رهبر معظم انقلاب شب گذشته ـ دوشنبه 24مرداد ـ در دیدار با اهالی شعر و ادب کشور ضمن اشاره به تقویت بنیان‌های معرفتی شعرا، کتابی از شهید مطهری را به عنوان نمونه ذکر کردند.

به گزارش خبرآنلاین، رهبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه شعرا باید با درک ویژگی‌های این زمان به لوازم الگو بودن ملت ایران پایبند باشند، بر ضرورت تعمیق معرفت دینی و اسلامی در شعر معاصر تاکید کردند و با یادآوری معرفت و حکمت شعرای گذشته ایران مانند فردوسی، سعدی، مولوی، حافظ و جامی، دیوان این شعرا را سراسر معرفت عمیق و پیچیده دانستند و افزودند: «انس با قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از لوازم دستیابی به معرفت دینی است که موجب شفافیت و نورانیت دل و زدودن زنگار تردید و نگرانی می‌شود.»

حضرت آیت الله خامنه ای لطافت روحی شاعر را زمینه ساز درک بهتر معارف و معنویت دانستند و با اشاره به فرصتهای گرانبهای ماه مبارک رمضان و نورانیت حاصل از روزه داری خاطرنشان کردند: «برای کسب معرفت دینی باید به سراغ نگاه عالمانه و فنی رفت و از ابداعات «غیر عالمانه و من درآوردی» پرهیز کرد.»

به گزارش خبرنگار ما، ایشان در همین زمینه به کتاب «گفتارهای معنوی» شهید مطهری اشاره و آن را نمونه خوبی برای مطالعه شعرا و سایر مردم بویژه در ماه مبارک رمضان معرفی کردند.

بنابر این گزارش کتاب «گفتارهای معنوی» نوشته شهید آیت الله مرتضی مطهری را انتشارات صدرا در 329 صفحه با قیمت 4 هزار تومان منتشر کرده که به چاپ های متعدد رسیده است.

«گفتارهای معنوی» مجموعه‏ای است متشکل از سیزده گفتار از استاد شهید مرتضی مطهری در موضوعات مختلف. تاریخ و مکان ایراد هر یک از سخنرانی‌ها در ابتدای آنها ذکر شده است. این گفتارها از آن جهت در یک مجموعه گردآوری شدند که موضوعات همه آنها در اطراف مسائل معنوی‏ است.

«آزادی معنوی، ایمان به غیب، بزرگی و بزرگواری روح، توبه، عبادت و دعا، معیار انسانیت چیست؟، مکتب انسانیت، هجرت و جهاد» مطالب این کتاب را تشکیل می دهد.

 

گفتارهای معنوی

 

در بخشی از این کتاب با عنوان «معیار انسانیت چیست؟» می خوانیم: «ما علی (ع) را که شیر خدا می دانیم، مرد خدا می‏دانیم، چون در دو جبهه از همه مردتر بود. یکی جبهه بیرونی، اجتماعی میدانهای مبارزه که‏ هر پهلوانی را به خاک می‏افکند و از آن مهمتر، جبهه درون خودش که بر خودش مسلط بود. اراده‏اش بر هر میلی، بر هر شهوتی، بر هر اندیشه‏ای‏ حاکم بود. این داستان که مولوی آنرا در مثنوی آورده ، چقدر ازنظر مردی‏ وقوت اراده ، فوق العاده است. چه تابلوی عالی و لطیفی است که یک‏ جوان بیست و چهار پنج ساله، دشمن بسیار نیرومند خودش را به خاک‏ افکنده است، می‏رود روی سینه‏اش می‏نشیند تا سرش را از بدن جدا کند. او به صورت علی ( ع ) تف می‏اندازد. طبعا علی ناراحت می‏شود. موقتا از بریدن سر او صرف نظر می‏کند. چند لحظه‏ای قدم می‏زند، بعد بر می گردد.

دشمن می‏گوید چرا رفتی؟ می‏گوید: برای اینکه اگر در آن حال سر ترا بریده‏ بود به حکم خشم خودم بریده بودم نه برای انجام وظیفه‏ام و در راه هدفم و در راه خدا. این قدر آدم بر خودش بر اعصاب خودش بر خشم خودش بر رضای خودش مسلط باشد!

در موضوع حریت و آزادی بودیم. این اسلام عجیب است! در همه این‏ موارد حرفش را گفته است. در نهج البلاغه در وصیتنامه‏ای که علی (ع) به‏ فرزندشان امام حسن (ع) نوشته‏اند، آمده است: «اکرم نفسک عن کل دنیة»، خودت را، جان خویش را از هر کار پستی برتر بدان. تن به کار پست‏ مده که جان تو بالاتر از کارهای پست است. «فانک لن تعتاض مما تبذل‏ من نفسک عوضا» به جای آنچه که از جان خودت در مقابل شهوات می‏پردازی، چیزی دریافت نمی‏کنی. آنچه که از شرف خودت، از جان خویش در ازای یک میل و شهوت می‏پردازی، عوض ندارد. تا آنجا که می‏فرماید: «و لا تکن عبد غیرک و قد جعلک الله‏ حرا»، هرگز خودت را بنده گیری مساز که خدا تو را آزاد آفریده است‏. نمی‏خواهد بگوید که خدا تنها تو پسر من را که امام حسن هستی آزاد آفریده‏ بلکه تو به عنوان یک انسان را می‏گوید چون مسئله خلقت است. این هم‏ که معیار انسانیت، آزادی است، نظریه‏ای است، چنانکه در مکتب‏ اگزیستانسیالیسم در مورد معیار انسانیت، بیشتر روی مسئله آزادی تکیه‏ شده است.

معیار دیگر برای انسانیت، مسئله مسئولیت و تکلیف است که البته این‏ بیشتر از کانت شروع شده، بعد هم در زمان ما روی آن خیلی تکیه کرده‏اند. می‏گویند انسان آن کسی است که احساس تکلیف بکند، در مقابل انسانهای‏ دیگر احساس مسئولیت بکند (این، غیر از محبت است، اشتباه نشود). احساس بکند که مسئول جامعه خویش است و حتی مسئول خودش است، مسئول‏ عائله خودش است. مسئله مسئولیت در زمان ما دامنه وسیعی پیدا کرده‏ است، خیلی هم روی آن تکیه می‏شود، ولی بحث است که ریشه‏های مسئولیت‏ چیست؟ آزادی هم همینطور است. از کجا می‏شود اینها را بدست آورد.

انسان احساس مسئولیت را چگونه باید بدست آورد. یعنی چطور می‏شود که‏ یک انسان احساس مسئولیت می‏کند، ریشه این احساس چیست؟ آیا با گفتن‏ درست می‏شود؟ اینکه آدم بگوید من مسئولم، مسئولیت در وجدانش به وجود می‏آید؟ این وجدان مسئول را چه نیرویی می‏سازد؟ این هم خودش مطلبی است.»

 

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

291/60

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    خدايش ما در حرف و نظر و ايده و منابع هيچ كم نداريم تا رسيدن به انسان كامل . اما افسوس و صد افسوس كه در عمل هيچيم هيچ.