مصطفی ترک همدانی وکیل پایه یک دادگستری

طی چند روز اخیر مکرر مشاهده شد پلیس تهران با عملیات موسوم به "راپل" و ورود به بامهای مردم نسبت به جمع آوری بشقابها و تجهیزات دریافت از ماهواره اقدام نموده است.
به گزارش خبرنگار آفتاب، رادان که در یک برنامه تلویزیونی در حال صحبت بود، با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی نمی‌تواند وقوع جرم به صورت مشهود را نادیده بگیرد تأکید کرد: "ممکن است برای جمع آوری دیش ماهواره به خانه‌ای مراجعه شود ولی صاحب آن خانه در منزل نباشد، یا به مسافرت رفته باشد. اینجا، مأموران ما با توجه به این‌که صاحب خانه حضور ندارد وارد منزل نخواهند شد ولی از طریق عملیات هوایی و راپل به پشت‌بام منزل مذکور رفته و به جمع آوری دیش‌ یا دیش‌های دریافت امواج ماهواره اقدام خواهند نمود ، رادان تأکید کرد که نیروی انتظامی در انجام چنین عملیات‌هایی بسیار توانمند است."
اینگونه اعمال پلیس در حالی صورت می گیرد که پلیس به موجب قانون قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب 1373 می توانسته با اخذ مجوز قضایی و ورود به فضای تحت مالکیت افراد نسبت به جمع آوری تجهیزات دریافت ماهواره عمل نماید . اما پلیس بدون رعایت این تشریفات قانونی ، خصوصا قانون مدنی نمی تواند از طریق "راپل" ویا حتی غیر آن فضای تحت مالکیت خصوصی افراد را (بدون مجوز قضایی) مخدوش نماید.
شاید پلیس ورود به خانه مردم از راه در ورودی را "تعریف حریم خصوصی " بپندارد ، در حالیکه توجه به تعاریف قانونی زیر روشنگر این بدپنداریست :
یکم: در باب اول کتاب قانون مدنی - که قانون مادر محسوب می شود- تعریف مالکیت اشخاص به تفصیل بیان شده است بطوریکه مطابق تعریف در ماده ۲۹قانون مدنی ممکن است اشخاص نسبت به اموال علاقه‌های ذیل را دارا باشند:
۱- مالکیت (اعم از عین یا منفعت‌)۲- حق انتفاع‌ ۳- حق ارتفاق به ملک غیر
همچنین است که در ادامه وبموجب مواد 38 و 39 قانون مدنی می گوید: مالکیت زمین مستلزم مالکیت فضای محاذی آن است تاهرکجا بالارودوهمچنین است نسبت به زیرزمین بالجمله مالک حق همه گونه تصرف در هوا و فرازگرفتن دارد. هر بنا و درخت که در روی زمین است و همچنین هر بنا و حفری که در زیر زمین است ملک مالک آن زمین محسوب می‌شود مگر این که خلاف آن ثابت شود.
در مواد قانون مدنی فوق الاشاره مشخص شد که مالکیت شخصی افراد صرفا بر فضای داخلی زمین و عرصه سکونتشان نیست ، بنابراین اگر هر کس بدون اذن و اجازه از مالک بر بام او رود یا از طریق حفر تونل به فضای زیرین زمین او وارد شود ، به حریم شخصی وی تجاوز نموده است.
دوم : توجه بدین نکته ضروریست که مطابق ماده ۳۰ و31 همین قانون "هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه‌گونه تصرف و انتفاع دارد و هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمی‌توان بیرون کرد مگر به حکم قانون‌."
پس وقتی که پلیس می تواند بموجب قانون و پس از اخذ مجوز قضایی و با لباس رسمی نسبت به ورود به انجام ماموریت خود اقدام ورزد چرا بدون رعایت تشریفات قانونی از طریق ورود به بام مردم و یا آویزان شدن به طناب و ورود غیر قانونی بر بامهای مردم اقدام نموده است.
پاسخ اینست : این رخدادها بدین جهت به وقوع می پیوندد که پلیس خود را بی نیاز از اخذ مجوز قضایی برای ورود به بامها می داند.
سوم: شاید پلیس این استدلال را داشته باشد که با مراجعه به منازل و آپارتمانهای مسکونی و با هماهنگی یکی از مالکین یا حتی مدیر ساختمان بر فراز بام رفته و این عمل را ماذون می داند. پاسخ اینست که مشاعات ساختمان نیز بخشی از مالکیت افراد محسوب می شود و ورود پلیس به این حریم و برخورد انتظامی ، صرفا نسبت به عمل مجرمانه مالکین اجازه دهنده نافذست ونسبت به سایر مالکین مشاع الزاما می باید مجوز قضایی ورود به حریم مالکیت مشاعی را بدست آورد.
چهارم: پلیس ما نماد قدرت و امنیت برای ما و فرزندانمان است و غیر از آن نیز بروز چنین صحنه هایی (به ویژه آویزان شدن از طناب "راپل") و بازتاب آن در رسانه های خارجی ، فرضیه وجود نا امنی در کشور را دامن میزند و بقول دوستی ، این عملیات برای آزادی گروگانگیران مسلح هم بندرت بکار می رود چه رسد به اینکه خدای نکرده پلیس بخواهد قدرتش را به رخ مردم و فرزندانمان (ونه تبهکاران) بکشد.
در پایان : فرهنگستان زبان فارسی فکری به حال واژه بیگانه "راپل Ropel " نماید. اینجانب توانستم آنرا "آویزان شدن از طناب" ویا " بند آویز! " معنا نمایم.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 23
    نیروی مقتدر انتظامی می تواند هرجا که جرمی مشاهد کند بشدت و قدرت با آن برخورد کند. مجوز قضایی برای این کاها نیازی ندارد. تا بخواهد مجوز بگیرد مردم فرار میکنند یا آلات جرم را مخفی میکنند
  • بدون نام IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    3 0
    ضمنابا توجه به تصریح ماده ی 24 قانون آیین دادرسی کیفری 1378 تفتیش منازل و اشیاء و جلب اشخاص در جرایم غیرمشهود باید با اجازه ی مخصوص مقام قضایی باشد و نمی شود بطور کلی حکمی صادر شود یعنی مثلا مرجع قضایی نمی تواند حکم صادر کند که پلیس برود و دیش های این خیابان را جمع آوری کند.
  • بدون نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    12 0
    این کارها سبب فاصله بین مردم و پلیس میشود
  • بدون نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    8 0
    دوست عزیز ، در کامنتتان نوشته اید مردم فرار می کنند ؟! مردم ، هم وطنان ما و شما ، چه جرمی ؟؟؟؟؟؟ مرتکب شده اند که می فرمایید مردم فرار می کنند ! نیروی مقتدر انتظامی غیر از انجام عملیات راپل وظایف مهمتری در راستای ایجاد امنیت برای همین مردم ، دارد .....
  • بدون نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 4
    كي گفته اين كار فايده اي دارد از عقلا سوال كنيد كسي مي آيد معتاد را بگيردو مرز را رها كند
  • مستقل IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 4
    مقتدر-توانمند-قانونگرا-مردمی-خردمند-باهوش-دین مدار
  • سلام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    3 1
    آفرین ، اینو خوب اومدی: راپل= بندآویز
  • بدون نام GB ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    8 0
    ای کاش نیروی انتظامی در دستگیری این همه دزد و جمع آوری این همه معتاد و قاچاقچی بقول آقای رادان بسیار توانمند می بود .
  • کیانی IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    1 0
    چرا کامنتهای انتخابی رو میزارید، شما که خودتون کارتون ایراد داره
  • بدون نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 0
    معلق نگار خوب است.
  • بدون نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    4 0
    .... پلیس باید نماد امنیت باشد.!!!!
  • محسن IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    8 2
    با سلام ماهواره هاي آپارتمان دوستم رايكشنبه جمع آوري كردند امروز مدل جديد تر آن را خريداري ونصب نموده اند.ظاهرا خوش به حال وارد كنندگان گرديده است.
  • ali IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 3
    به نظرم باید مثل اینترنت ملی,ماهواره ملی درست کنند!
  • کریمی IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    7 1
    من فهمیدم منظور شما چیه. شما میگی بروند برای هر خانه مجو قضایی بگیرند بعد بیایند در هر خانه را بزنند اگر در را باز کردند اونوقت بهشون ابلغ کنند بعدا اگر جمع نکردند .....اووووههه خب بجای اینهمه تشریفات دست وپاگیر خودشون با این جرم بارز و مفسده علنی مبارزه میکنند. تو می خواهی که نگذاری نیروی انتظامی به وظایفش عمل کند تو میخواهی که.......
  • بدون نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    6 3
    با این توضیحات قشنگی که دادید یک سوال هم دارم: اگر فردی از طریق بندآویز به حریم خانه ما وارد شود آیا قیچی کردن آن بند حق ماست یا خیر؟!!!
