مهر نوشت: مراسم رونمایی از تفسیر قرآن کریم اثر حجت الاسلام محسن قرائتی در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه با اشاره به اینکه قرائتی ارائه دهنده شیوه های جدید در تبلیغ دین است گفت: شیوه ایشان هم ساده است و هم مدرن، ایشان قبل از انقلاب نیز این شیوه ها را احیا کرده بود و لذا موسس این شیوه ها است.

آیت الله هاشمی شاهرودی در این مراسم با اشاره به اینکه تلاش های بی بدیل آقای قرائتی به ویژه بعد از انقلاب را شاهد بوده ایم گفت: ایشان زحمات ارزنده ای کشیده اند و می کشند. مسائلی را که انتخاب می کنند ضروری و حیاتی و مورد نیاز جامعه است.

وی افزود: موضوعاتی که زمین مانده بود به همت بلند ایشان و اخلاص و فداکاری ایشان انجام شده است. بحث احیای آموزش قرآن، تفسیر قرآن (تفسیر ساده و قابل طرح و تفسیری که به درد مردم بخورد) از این جمله اند. ایشان معارف بلند را با زبانی ساده در اختیار همه مردم اعم از تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده قرار می دهد.

آیت الله شاهرودی یادآور شد: ایشان بحث زکات را احیا کردند که کار بزرگی است و متدهای جدید در تبلیغ دین که هم ساده است و هم مدرن را احیا کرده است. قبل از انقلاب نیز ایشان این شیوه ها را احیا کرده بود لذا مؤسس این شیوه ها است. کار جدید قرائتی که یک دوره تفسیر ساده، مفید و قابل دسترس برای همه اقشار جامعه است بسیار کار با اهمیت و ناشی از همت بلند ایشان است. یکی دیگر از همت های ایشان تاکیدات وی برای احیای قرآن و معارف و دانش قرآن در حوزه ها و دانشگاه ها است.

وی کرد: قرآن هنوز جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده اگر نگوییم مهجور است می توان مظلومیت برای آن قائل شد. قرآن کلام مستقیم خدا با انسان است. عظمت قرآن، حقیقت قرآن خیلی فوق عقول ماست. اگر کسی تدبر کند در می یابد که خدا به وسیله آن مستقیم با بشر سخن گفته و از این رو قرآن خیلی تکریم برای انسان قائل شده است.

وی افزود: در نبوت های غیر اسلام خداوند مستقیم با مردم سخن نگفته است این انبیا بوده اند که مخاطب وحی بوده و سخن خدا را با کلام خدا به مردم می گفتند. ولی باید توجه داشت که قرآن کلام مستقیم خداست و مردم خطاب آن هستند.

شاهرودی در مورد محتوای این کتاب آسمانی نیز گفت: همه چیز در قرآن وجود دارد هر چه بشر لازم داشته باشد در قرآن موجود است کتابی که این همه معارف و معانی و هدایت و نور و مسائل مورد نیاز انسانها و کمال انسانها در آن تعبیه شده جایگاهش خیلی باید بالاتر باشد. قرآن این استعداد را دارد که هر چه مورد نیاز انسان است را به او بدهد، قرآن انسان را می سازد.

وی تصریح کرد: در قرآن و در سوره های مکی دیدگاه ها، شناخت، عقاید، ایمان به غیب، باور به معاد، نبوت و امامت مطرح می شود و سپس در سوره های مدنی به نظام اجتماعی می رسد. تفسیر می تواند با توجه به این سیر مورد بررسی قرار گیرد. باید توجه داشت که یکی از اهداف قرآن ساخت انسان و جوامع بشری است. قرآن می خواهد انسان را به کمال خود برساند.

شاهرودی در پایان تاکید کرد: بر روی قرآن خیلی باید کار شود و از آن برداشت شود که متاسفانه این کار را نکرده ایم. امیدواریم در این راه کار اساسی صورت گیرد و توجه کلانی به آن شود و با یک برنامه مهندسی شده و طبقه بندی شده بحث زنده کردن قرآن و معارف آن در حوزه ها و دانشگاه ها و جامعه را دنبال کنیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =