میدان جدید گازی به نام مدار در 15 کیلیومتری شرق عسلویه با ذخیره ای بالغ بر 495 میلیارد متر مکعب ذخیره گاز طبیعی و 658 میلیون بشکه میعانات گازی کشف شده است.

 براساس اظهارات مدیر عامل شرکت ملی نفت،میدان جدید گازی به نام مدار در 15 کیلیومتری شرق عسلویه با ذخیره ای بالغ بر 495 میلیارد متر مکعب ذخیره گاز طبیعی و 658 میلیون بشکه میعانات گازی کشف شده است.

احمد قلعه‌بانی در نشست خبری که عصر امروز در وزارت نفت برگزار شد ارزش ذخایر هیدروکربوری این میدان جدید گازی را 133 میلیارد دلار اعلام وتصریح کرد:اگر قیمت نفت 80 دلار و گاز 20 سنت فرض شود با این حساب ارزش این میدان 133 میلیارد دلار است.

وی با تاکید بر اینکه 80 درصد گاز میدان مدار قابل استحصال است، تصریح کرد: بالغ بر 14 تریلیون و 200 میلیارد فوت مکعب معادل 405 میلیارد متر مکعب از ذخایر گاز طبیعی این میدان قابل استحصال است.

معاون وزیر نفت همچنین حجم میعانات گازی "درجا" این میدان را بالغ بر یک میلیارد و 573 میلیون بشکه عنوان کرد و افزود: از این میزان بالغ بر 658 میلیون بشکه میعانات گازی آن قابل برداشت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام گرفته میدان جدید گازی مدار از ظرفیت تولید روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی معادل 2 فاز پارس جنوبی برخوردار است، اظهارداشت: همچنین از این میدان استحصال 88 هزار بشکه میعانات گازی وجود دارد.

وی گفت: سال گذشته هم با کشف 4 میدان جدید گازی در مجموعه 336 میلیارد متر مکعب گاز و 213 میلیون بشکه میعانات گازی به حجم ذخایر هیدروکروبی کشور افزوده شده بود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ارزش اقتصادی کل میادین گازی کشف شده در سال گذشته 179 میلیارد دلار بوده که برای اکتشاف این میادین حدود 414 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است. /31221

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    اگر یک مدیر قوی در این صنعت داشته باشیم همین آقای قلعه بانی است.
  • نیما آرین CA ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    خدایا شکرت با این همه نعماتی که به ما دادی و باز هم ما هیچ چیز نداریم ، این میدان گازی که الحمدالله مشترک نیست؟
  • بدون نام GB ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    ta be khodetoon bejonbin ghatar inyeki ro ham mikhore mibare
  • بدون نام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 0
    چاه های نفتی که در خوزستان به دلیل عدم تزریق گاز کافی در آستانه از دست رفتن همیشگی هستند، فراموش نشود.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 0
    خوش بحال همسایه ها
  • ایرانی بد بخت IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 0
    همه چی داریم ولی هیچی نداریم