دکتر توفیقی وزیر علوم محمد خاتمی در حال حاضر مهمان کافه خبر است ،قرار است با او در مورد سیاست های کلی وزارت علوم و مقایسه آن در ادوار مختلف صحبت کنیم .

توفیقی در مورد بحث داغ این روزها یعنی بازنشتگی اساتید و دستور توقف آن توسط رییس جمهور می گوید :" تایید می کنم که بحث بازنشستگی اساتید در همه دوران ها مطرح بوده است ،اما شاید تفاوت در اینجا بود که در بسیاری از موارد بعد از بازنشستگی استاد باسابقه در صورت توان می توانست و این اختیار را داشت که همکاری خود را با دانشگاه ادامه دهد .در حال حاضر به نظر من بحثی که داریم بازنشستگی نیست بحث برخورد با این اتفاق است ،در قبل از این هم بسیاری از اساتید به دلیل مسائل  اداری و مالی ،سن و ....بازنشسته می شدند ،اما در شرایط روز در برخی موارد به دلایل سیاسی وبرخورد سیاسی می بینیم که دستور قطع همکاری داده می شود.

بازنشستگی ،ترفیع و ارتقا بحث های مرسوم روز است و در همه دنیا هم وجود دارد .اما اگر ما به ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه که در برنامه پنجم هم تکرار شده است که من آن را دست آورد بزرگی برای نظام  می دانم و معتقدم اوج تکامل یک نظام برای دادن اختیار به دانشگاه هاست برگردیم می بینیم که تمام اختیارات از جمله استخدام هیات علمی ، بازنشتگی و ... با تایید وزیر.به هیات امنا دانشگاه داده می شد .که به نظر می رسد در حال حاضر این قانون چندان اجرا نمی شود و همه چیز در وزارت علوم  متمر کز شده است .و عملا نتیجه این می شود که اعضای هیات علمی احساس می کنند نقشی ندارند و به حاشیه رانده می شوند .

دکتر توفیقی اشاره می کند که این بحث های من نشان از این نیست که روش های قبلی بدون ایراد بوده اند .و مطمئنا ضعف های بوده است اما بهتر بود که نقص ها در جهت توانمند کردن دانشگاه ها برطرف می شد .

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =