سیگنال جدید به بازار ارز/ دلار تقویت شد؛ نفت ریخت

قیمت هر بشکه نفت برنت روز سه‌شنبه ۷ دلار سقوط کرد و برای اولین بار در سه ماه گذشته به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید که دلیل آن تقویت دلار، محدودیت‌های کرونا در بزرگترین واردکننده نفت خام، چین، و افزایش نگرانی‌ها از جهانی شدن دوباره محدودیت‌ها است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این افت شدید به دنبال یک ماه معاملات پرنوسان اتفاق افتاد که در آن سرمایه‌گذاران به دلیل نگرانی از اینکه افزایش شدید نرخ بهره برای مهار تورم باعث رکود اقتصادی می‌شود و به تقاضای نفت ضربه می‌زند، سهام‌های نفتی خود را فروخته‌اند.

از زمان اوج خود در سال جاری در ماه مارس، قیمت برنت ۲۹ درصد کاهش داشته است در حالی که WTI ۲۷ درصد کاهش داشته است.

قیمت نفت با فشار شدیدی مواجه است در حالی که احساسات مصرف‌کننده تحت تاثیر ظهور مجدد کووید در چین است؛ شاخص دلار در اوایل روز به ۱۰۸.۵۶ صعود کرد که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۰۲ است.

قیمت نفت عموماً بر اساس دلار آمریکا است، بنابراین دلار قوی‌تر، این کالا را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند. سرمایه گذاران نیز تمایل دارند دلار را به عنوان یک پناهگاه امن در طول نوسانات بازار ببینند.

ترس از رکود همچنین سرمایه گذاران را وادار کرده است که مشتقات مرتبط با نفت را با یکی از سریع ترین نرخ های دوران همه گیری کنار بگذارند. صندوق های تامینی و سایر مدیران در شش قرارداد مهم آتی معامله نفتی در هفته منتهی به ۵ جولای معادل ۱۱۰ میلیون بشکه نفت فروختند.

به گفته کارشناسان رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و تضعیف دلار کاهنده قیمت ارز در بازارهای داخلی است؛ میثم هاشم‌خانی در این خصوص در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: یکی از دلایل اینکه دلار در حال حاضر در بازار آزاد ۳۱ هزار تومان است و ۳۷ هزار تومان نیست به رشد شدید قیمت نفت برمی‌گردد؛ درست است که ما تحریم هستیم اما به هرحال با رشد قیمت نفت ما به دلارهای بیشتری دسترسی خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: به سختی می‌شد تصور کرد که نفت بتواند در قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار بیاستد و ثبات پیدا کند.

در دقایق گذشته روند قیمت‌ها در بازار نفت کمی صعودی شده است و هر بشکه نفت برنت ۱۰۰ دلار و ۹ سنت و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز ۹۷ دلار و ۷ سنت قیمت خورده است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1650721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =