شاهد حفظ حضور آنها در کشور باشیم نه اینکه برای پرورش این افراد در این مرز و بوم هزینه شود ولی کشورهای دیگر از حضور آنها بهره‌مند شوند!

بیشتر بخوانید:

۲۷۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1693771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    اشکال نداره دکتر مجید حسینی به جای همه هست می تونیم از توان اونا استفاده کنیم بقیه برن
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    یعنی یک کاری صورت نگرفته که مردم بگن آفرین
    • حسام IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      48 5
      بخدا گل گفتی یکسره دارم میخندم و کنارشم اشکم میاد
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    دولت باید کل هزینه تحصیل و اموالشان را بگیرد وبعد اجازه مهاجرت دهد با پول ملت تحصیل کرده اند.
    • US ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      86 7
      استعداد داشتن وبا زحمت زیاد پذیرفته شدن ودرس خوندن .هر کشوردیگه ای بودن پیشرفت بیشتری داشتن
    • یک مهندس نرم افزار IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      66 3
      شما خودتون تحصیل کردید از کسی پول گرفتید؟ وایسا ببینم اصلا تحصیلات خاصی داری یا نه؟
  • FI ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    166 4
    وقتی که پزشک ها که جزو قشر طبقات خوب جامعه چه به لحاظ درامدی چه به لحاظ موقعیت اجتماعی هستند دارن مهاجرت میکنن دیگه مابقی طیف های مردم که جای خودش رو داره! یعنی عملا برای قشرهای متوسط که فرصت مهارجت رو به لحاظ مالی دارن قطعا درصدبالای میل به مهاجرت دارن و در عمل هم مهاجرت هم میکنن و قشر ضعیف هم چون توان مالی برای مهاجرت رو نداره چون کل حقوقش صرف زنده داشته شدن خودش و خانواده اش میشه تو ذهنش ارزوی مهاجرت رو داره قطعا ولی میدونه که نمیتونه به همین خاطر مجبور هست با این شرایط سخت ادامه بده! شرکت های استارت آپی هم که همین جوری دارن از کشورهای مختلف که ویزایی استارت اپی دارن یا شرکتی مهاجرت میکنن!!! وضعیت مهاجرت که تو موقعیت زرد بود ولی دیگه تو این دوسال اخر وارد وضعیت قرمز شده!!! ......
  • خوش‌ خیاب IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    107 4
    اره دکتر هندی حتما میاد با ویزیت ۲-۳ دلاری
  • . IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    32 2
    عجبببببببب
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    نتیجه سال ها انحصارطلبی
  • مم IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    سلام بگید به آقای مجید حسینی و دوستانشان که جای پزشکان ویزیت کنند اصلا به آقایان همه چیز دان تریبون دار بگید ویزیت کنند چه اشکال داره !!!
  • لیلا IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    خدا لعنت کنه پزشکامون همه چیز شده پول انسان وانسانیت فراموش شده حداقل پول این مملکت ومردم خرج درس خوندنشون نکنند همون اول برند خارج درس بخونند شایدانسانیت ودینداری از خارجی ها یاد گرفتن من به عنوان یه فردعادی اگه پول داشتم می رفتم بهترین پز شکان واستاد ان از خارج می اوردم وتودهن شون می زدم
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      36 5
      همهشون اینجور نیستن البته زندگی برای اونها هم خرج دارد حکومت و دولت باید سوبسید بدهد رو ویزیت
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      71 7
