خبرگزاری فارس نوشت:

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: کارگزاران‌ باید در مصرف بیت‌المال بسیار حساس باشند و در مصرف آن باید بسیار صرفه‌جویی کنند.

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که امروز به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنرانی می‌کرد، در ادامه سلسله مباحث سیره علوی در خصوص حساسیت علی (ع) به بیت‌المال و اموال عمومی اظهار داشت: بیت‌المال متعلق به همه مردم ‌و امانتی است که در اختیار حاکم قرار می‌گیرد.

وی مسئولان بیت‌المال را "امانتدارنی از سوی مردم " توصیف کرد و گفت: بیت‌المال ابزار اجرای عدالت در حاکمیت است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ‌وظایف حاکمیت در قبال بیت‌المال را ‌شناسایی و گردآوری اموال عمومی، ‌بهبودی و ساماندهی امور زندگی مردم، آبادانی شهرها، ‌‌حفظ و نگهداری بیت‌المال و توزیع و مصرف بهینه بیت‌المال به‌گونه‌ای که عدالت در جامعه محقق شود، برشمرد.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: حاکمیت وظیفه دارد بیت‌المال را از دست متجاوزان بیرون آورده و به عموم مردم بازگرداند که در این زمینه مدیریت و سیره علی (ع) در ارتباط با بیت‌المال بسیار حساس بود.

وی ادامه داد: علی (ع) اموال بیت‌المال را به سرعت در میان مردم توزیع کردند و بعد از اینکه این امانت را به دست صاحبان می‌رساند، در همانجا نماز شکر می‌خواندند که توانسته است امانت را به صاحبان حق توزیع کند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: توزیع عادلانه بیت‌المال در دستور کار علی (ع) بود و برخلاف خلفای قبل بین عرب و عجم، مولا، غلام، مهاجر و انصار فرقی نمی‌گذاشت و همه یک شهروند به حساب می آورد، حتی حقوق‌ گناهکاران را نیز پرداخت می‌کرد.

حجت‌الاسلام تقوی در ادامه به نارضایتی برخی اشراف از سیره علوی اشاره کرد و یادآور شد: برخی می‌گفتند به این اشراف بیشتر از بیت‌المال بدهید تا معترض نباشند که علی(ع) فرمودند: آیا من را سفارش به خلاف‌کاری می‌کنید؟ همه در این اموال حق یکسانی دارند.

وی گفت: بذل و بخشش از اموال عمومی ممنوع بود. برخی افراد به بهانه‌های مختلف از کیسه بیت‌المال می بخشند و برای خود کسب وجهه می‌کنند، امروز نیز مدیران نظام حق ندارند اموال بیت‌المال را به دیگران هدیه دهند که طبق فرمایش علی (ع) این ظلم و خلاف امانتداری است و این در حالی است در برخی از سمینارها از اموال بیت‌المال سخاوتمندانه بذل و بخشش می‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی حکومت‌ها اطرافیان و خویشان مسئولان به اموال و منافعی می‌رسند، در‌حالی‌که در سیره علوی اینگونه نیست که مثال روشن آن آمدن برادر علی(ع) به نزد ایشان بود که در مقابل خواسته غیرشرعی‌اش با نزدیک کردن آتش آهنی گداخته به او آتش جهنم را به او گوشزد کرد.

سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران با بیان اینکه علی (ع) در بحث اموال عمومی نسبت به هیچ‌کس ملاحظه نمی‌کرد، ادامه داد: کارگزاران باید در مصرف بیت‌المال بسیار حساس باشند و در مصرف آن باید بسیار صرفه‌جویی کنند.

/17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    0 0
    تا جایی که من بیاد دارم جناب تقوی سالها در این سمت هستند حیف و میل بیت المال را خیلی دیدند حتی در ماه مبارک سالهای نه چندان دور بعضیها به بهانه افطاری دادن به رهگذران .و وام دادن به مزدوجین ...دنبال رای جمع کردن بودند و به نیت خود نائل گردیدند و حالا نیز نتیجه ان ریخت پاشها نیز بر عکس گردیده خوب است همکیشه به موقع اعلام خطر شود
  • بدون نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    0 0
    توبه کنید برای قدرت و نهایت خدمت و حتی هدف های والاتر ارزش های ملی مذهبی رو کنار گذاشتید