  • بدون نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    2 1
    راپل= رادان = همینی که هست = وقتی که پلیس سنگ را می گیرد سگ (دزدان واراذل واوباش) را ول می کند =!!!!!؟
  • azade IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 3
    آيا جلوگيري از ورود و فروش غير قانوني ماهواره ها ساده تر و بي زحمت تر از اين عمليات نمادين! و مقطعي نيست ؟ فكر ميكنم مي خواستن بچه هاي نيروي انتظامي يه تكوني بخورن و يه خودي نشون بدن. مثل فيلم خارجي ها! بد هم نيست
  • سپهر IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    0 1
    به علت ابتكار عمل نيروي انتظامي از اين ورزش وتفريح سالم به جاي استفاده از واژه نامانوس راپل از واژه مانوس "اقتدارنماي پليس" پيشنهاد مي گردد
  • کاظمی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
    11 2
    سلام همونطور که نوشته اند ماده 24 قانون آیین دادرسی کیفری 1378 تفتیش منازل رو در جرایم غیرمشهود منوط به اجازه مخصوص مقام قضایی دانسته است. مشاهده دیش ماهواره در فضای خارج از منزل (روی پشت بام یا بالکن) یک جرم مشهود است و برای برخورد با آن نیازی به اجازه مخصوص قضایی نیست بلکه مقام قضا، اجازه برخورد با جرم مشهود را به صورت مطلق صادر کرده است و نیروی انتظامی می تواند از حداکثر امکانات خود برای برخورد با آن استفاده کند.
  • maryam IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
    2 2
    اگه خیلی عرضه دارین ،عاملین پخش رو بگیرید!
  • بدون نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    1 0
    به خاطر همین آشکار بودن جرمه که نیروی انتظامی حق داره .....!!!!
  • بدون نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    6 1
    اینم شده مثل اوایل انقلاب که میریختن توی خونه مردم و ویدئو رو جمع میکردن. آخهمحروم کردن مردم از تکنولوژی مثل فیلتر کردن اینترنت و جمع آوری ماهواره ها شد راه حل و کمک به انقلاب؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    5 1
    گیرم که دیشها رو جمع کردی با بچه هایی که این صحنه ها رو میبینند و میخواهند آینده ساز مملکت باشند چه میکنید؟
  • آرمان(دانشجوي كارشناسي ارشد حقوق جزايي) IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    3 0
    لطفا اشخاصي نظير آقا يا خانوم كريمي و كاظمي كه معلومات حقوقي و قضايي ندارن در اين امور اظهار نظر نكنن.با تشكر.
  • م.ب IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    2 1
    هم خنده داره هم تاسف بار!مردم رو اینقدر ......میدونید چند میلیارد ضرر میکنه؟
  • مهدی IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    1 1
    صداوسیمابه مردم گیرنده دیجیتال مجانی بده
  • آرزومند ادب A1 ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    5 1
    صلاح مملکت خویش خسروان دانند شما امنیت مملکت رو حفظ کنید، نه اینکه وانمود کنید چه کار مهمی انجام میدید که تن مردم رو بخاطر دیش و ماهواره میلرزونید حتی با آب که مایه ی زندگیه میشه غرق شد- بستگی به نحوه ی برخورد مردم با این پدیده داره که خودشون عقلشون میرسه چکار کنند در حقیقت این جمع‌اوری توهین به شعور مردم است اینها همون مردمی هستند که در مواقع نیاز روی آنها حساب میکنید!
  • آرزومند ادب A1 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    2 1
    آنچه ناراحت کننده‌س اینه که بجای حافظ مال و جان مردم مالک! تصور میشه
  • بدون نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
    1 1
    حالا دیگه فضای بالکن شد فضای خارج از خونه
  • ب // ک // IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    به نظرم برای راهنمایی مردم جهت آشنایی، برخورد با متخلفین مأمور نماخیلی مؤثر می باشد. کمال تشکر و قدردانی باید نمود. احسنت و بارک الله.
  • محمود IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    1 0
    خيلي از مردم با استفاده از ديش شبكه هاي استاني و بين المللي ايران را مشاهده مي كنند جاي بسي تاسف است كه در عصر حاضر وارد حريم خصوصي خانواده ها ميشوند و با كلي اهانت اقدام به جمع آوري ديش مي كنند . عصر حاضر عصر روشنگري و استفاده از رسانه است تا محدوديت به جاي اين كار ها به آموزش و پرورش برسيد ايجاد كار براي جوانان بكنيد و به قول رِيس جمهور بزرگترين امر به معروف ايجاد اشتغال براي جوانان است . وقعا آدم از زندگي در چنين شرايطي نا اميد ميشود