      خانم یا اقای لیلا، اولا وقتی که تحصیل در ایران مجانی هست، سوبرداشت نشه که دارن با پول من و شما تحصیل میکنن! نخیر عزیزم، این کشور منابعی داره و هر شخصی سهم خودش رو داره! این شخص توسط سهم خودش از منابع کشورش تحصیل کرده و هیچ منتی نداره! تازه بماند که به اسم تحصیل مجانی است ولی وقتی بخواید مدرکتون رو بگیرید و از کشور خارج بشید باید مدرکتون رو ازاد کنید یعنی هزینه تحصیلاتتون رو باهاتون حساب میکنن چه بسا ۲ یا ۳ برابر. به همین خاطر فاز این رو برندارید که یه عده دزد اومدن اینجا چپاول کردن و حالا گذاشتن رفتن! این موضوع فقط مربوط به پزشک ها نیست! سایر رشته های دانشگاهی هم وضعیت همین هست. البته به جز دانشگاه های که هزنیه اش رو میپردازن مثل ازاد و غیرانتفاعی و شبانه های دولتی و پیام نور. بعدشم انگشت اتهام رو به سمت دولت و سیستم فعلی باید بگیرید نه مردم که شرایط رو جوری کردن که حتی پزشک ها هم دارن مهاجرت میکنن! وقتی که همچین قشرهایی مهاجرت میکنن یعنی سیستم ایراد داره! احتمالا دلتون از جای دیگه ای پر هست و میخواید هر کسی رو گیربیارید بهش برچسب های مختلف بزنید که یه کم خالی بشید.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    78 7
    ملت با هزار بدبختی و مصیبت کنکور پزشکی قبول میشن و درس می خونن بعدشم با این که درآمد خوبی دارن نسبت به خارج ولی فرار میکنن تازه می‌فهمن این همه سختی ارزش نداشته حالا شما هی کنکور رو سختش کن ببین جوونا رو به کجا می کشونید هر کی بتونه فرار میکنه
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    وقتی همین جور مفت و مجانی میزارید از بودجه و جیب این مملکت به اینجاها برسن بعدش هم ول میکنن میرن ولی وقتی ازشون تعهد بگیرید ک تا ٣۰ سال ۴۰ سال باید به کشور خودشون خدمت کنن ااینجوری نمیشه
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    توی این مملکت هر بی سوادی از راه میرسه جامعه دانشجویان و پزشکان رو تهدید میکنه.
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      19 52
      بابا با سواد!
  • محمد رضا احمدی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    97 10
    خوشا به حال مملکت که بعد از رفتن دکترهای متخصص مملکت دست دکترهای کوپنی می افته و وای به حال مردم که چه به روزگارشان خواهد آمد وقتی که با جامعه دکترا امنیتی برخورد شود وباعث استعفای رییس و معاون سازمان گردد بیش از این انتظاری نیست....
  • فرزین IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    46 68
    در شهر ما یک متخصص قلب در روز ۳۰ تا ۴۵ نفر رو ویزیت میکنه.بدون در نظر گرفتن نوار قلب و غیره و با حقوق استادی و عمل و ...اونهم در شهر کوچکی مثل بیرجند در ماه حداقل ۳۰۰ میلیون درآمد دارن.دیگه از رفاه چی میخوان که تو ایران نیست و در خارج هست.مردم که جلوشون دولا سه لا میشن.احترامشون که همیشه بوده.فقط به مردم بگن اونجا چی بهشون میدن که تو ایران نمیدن.حتما برای یک اقامت باید غرور ایرانیان خرد بشه و مثل یک جهان سومی بهشون نگاه بشه تا بفهمن حلوای نقد به از سیلی نسیه هست.
    • reza IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      48 15
      همه چی پول نیست.
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      15 28
      دقیقا اینایی ک میرن کشورهایی دیگه مث افغانی هایی هستند ک میان ایران هم اونجور بهشون نگاه میکنن
  • احمد IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    19 51
    چند سال قبل تر هم کمبود پزشک داشتیم که از هند آوردن پزشکهای خوبی هم بودن ..
