توفیقی معتقد است:‌« اینکه تصویب می‌شود که بازنشستگی دست دو وزیر باشد و عملا به هیئت امنا و شوراهای دانشگاه بی‌توجهی می‌شود، در جهت تفکر تمرکزگرایی در وزارت علوم است.»

جعفر توفیقی، وزیر پیشین علوم، با حضور در کافه خبر گفت: « از نظر من در زمان قبل از سال 84، درموضوع بازنشستگی اساتید، به هیچ وجه جنبه سیاسی نداشته و اگر هم عضو هیات علمی بازنشسته می‌شد بحث سنوات خدمت و کارایی علمی مطرح بوده است. ضمن اینکه بخشنامه‌های آن زمان هم اجازه می‌داد که هیات علمی بازنشسته در صورت تمایل و نیاز دانشگاه، هرگونه همکاری با دانشگاه را ادامه دهد.»

او ادامه داد:‌ « ولی وقتی شرایط روز و بعضی مصادیق بازنشستگی را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که الان در برخی موارد برخوردهای غیراداری و سیاسی وجود دارد. مثلا  مواردی  را می‌بینیم که سنواتشان تمام نشده و خیلی هم کارایی علمی دارند ولی بازنشسته می‌شوند. ضمن اینکه عکس العمل رییس جمهور هم نشان می دهد که روال بازنشستگی در حال حاضر روال غیر عادی داشته است.»

توفیقی معتقد است:‌ « اگر ماده 49 برنامه چهارم را نگاه کنیم، درمی‌یابیم که آن قانون عصاره دیدگاه ما در دوره قبل از سال 84 نسبت به دانشگاه است؛ من این ماده را دستاورد بزرگی برای نظام می‌دانم و معتقدم اوج تکامل دیدگاه یک نظام برای دادن اختیار به دانشگاه‌هاست. در این ماده اختیارات وسیعی از جمله استخدام هیات علمی، بازنشستگی و بسیاری موارد دیگر با تایید وزیر، به هیات امنا دانشگاه داده ‌شده که به نظر می‌رسد در حال حاضر این قانون چندان اجرا نمی‌شود و همه چیز در وزارت علوم  متمرکز شده است و عملا نتیجه این می‌شود که اعضای هیات علمی احساس می‌کنند نقشی ندارند و به حاشیه رانده می‌شوند. البته این بحث‌های من نشان از این نیست که روش‌های قبلی کاملا بدون نقص و ایراد بوده‌اند و مطمئنا ضعف‌هایی بوده است اما بهتراست که نقص‌ها در مسیر واگذاری اختیارات وتوانمند کردن دانشگاه‌ها برطرف شود.»

وزیر پیشین علوم گفت:‌ « بنابراین اینکه تصویب می‌شود که بازنشستگی دست دو وزیر باشد و عملا به هیئت امنا و شوراهای دانشگاه بی‌توجهی می‌شود، در جهت همان تفکر تمرکز است. در حال حاضر جذب هیئت علمی هم از اختیار دانشگاه‌ها خارج شده و تماما به وزارت علوم داده شده است. متاسفانه به محض بروز یک مشکل مقطعی به سرعت عکس العمل نشان داده می شود و به جای استفاده صحیح از ظرفیت هیات های  امناء و شورای دانشگاه  اختیارات دانشگاه ها سلب و به مراجع بالادست واگذار می شود.»

متن کامل گفتگوی ما با وزیر علوم دولت اصلاحات را اینجا بخوانید.

45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =