امریکایی ها به بهانه خشکسالی در شاخ افریقا می خواهند شاخ شبه نظامیان را در سومالی بشکنند!

علیرضا خراسانی- وقایعی که در شاخ افریقا رخ می دهد، بر اساس گفته های کارشناسان آن طوری نیست که امریکا و سازمان ملل بزرگنمایی می کنند و شاید هدف دیگری را بخصوص در سومالی برای شکستن شاخ شبه نظامیان دنبال می کنند!

چند سکانس اصلی را پشت سر هم قرار می دهیم تا ببینیم واقعا چه اتفاقی در حال رخ دادن است: شاخ افریقا (نه فقط سومالی بلکه کنار آن کنیا و اتیوپی و اوگاندا) بدنبال خشکسالی بی سابقه جهانی تحت تاثیر قرار گرفته و مردم این مناطق نیازمند غذا و آب بیشتری هستند و این در حالی است که سومالیایی های مسلمان با فرا رسیدن ماه رمضان سعی می کنند روزه گرفته تا با خشکسالی و بدنبال آن قحطی مبارزه کنند.

بعد از آنکه سازمان ملل نتوانست خودش به عنوان نیروی مستقل امداد رسانی کند، به کمک امریکا دست به تبلیغات گسترده در سراسر جهان زد تا به جهانیان بگوید شبه نظامیان الشباب مانع تراشی می کند تا کمکهای انسانی به مردم در موگادیشو و مرکز و جنوب سومالی برسد.

اما جالب اینجاست که یاکوب کلنبرگر دیپلمات سابق سوئیسی که پرزیدنت صلیب سرخ جهانی است گفته هیچ مانعی بر سر امداد رسانی به مردم از سوی شبه نظامیان بوجود نیامده و نیروهای صلیب سرخ بدون مشکل در حال امداد رسانی بوده و به مردم محتاج، کمک غذایی و دارویی می کنند.

پنجشنبه این مقام مسوول در صلیب سرخ در کنفرانس خبری در سوئیس، ضمن اعلام اینکه بودجه تخصیصی برای سومالی در صلیب سرخ دو برابر شده است، افزود: با توافق سازمانهای حامی صلیب سرخ  67 میلیون فرانک سوئیسی اضافه بودجه برای سومالی در نظر گرفته شده است تا بحران غذایی در منطقه فمینه (بحران زده ترین منطقه سومالی) هر چه سریعتر رفع شود.

در این کنفرانس که در ژنو برگزار شد وی تاکید کرد که دو راه اصلی و دو بندر در جنوب برای امداد رسانی در نظر گرفته شده است و امداد رسانی به خوبی انجام می شود. به گفته وی راههای مذکور در کنترل شبه نظامیان است اما آنها هیج گونه مانعی برای امداد رسانی نتراشیده اند!!

اما مسوولان برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) می گویند دو میلیون سومالیایی نیازمند غذا و آب و دارو هستند اما شبه نظامیان مانع تراشی می کنند تا کمک های به مردم برسد!

کلنبرگر در کنفرانس مطبوعاتی صراحتا اعلام کرد برای حمایت از نیروهای خود نمی تواند کمکهای سازمان ملل را که توسط کمپانی های  واسط توزیع می شود را به مقاصد تعیین شده برساند. کلنبرگر در این کنفرانس گفت به دلایلی که خودتان می دانید و این بدان معنی است که سازمانهای توزیع کننده طرف قرارداد با سازمان ملل کاسه ای زیر نیم کاسه دارند و شاید به اسم کمکهای انسان دوستانه می خواهند بین نیروهای طرفدار امریکا در سومالی اسلحه توزیع کنند!

کلنبرگر همچنین گفت ما هیج قرار داد سری با الشباب نداریم و به آنها هیچ باجی هم نمی دهیم اما جان نیروهای خود را نیز دوست داریم و نمی خواهیم آنها در خطر بیفتند.

دیوید اور سخنگوی سازمان برنامه غذایی سازمان ملل در نایروبی کفت حاضر نیست به اظهارات کلنبرگر جوابی دهد.

این در حالی است که کلینتون بعنوان وزیر خارجه امریکا در این هفته خود را جلو انداخته و ضمن هشدار به الشباب از شبه نظامیان خواسته تا اجازه دهند کمکها وارد مناطق تحت کنترل آنها شود. بروس وارتون فرستاده و مامور ویژه وزارت خارجه امریکا در افریقا طور دیگری این موضوع را بیان کرد و گفت ما دوست داریم کمکها به دست شبه نظامیان بیفتد و آنها از این کمکها بهره مند شوند. در واقع امریکا شبه نظامیان را محتاج و فقر زده نمی دانند و می گویند حساب مردم از آنها جدا باید باشد!!

این در حالی است که صلیب سرخ گفته وضعیت 20 درصد از کودکان زیر 5 سال بدلیل سوء تغذیه در جنوب سومالی وخیم است.

بر اساس آمار در دو ماه اخیر یکصد هزار نفر از مردم آواره وارد موگادیشو پایتخت سومالی شده اند و دقیقا وضعیت این نوع از مردم است که وخیم است. در حالی که مردم بومی پایتخت وضعیت بهتری دارند. کمپ بدبدوو در بیرون از پایتخت 30 هزار آواره را در خود جای داده و آوارگان در این کمپ با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

حرف آخر را کلنبرگر زد که با صراحت اعلام کرد اگر نیاز واقعی به کمکهای سازمان ملل باشد، آنوقت صلیب سرخ می تواند محموله ها را به دست افراد محتاج برساند.

آنچه از مجموع اظهارات مطرح شده می توان قضاوت کرد این است که سازمان ملل و امریکا مسئله انسانی را تبدیل به مسئله ای سیاسی کرده اند و مسوولان صلیب سرخ هم با قدرت جلوی هر نوع دروغ پردازی به سبک امریکایی را گرفته اند تا جان انسانها در این بین کمتر تلف شود و البته این اقدام صلیب سرخ و پرزیدنت سوئیسی اش قابل ستودن است که قضیه را کاملا انسانی فرض کرده و در تلاش است تا کمکهای بیشتری از طریق این سازمان بدون ادعا، به مردم گرسنه سومالی شود.

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =