ماجرای دنباله دار سه امریکایی که با ورود غیر قانونی به ایران دستگیر شده بودند ظاهرا در آخرین قسمت هایش به سمت آزادی آنها می رود.

محمود عزیزی: به گزارش خبرآنلاین،آن گونه که حسن دانایی فر در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ضمن ابراز امیدواری نسبت به آزادی این دو تبعه، اظهار داشته است: «در تهران فضای کلی به سمت آزادی این دو نفر جریان دارد.»

شین بائر، جاش فتل و سارا شورد سه آمریکایی بودند که به اتهام ورود غیرقانونی از مرز عراق و اتهام «جاسوسی»، 8 مرداد 88بازداشت شدند. از همان آغاز، پیگیری های مقامات امریکایی درباره این سه تبعه منجر به دیدار این سه آمریکایی با مادرانشان در تهران شد و پس از آن ساراشورد عضو زن این گروه سه نفره با وثیقه آزاد و به کشورش بازگشت.

این اقدام ایران در حالی است که ماهها از زندانی بودن شهرزاد میرقلی خان شهروند ایرانی در آمریکا می گذرد و تاکنون مقامات آمریکا امکان دیدار خانواده وی با این زن ایرانی را فراهم نکرده اند.

از طرفی رایزنی کشور های مختلف برای آزادی این سه آمریکایی هم از جمله اتفاقات این پرونده بود. از رئیس جمهور سنگال تا پادشان عمان. در نهایت این پادشان عمان بود که موفق شد رضایت مقامات ایرانی را برای آزادی سارا شورد کسب کند و وی از طریق عمان راهی کشورش شد تا در آنجا اعلام کند برای محاکمه به ایران بر نمی گردد و وکیل مدافع  شورد وی هم از احضارش اظهار بی اطلاعی کرد.

حتی زمانی که رئیس جمهور در سال 89 قصد شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را داشت، شبکه سی بی اس آمریکا برای گفت وگو با محمود احمدی نژاد یکی از محور های سوالات خود را آزادی سه آمریکایی قرار داد. اتفاقی که در طول سفر رئیس جمهور هم تکرار شد و در کنفرانس های خبری و گفت و گوهای شبکه های خارجی این موضوع به یکی از محور های اصلی سوالات از رئیس جمهور ایران بدل شده بود.

در نهایت 10 مرداد ماه جاری چهارمین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهام سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتل در شعبه 15 دادگاه انقلاب به صورت غیرعلنی برگزار شد.

در حالی که سال قبل  اخباری مبنی بر آزادی سه تبعه آمریکایی همزمان با عید سعید فطر منتشر شد، به نظر می رسد پایان ماه مبارک رمضان سال 90 این اخبار در نهایت محقق شود. آزادی این افراد در صورت محقق شدن در شرایطی صورت می گیرد که دولت امریکا بیش از 60 ایرانی را در زندان های خود نگه داشته است و پرونده اتباع ایرانی که بدون توجیه قانونی در آن کشور به زندان افتاده اند کمتر مود توجه است.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    0 0
    با یه عالمه کادو آزادشون کنید تا برن کشورشون
  • بدون نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    0 0
    اخر چی شد ؟؟؟ جاسوس بودن یا بی گناه >>>اگر جاسوس بودن باید اعدام و اگر بی گناه بود باید خسارت 2 سال اسارت و هدر دادن عمرشان را پرداخت شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟در ضمن این ربطی نداره که زندانی در خاک امریکا داریم یا نه>>>مامتاسفانه مسلمانیم
  • جلال IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    0 0
    خداییش کت و شلوار میدید جنس خوب بدید.درضمن یه روسری یا چادرم برای ساراشورد پست کنید که ایشونم بی نصیب نمونن.