به گزارش خبرآنلاین، رهبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه شعرا باید با درک ویژگیهای این زمان به لوازم الگو بودن ملت ایران پایبند باشند، بر ضرورت تعمیق معرفت دینی و اسلامی در شعر معاصر تاکید کردند و با یادآوری معرفت و حکمت شعرای گذشته ایران مانند فردوسی، سعدی، مولوی، حافظ و جامی، دیوان این شعرا را سراسر معرفت عمیق و پیچیده دانستند و افزودند: «انس با قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از لوازم دستیابی به معرفت دینی است که موجب شفافیت و نورانیت دل و زدودن زنگار تردید و نگرانی میشود.»
حضرت آیت الله خامنه ای لطافت روحی شاعر را زمینه ساز درک بهتر معارف و معنویت دانستند و با اشاره به فرصتهای گرانبهای ماه مبارک رمضان و نورانیت حاصل از روزه داری خاطرنشان کردند: «برای کسب معرفت دینی باید به سراغ نگاه عالمانه و فنی رفت و از ابداعات «غیر عالمانه و من درآوردی» پرهیز کرد.»
به گزارش خبرنگار ما، ایشان در همین زمینه به کتاب «گفتارهای معنوی» شهید مطهری اشاره و آن را نمونه خوبی برای مطالعه شعرا و سایر مردم بویژه در ماه مبارک رمضان معرفی کردند.
بنابر این گزارش کتاب «گفتارهای معنوی» نوشته شهید آیت الله مرتضی مطهری را انتشارات صدرا در 329 صفحه با قیمت 4 هزار تومان منتشر کرده که به چاپ های متعدد رسیده است.
«گفتارهای معنوی» مجموعهای است متشکل از سیزده گفتار از استاد شهید مرتضی مطهری در موضوعات مختلف. تاریخ و مکان ایراد هر یک از سخنرانیها در ابتدای آنها ذکر شده است. این گفتارها از آن جهت در یک مجموعه گردآوری شدند که موضوعات همه آنها در اطراف مسائل معنوی است.
«آزادی معنوی، ایمان به غیب، بزرگی و بزرگواری روح، توبه، عبادت و دعا، معیار انسانیت چیست؟، مکتب انسانیت، هجرت و جهاد» مطالب این کتاب را تشکیل می دهد.
در بخشی از این کتاب با عنوان «معیار انسانیت چیست؟» می خوانیم: «ما علی (ع) را که شیر خدا می دانیم، مرد خدا میدانیم، چون در دو جبهه از همه مردتر بود. یکی جبهه بیرونی، اجتماعی میدانهای مبارزه که هر پهلوانی را به خاک میافکند و از آن مهمتر، جبهه درون خودش که بر خودش مسلط بود. ارادهاش بر هر میلی، بر هر شهوتی، بر هر اندیشهای حاکم بود. این داستان که مولوی آنرا در مثنوی آورده ، چقدر ازنظر مردی وقوت اراده ، فوق العاده است. چه تابلوی عالی و لطیفی است که یک جوان بیست و چهار پنج ساله، دشمن بسیار نیرومند خودش را به خاک افکنده است، میرود روی سینهاش مینشیند تا سرش را از بدن جدا کند. او به صورت علی ( ع ) تف میاندازد. طبعا علی ناراحت میشود. موقتا از بریدن سر او صرف نظر میکند. چند لحظهای قدم میزند، بعد بر می گردد.
دشمن میگوید چرا رفتی؟ میگوید: برای اینکه اگر در آن حال سر ترا بریده بود به حکم خشم خودم بریده بودم نه برای انجام وظیفهام و در راه هدفم و در راه خدا. این قدر آدم بر خودش بر اعصاب خودش بر خشم خودش بر رضای خودش مسلط باشد!
در موضوع حریت و آزادی بودیم. این اسلام عجیب است! در همه این موارد حرفش را گفته است. در نهج البلاغه در وصیتنامهای که علی (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) نوشتهاند، آمده است: «اکرم نفسک عن کل دنیة»، خودت را، جان خویش را از هر کار پستی برتر بدان. تن به کار پست مده که جان تو بالاتر از کارهای پست است. «فانک لن تعتاض مما تبذل من نفسک عوضا» به جای آنچه که از جان خودت در مقابل شهوات میپردازی، چیزی دریافت نمیکنی. آنچه که از شرف خودت، از جان خویش در ازای یک میل و شهوت میپردازی، عوض ندارد. تا آنجا که میفرماید: «و لا تکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرا»، هرگز خودت را بنده گیری مساز که خدا تو را آزاد آفریده است. نمیخواهد بگوید که خدا تنها تو پسر من را که امام حسن هستی آزاد آفریده بلکه تو به عنوان یک انسان را میگوید چون مسئله خلقت است. این هم که معیار انسانیت، آزادی است، نظریهای است، چنانکه در مکتب اگزیستانسیالیسم در مورد معیار انسانیت، بیشتر روی مسئله آزادی تکیه شده است.
معیار دیگر برای انسانیت، مسئله مسئولیت و تکلیف است که البته این بیشتر از کانت شروع شده، بعد هم در زمان ما روی آن خیلی تکیه کردهاند. میگویند انسان آن کسی است که احساس تکلیف بکند، در مقابل انسانهای دیگر احساس مسئولیت بکند (این، غیر از محبت است، اشتباه نشود). احساس بکند که مسئول جامعه خویش است و حتی مسئول خودش است، مسئول عائله خودش است. مسئله مسئولیت در زمان ما دامنه وسیعی پیدا کرده است، خیلی هم روی آن تکیه میشود، ولی بحث است که ریشههای مسئولیت چیست؟ آزادی هم همینطور است. از کجا میشود اینها را بدست آورد.
انسان احساس مسئولیت را چگونه باید بدست آورد. یعنی چطور میشود که یک انسان احساس مسئولیت میکند، ریشه این احساس چیست؟ آیا با گفتن درست میشود؟ اینکه آدم بگوید من مسئولم، مسئولیت در وجدانش به وجود میآید؟ این وجدان مسئول را چه نیرویی میسازد؟ این هم خودش مطلبی است.»
هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.
291/60
نظر شما