۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۴

با توجه به اطلاعات ما، مسائل آموزش و پرورش بسیار فراتر از توانمندی خانم آلیا است.

علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات اگرچه نمی‌خواست صراحتاً در مورد توانمندی دومین وزیر پیشنهادی دولت‌دهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و احتمال رأی‌آوری وی در مجلس حرفی بزند، اما به ذکر همین نکته اکتفا کرد که «با توجه به اطلاعات ما، مسائل آموزش و پرورش بسیار فراتر از توانمندی ایشان است». در ادامه گفت‌وگوی خبر با وی را می‌خوانید:

از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر دارید؟ این برنامه‌ها چقدر متناسب با وضعیت موجود این وزارتخانه است؟
از آنجا که هنوز برنامه‌های ایشان به مجلس ارائه نشده است، من نمی‌توانم در این‌باره اظهار نظر کنم.

مگر برنامه‌ها نباید همزمان با معرفی‌ وزرا به مجلس بیاید؟
براساس آیین‌نامه داخلی مجلس باید برنامه‌های وزرا همزمان با معرفیشان و رزومه و سوابقشان به مجلس ارائه شود اما هنوز ما برنامه‌ها و سوابق این وزرای جدید را ندیده‌ایم.

با توجه به اینکه مجلس از روز چهارشنبه تعطیل است و تنها روز سه‌شنبه هفته آینده برای بررسی وزرای آموزش و پرورش و رفاه تشکیل جلسه می‌دهد، نمایندگان و به‌ویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات چه زمانی فرصت برگزاری جلسات مشترک با وزرای پیشنهادی و بررسی برنامه‌های آن را دارند؟
سعی می‌کنیم حتماً طی جلسه‌ای به بررسی برنامه‌های آنها بپردازیم. البته چون مجلس تعطیل است باید با اعضای کمیسیون در این‌باره گفت‌وگو کنیم تا یک فرصت مناسب پیدا شود. البته در جلسه سه‌شنبه هیأت رئیسه مجلس تغییر در جلسات مجلس اعلام خواهد کرد.

برای معرفی خانم آلیا به عنوان دومین وزیر پیشنهادی دولت دهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با شما و کمیسیون آموزش و تحقیقات مشورت شده بود؟
نه تنها برای معرفی ایشان، بلکه برای معرفی هیچ یک از وزرای پیش از ایشان با ما هیچ مشورتی نشده بود. البته آقای احمدی‌نژاد یک جلسه با فراکسیون اصولگرایان پیش از معرفی وزرایشان داشتند اما در آن با نمایندگان هیچ مشورتی نکردند. درحالی که انتظار می‌رفت در این‌گونه جلسات مجموعه‌ای از افراد مطرح شوند و بعد رئیس‌جمهور از میان آنها یک نفر را برگزیند. نه تنها چنین نشد بلکه هیچ مشورت معمولی هم با نمایندگان صورت نگرفت.

البته پیش و پس از معرفی وزرا با برخی نمایندگان مجلس مشورت شد و حتی طی برخی مراسم‌های افطاری با آنها گفت‌وگو شد. شما در هیچ یک از این جلسات مورد مشورت قرار نگرفتید؟
نه. چون اصلاً در این مراسم حضور نداشتم و از من دعوتی هم نشده بود.

خانم آلیا علت معرفی‌شان برای وزارت آموزش و پرورش را سابقه 20 ساله‌شان در این وزارتخانه دانسته‌اند. این سوابق به ارائه رأی اعتماد مجلس به ایشان کمکی خواهد کرد؟
البته چون هنوز رزومه ایشان به دست ما نرسیده من دقیقاً از سوابق کاریشان خبر ندارم. اما گویا ایشان از سال 76 به سازمان صداوسیما منتقل شده‌اند و پس از آن هم که نماینده مجلس بوده‌اند. در مورد سوابق و سال‌های حضورشان در وزارت آموزش و پرورش اطلاعی در دست نیست. به‌ویژه که پس از نمایندگی هم یک دوره در کمیسیون فرهنگی و بعد در کمیسیون سیاست خارجی بوده‌اند که هیچ تناسبی با آموزش و پرورش ندارد.

با توجه به همین اطلاعات محدودی که از سوابق ایشان دارید، آیا معرفی‌شان به عنوان وزیر آموزش و پرورش تناسبی با این وزارتخانه دارد؟
با توجه به اطلاعات ما، مسائل آموزش و پرورش بسیار فراتر از توانمندی ایشان است. اما اظهار نظر قطعی در این‌باره را به پس از بررسی سوابق و برنامه‌های ایشان موکول می‌کنم.

به نظر شما ایشان به نسبت خانم سوسن کشاورز که پیش از این برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بودند، توانمند‌تر هستند؟
الان نمی‌توانم در این‌باره اظهار نظر کنم. باید اول برنامه‌ها را ببینم.

به نظر شما مجموعه وزرای آموزش و پرورش دو دولت آقای احمدی‌نژاد چقدر با شأن و وزن وزارت آموزش و پرورش تناسب داشته‌اند؟
خیلی فاصله داشتند و همین منجر به بروز مشکلاتی در بدنه آموزش و پرورش شد. اشعری اولین وزیر پیشنهادی که اصلاً رأی نیاورد. فرشیدی هم با توجه به اقداماتی که داشت با استیضاح روبه‌رو شد. هرچند که بنده در آن مقطع معتقد بودم که به صلاح نیست چنین استیضاحی صورت بگیرد چون تازه مدیران این وزارتخانه تعیین شده بودند و این وزارتخانه تلاطم‌بردار نیست. به هرحال آن استیضاح به دلیل آنکه رئیس‌جمهور خواست تا نمایندگان به او اعتماد کنند، رأی نیاورد. اما اندکی بعد خود رئیس‌جمهور او را عوض کرد. پس از آن علی‌احمدی در رأس این وزارتخانه قرار گرفت که دست به اقداماتی غیرالزامی در طول یک‌سال مدیریتش در این وزارتخانه زد. از جمله تغییر چارت آموزش و پرورش که لزومی نداشت در یک‌سال پایانی عمر دولت‌نهم صورت بگیرد. به‌ویژه آنکه خود وزیر هم 9 ماه بعد آن را لغو کرد. به نظر من در دولت نهم ما شاهد ضعیف‌ترین دوران مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش بودیم.

عملکرد این وزارتخانه را در مقایسه با دولت‌های گذشته چگونه می‌بینید؟
چنین مقایسه‌ای تاکنون نداشته‌ام و نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

شما بارها گفته‌اید که وزارت آموزش و پرورش پیچیده‌ترین وزارتخانه است که باید مقتدر‌ترین وزیر کابینه در رأس آن قرار بگیرد. چرا دولت نهم تاکنون به این نکته توجه نکرده است؟
این را دیگر از آقای احمدی‌نژاد بپرسید. ما بارها به ایشان نامه نوشته‌ایم و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را به ایشان گوشزد کرده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید، 40 درصد پرسنل دولت در این وزارتخانه هستند و بیشترین اعتبارات جاری کشور نیز در همین‌جا هزینه می‌شود. این وزارتخانه همین‌قدر که تأثیرگذارترین وزارتخانه است، مشکلاتش هم از همه وزارتخانه‌ها پیچیده‌تر است. از این رو باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به نظرتان خانم آلیا توان رأی آوری در مجلس را دارد؟
نمی توانم به این سؤال پاسخ دهم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =