۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۰

واحد مرکزی خبر نوشت:

رییس کارگروه طرح تحول بانکی با بیان اینکه نظام جامع تأمین مالی اعم از بانک و نهادهای مکمل عملیات بانک ها در راه است ، گفت : این موضوع قرار است از سوی شورای هماهنگی بانک ها در نشست اصلی طرح تحول بانکی مطرح شود.

 عیوضلو گفت : باید تعریف بانک و بانکداری را به خوبی تبیین کنیم و تکلیف‌ آنها در زمینه بنگاه‌‌داری و سود آوری مشخص شود.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران، با تقسیم بندی بانک‌ها به پنج نوع افزود: یک نوع از بانک‌ها خدمات عام‌المنفعه‌ و شامل بانکداری قرض‌الحسنه‌ای است مانند صندوق‌های قرض‌الحسنه، صندوقهای وام و پس‌انداز ، اتحادیه‌های اعتباری و نظایر آن.

این اقتصاددان گفت : در این بانک عمدتا از عقد قرض الحسنه استفاده می‌شود و نوع دوم تامین مالی در سیستم بانکی هم نظام تامین مالی خرد است و مجموعه ای از فعالیت‌های کسب و کارها و صنایع کوچک را تامین اعتبار می کند.

 عیوضلو اظهار داشت : در بانک نوع دوم از خلاقیت، نوآوری و ایده‌های اقتصادی و علمی مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق ضمانت صنایع کوچک، پارکهای فناوری، مراکز رشد حمایت می‌شود و وارد بحث های فقرزدائی و عمران روستایی هم می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بانک توسعه تعاون حامی فعالیت‌های تعاونی است ، گفت : برای حمایت از صنایع کوچک هم تاسیس بانک توسعه صنایع کوچک هم باید مد نظر باشد.

وی اظهار داشت : با ساماندهی و تعریف جامع این دو نوع بانک بیش از 50 درصد از اهداف توسعه‌ای و عدالت محورانه دولت قابل دستیابی است و ابزارهای بانکداری اسلامی پیشرفته هم به تحقق اهداف آن کمک می کند.

 عیوضلو بانک نوع سوم را بانکداری توسعه‌ای دانست و گفت : دولت باید از بانکداری توسعه‌ای حمایت کند و نوعی بانک دولتی است و منظور از این نوع بانکداری مدیریت منابع پولی و مالی در جهت پیشرفت اقتصادی کشور است.

وی تصریح کرد : اگزیم بانکها ( بانک های صادرات و واردات) از این نوع بانک ها هستند و برای نمونه بانک توسعه صادرات ایران برای تسهیل تجاری و حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی تلاش می کند.

وی گفت : در برخی کشورها مانند ترکیه بارها سرمایه اگزیم بانک‌ها از بین رفته و دولت دوباره سرمایه انها را تأمین کرده است و اگزیم بانک ترکیه همچنان نقش مؤثری در توسعه صادرات این کشور دارد.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران افزود : در این نوع بانک‌ها، ادبیات بنگاهی و حداکثرسازی سود مطرح نیست و نباید از بانک توسعه صادرات انتظار سود مشابه بانکهای تجاری داشت بلکه با هدف تسهیل جریان تجاری شکل گرفته است.

عیوضلو گفت : مجموع این سه نوع بانک بیش از 70 درصد مسائل تأمین مالی توسعه‌ای کشور را ساماندهی می کند.

عیوضلو گفت : نوع چهارم بانک ها نیز بانکداری تخصصی مثل بانک صنعت و معدن، مسکن و کشاورزی است که کارکردهای ویژه خودشان را دارند.

وی افزود : نوع پنجم بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی همان بانک‌های تجاری است و کارکرد خاص خود را دارد و شاید لازم باشد اجازه داده شود آزادانه تر عمل کنند اما باید تحت نظارت کامل و همراه با رعایت قوانین بانکی باشد.

این اقتصاددان تصریح کرد : در صورت گسترش انواع مختلف بانک ها ، بخش غیر رسمی بازار پولی به عقب رانده خواهد شد و از ربا خواری بیش از حد در بخش غیر رسمی جلوگیری می‌شود.

وی گفت : با تعریف جامع از این پنج نوع ساختار تأمین مالی، بهتر می‌توان نظام تامین مالی کشور را مهندسی و ساماندهی و در ادامه هم عقود و ابزارهای پولی و بانکی را بازتعریف کرد.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    فکری به حال جذب منابع بکنید بانکها را شما ورشکست کردید