۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۸

جایگاه مختار در تاریخ شیعه موضوع یادداشت کوتاه کارشناس مذهبی سریال مختار است.

دکتر رسول جعفریان در یادداشت خود یاد آور شده است: " مختار به اندازه تاریخ عُمر شیعه برای شیعیان محبوبیت داشته و دارد؛ آن گونه که شیعیان در درازای تاریخ خود، از صغیر و کبیر، همیشه او را دوست داشته اند، در اطرافش قصه ها و داستان ها ساختند و این بزرگمرد را حماسی مردی شناختند که نامش برای آنان آرام بخش بوده و هست.

برای شیعیان، مختارکسی بود که فقط و فقط به عشق امام حسین (ع) جنگید، برای این کار سالها اندیشید، برنامه ریزی کرد، تبلیغ نمود، قیام کرد، به هدفش رسید، و جانش را بر سر آن گذاشت.
برای شیعیان مختار کسی است که کوشید ننگی را که بر پیشانی کوفیان بود پاک کند، شیعیان را به خروش آورد و به دست آنان قاتلان حسین و یارانش را نیست و نابود کند. این کار دشواری بود که او آن را محقق ساخت.ذمختار با کاری که کرد، در میان شیعیان جاودانه و ابدی شد و این حق طبیعی او بوده و هست که جاودانه بماند. "

وی نوشته است: " مختار توانست بر زخمی که در کربلا بر قلوب حسین و شیعه مانده بود، مرهمی بگذارد که احساس آرامش آن هنوز هم روی قلب شیعیان حس می شود. مختار ابن زیاد را کشت، شمر را به درک واصل کرد، عمر بن سعد را نیست و نابود نمود و به این ترتیب نشان داد که چنان نیست که خداوند سرنوشت همه ظالمان را صرفا به قیامت بسپارد، بلکه تیغ انتقامش بسا در همین دنیا به دست کسانی چون مختار از نیام بر می آید و ظالمان و ستمگران را از میان بردارد. "

جعفریان ب افزاید:" این که امروز پس از هزار و سیصد و اندی سال، نام مختار همچنان بر تارک دنیای اسلام می درخشد، و در حالی که آثار تاریخ نگاران وابسته، مملو از دشنام و بی احترامی و نسبت های ناروا به اوست، این چنین محبوبیت دارد، این همان چیزی است که به ما می گوید حق در تاریخ می ماند و باطل چون کفی بر روی آب نابود می شود. استوار ماندن حق در تاریخ یعنی همین جاودانگی در اوج عزت. مختار با این که فقط یک سال و نیم حکومت کرد، اما افتخار و عزت همیشگی برای شیعه است. "

برای مطالعه متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان حاج محمودعطار IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    براستی اگر انگیزه مختار از قیام وتکشیل حکومت درکوفه انتقام گیری ازکشندگان امام حسین و یارانش بودچرا پس از حصول هدف و کشتن ومجازات قاتلین شهدای کربلاء ، بازهم به حکومتش ادامه دادو حکومت را به زیدیان نسپرد. اومی دانست که با تعداداندک نفرات ، شکست خواهدخوردو همه یارانش کشته خواهندشد.چرا پس از رسیدن به هدف مقدسش (انتقام) به حکومتش ادامه داد.
  • نیما IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    0 0
    سریال قشنگی بود ولی سراسر تحقیر توهین به نژاد عجمان بود!!!