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    89 10
    مگه خودتون نمیگفتین :هرکی دوست نداره جمه کنه از ایران بره خود میکنی حافظ خود تعزیه میداری
  • حجت IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    18 56
    اینه خوشی زیر دلشان زده وبه فکر کشور خود نیستند وبا اینکه وضعشان از همه مردم بهتر است باز صدای هل من مفیدشان بلند است اینها معنای حب الوطن من الایمان را نمی فهمند وفقط به منافع خود فکر می‌کنند با این وجود الحمدلله در کشور پزشکان با شرف وخیر خواه ومردم دوست هم کم نداریم
  • رضوان IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    13 54
    با پول این ملت تا اینجا رسیدند بایستی به کشور خودشون خدمت کنند حتما ساز و کارهایی باید برای جلوگیری از مهاجرت پیش بینی نمود
  • سامان IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    65 6
    مشکلی نیست ما همین حالا در در مجلس کلی دکتر نخبه داریم مارا بس
  • احمد IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    32 9
    تعجب آوره که پزشکان متخصص وفوق تخصص بان درآمد هنگفت مهاجرت می‌کنند؟ اصلا درخارج اینقدردر آمد ندارند،،، مشکل اصلی البته هیات علمی های بیچاره هستندکه اکثرافوق تخصص هستند ودربیمارستنهاودانشگاه دولتی یک صدم پزشکان متخصص دربیرون رادرامد ندارندو بیمارستان‌های دولتی پول بسیار کمی به آنان می‌دهد وبه انان ظلم می‌شود واجازه هم نمی‌دهند دربیمارستان های خصوصی کارکنند این شیوه باعث خروج نخبگان فوق تخصص ازبیمارستان های دولتی ودانشگاهها می‌شود وزارت بهداشت باید فکری بکند
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      4 3
      ا خودشون مطب خصوصی دارن
  • بهروز IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    95 9
    با شش کلاس میشه کلی کار کرد پزشکی برای چی بخوانیم
  • علی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    17 3
    چینی ها رو بیارن
  • محمد US ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    25 7
    سالهاست بیشتر نخبگان در بیشتر رشته ها از کشور خارج شدن گروه پزشکان هم روش ،. عیبی نداره عوضش همه دنیا دارن حسرت میخورن که چرا ایران زندگی نمیکنن ، رفاه ، امنیت ، عااالی
  • کامران IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    10 25
    دلیل مهاجرت پزشک ها اینه که تو این مملکت تا می‌توانند از ملت بدبخت پول پارو می کنند و بعد که وضعشون خوب شد با پولا مهاجرت می کنند بقیه کارمندان هم دوست دارن مهاجرت کنند ولی درامدشون کفاف زندگی روزمرشون را نمیده چه برسه به مهاجرت !!!! پزشک های متخصص ماهیانه چندصدمیلیون دارند تو این مملکت پول در میارن یه استاد نخبه دانشگاه دولتی با مدرک دکتری تخصصی اندازه یه پزشک عمومی فکسنی درآمد نداره
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    9 23
    از بس بی سواد هستند و مشتری ندارن باید کلی دنبال دکتر خوب بگردیم و یا بریم شهرهای بزرگ واسه پیدا کردن دکتر خوب
  • بچه سیدم IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    36 5
    امنیت اجتماعی با پول بدست نمی آید .امنیت شامل امید به آینده است وقتی امید در جامعه نباشد و هر روز یک استرس و مشکل جدید از سوی بی خردان مدعی ایجاد می شود توقع بی جا خواهد بود که کسی مزد زحمات تحصیل خود را با نا امیدی بگیرد
  • م IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    38 3
    عمدا دکترها را فراری میدهند تا نخبگان بیسواد خودشان را با گواهینامه های جعلی سوار ملت کنند .
  • پریسا IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    8 29
    ی مشت ادم وطن فروشن
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    8 16
    برن این همه هم دکتر و کادر درمانی تحصیلکرده بیکار جاشون پر میشه غصه نخور.
  • مریم IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    29 4
    پزشکای سهمیه ای رو شوت میکنن سمت خودمون و روند مردنمون رو تسریع میکنن
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    9 28
    عاقبت بی هویتی وخود تحقیری این مملکت دیگه براهر کسی جای خوبی نباشه برا پزشکا متخصص بهشته واقعا طرف با این وضعیت مملکتش رو ول میکنه فقط بی هویتی وحرص وطمع بذهن ادم میرسه