۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۹

روزنامه اقتصادی لزاکو چاپ پاریس در یادداشتی گزینه‌های آینده غرب در تعامل با ایران را مورد بررسی قرار داده است.

زهرا خدایی: روزنامه اقتصادی لزاکو چاپ پاریس در یادداشتی به قلم ژاک هوبرت رودیه ستون‌نویس و تحلیل‌گر این نشریه، گزینه‌های آینده غرب در تعامل با ایران را مورد بررسی قرار داده است. یادداشت رودیه که "صف‌آرایی غرب علیه ایران" نام دارد، با طرح این پرسش آغاز می‌شود:" در مقابل ایران چه باید کرد؟"این پرسشی است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 و سرنگونی رژیم شاه، ایالات متحده آمریکا طی سالهای طولانی عاجز از یافتن پاسخی برای آن بوده است.از همین رو گروه تینک تانک واشنگتن از دیرباز گزینه‌های مختلفی را برای برخورد با ایران مورد بررسی قرار داده است،از جنگ و حمله نظامی گرفته تا مشارکت و همکاری ،گزینه‌هایی است که کاخ سفید همچنان به آن می‌اندیشد.

این تحلیل‌گر فرانسوی در ادامه با اشاره به فضای پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران می‌نویسد: پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران که موج گسترده‌ای از ناآرامی‌ها را به دنبال داشت، دودستگی و انشقاق زیادی میان گروهها و جناح‌ها به وجود آمده است که این مسئله حتی به درون جامعه روشنفکران ایران نیز تسری یافته است. اما آیا پس از گذشت بیش از سه ماه ، شرایط تغییر یافته است؟غرب بر این اعتقاد است که اوضاع در این کشور آرام شده است، اما فی‌الواقع نه کشورهای اروپایی،نه آمریکا و نه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هنوز به راهکار جامعی برای تعامل سازنده با ایران دست نیافته‌اند.

اظهارات این روزنامه‌نگار فرانسوی در حالی مطرح می‌گردد که سطح روابط ایران با کشورهای همسایه در سطح خوبی قرار داشته و اکثر کشورهای واقع در این حوزه خواهان افزایش سطوح تعاملات خود با ایران هستند.

رودیه در ادامه با اشاره به سیاست‌های ناکارآمد غرب در قبال ایران می‌نویسد: از زمانی که غرب به واسطه گروههای اپوزیسیون به فعالیت‌های هسته‌ای ایران پی برد، سیاست خود در قبال ایران را به سیاست چماق و هویج تغییر داد.اما علیرغم همه تلاشهای صورت گرفته ، ایران متقاعد به صرف‌نظر از فعالیت‌های هسته‌ای خود نشده است.در این میان گروه پنج به علاوه یک در آخرین نشست خود ایران را به تشدید تحریمات تهدید کرده‌ و ایران نیز آمادگی خود را برای گفتگوها اعلام کرده است.اما کلمان ترم یکی از مدرسان انستیتو مطالعات عالی بین‌الملل در شهر ژنو سوییس که سفرهای متعددی نیز به ایران داشته است، کارآمدی گزینه تحریم را مورد شک و تردید قرار داده و می‌گوید: تشدید تحریمات تنها با افزایش سطح تورم، سطح زندگی مردم عادی را تحت تأثیر قرار داده و تأثیری بر متقاعد کردن ایران ندارد.

از سوی دیگر اگر شرکت‌های اروپایی و آمریکایی دست به تحریم ایران بزنند،سایر کشورها ضرورتی نمی بینند که با همان کارت غربی‌‌ها با ایران بازی کنند.این محقق فرانسوی می‌گوید علاوه بر چین، که به خوبی می‌داند چگونه از این فرصت استفاده کند،کشورهای اروپایی نیز بدون شک ایران را به طور کامل تحریم نخواهند کرد.

و قطعا با تشدید احساسات ضدغربی،گرایشات ناسیونالیستی در ایران شدت یافته و چهره غرب بیش از گذشته در این کشور منفور می‌گردد.به عبارتی تحریم نه تنها گزینه مناسبی نیست بلکه می‌تواند نتایج زیانباری را برای منافع غرب به همراه داشته باشد.

رودیه بر این اعتقاد است که اوباما همچنان باید به مواضع دوستانه و همچنین دعوتش از ایران برای گفتگو ادامه دهد،او می‌گوید این تنها گزینه‌ای است که می‌تواند علیرغم اتلاف وقت نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.بدون شک ایرانی‌ها نیز خواهان منزوی شدن در عرصه بین‌الملل نیستند و از این رهگذر، رهبران ایران می‌توانند در تصمیمات خود تجدید نظر کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =