خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

موزه بریتانیا در لندن نمایشگاهی از آثار اسلامی مرتبط با زیارت خانه خدا و مراسم حج از برپا می‌کند. این آثار بیانگر تجربه زیارت خانه خدا از نگاه مسلمانان باشد. 

 نمایشگاه آثار حج لندن بر اساس دسترسی موزه بریتانیا به انواع آثار مرتبط با حج ازجمله انواع نسخه های خطی ، منسوجات، انواع عکس ها و حتی اشیای باستانی برگزار می شود. این آثار می تواند بیان گر تجربه و اهمیت زیارت خانه خدا از نظر مسلمانان باشد.

این نمایشگاه که ژانویه سال آینده برگزار می شود، شامل آثاری از هنرمندان معاصر سعودی همانند احمد متر است که با استفاده از تکه های براده آهن و آهن ربا توانسته است هزاران زایر خانه خدا را درحالی که گرداگرد خانه کعبه راه می روند، به صورت نمادین تصویر کند و برای تجسم خانه خدا نیز از سنگ گرانیت مکعب شکلی به رنگ سیاه استفاده شده که طبق روایات اسلامی توسط ابراهیم و پرش اسماعیل ساخته شده است.

همچنین آثاری نیز از هنرمندان دیگرز سعودی چون شادیا علم یکی از دو نماینده شاخص عربستان سعودی در نمایشگاه دوسالانه ونیزنیز ارائه می شود که پیش تر در نمایشگاه ونیز موفق شده بود به گونه نمادین با استفاده از امکانات صوتی و تصویری حس بودن درمکه را در بینندگان ایجاد کند درحالی که گویی صدای لبیک زایران را که در جریان انجام آیین حج بر می خیزد، می شنیده اند.
مک گریگور مدیر موزه بریتانیا درهمین زمینه یادآور شد که این نمایشگاه و جزییاتی که درآن به نمایش درمی آید به نحوی مخاطبان جهانی را قادر می سازد درک عمیق تری از اهمیت و سابقه مراسم مذهبی حج بدست آورند.

وی در ادامه می گوید:«این مراسم اهمیت مذهبی زیادی برای مسلمانان دارد اما غیرمسلمانان مجاز به شرکت در آن نیستند. درحالی که حج صرفا یک پدیده مذهبی نیست بلکه از نظر غیرمسلمانان پدیده ای فرهنگی است و موزه بریتانیا با برگزار کردن این نمایشگاه در تلاش است ارتباط متقابل میان ایمان و جامعه را نشان دهد.»

وی تاکید کرد که مراسم حج به ویژه پدیده ای است که باید بهتر درک و شناخته شود و کاملا روشن است که ما درتلاش هستیم با برگزاری این نمایشگاه درباره این پدیده به مردمی که می خواهند بیشتر درباره حج بدانند - مردمانی چون ایرانیان و افعانی ها اطلاعات مناسبی بدهیم.


مک گریگور سازمان حج را یکی از دستاوردهای بزرگ جهان درحوزه تشکیلات اداری دانست که سالانه 4 میلیون نفر را به اماکن مقدسه در مکه جذب و سازماندهی می کند.

وی یادآور شد که در این نمایشگاه علاوه بر نمایش اشیای نادری که از مجموعه های خصوصی و دولتی تهیه شده اند اشیای بسیار ساده و عادی تری هم نظیر بلیت کشتی برای سفر حج متعلق به توماس کوک نیز ارائه شده است که درآن زمان در بیشتر موسسات کشتی رانی فعال در اقیانوس هند رد و بدل می شد. همچنین یک وکالت نامه اجرای حج که غالبا از سوی کسانی که به دلایلی قادر به شرکت در این مراسم نبودند به اشخاص دیگری از اعضای خانواده و دوستان داده می شد تا به جای آن ها و از طرف آن ها مراسم حج را به جا آورند.

ونتیا پورتر موزه دار فعال در این نمایشگاه نیز هدف از برگزاری این نمایشگاه را تجربه سفر و تحولات زندگی دانست که می کوشد به بینندگان کمک کند، قلب اسلام و مفاهیم آن دست یابد . ما می خواهیم بینندگان به معنای واقعی این تجربه دست یابند.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =