شاید هیچ کس فکرش را هم نمی کرد هشدارهای وزارت بهداشت درباره اشعه فرابنفش، به دعوایی میان دولتی ها بدل شود.

سازمان هواشناسی، هشدارهای وزارت بهداشت درباره خطرات اشعه فرابنفش را تا حد بازاریابی برای فروش عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب پایین آورده است، اما علی گورانی، کارشناس مسئول تشعشات وزارت بهداشت و درمان معتقد است برای حفاظت از پوست باید مردم از میزان خطرات این اشعه آگاه باشند.

او به خبرآنلاین می گوید: "خطر اشعه ماورابنفش همیشه بوده و اینکه امسال اینقدر بر روی آن بحث می شود به دلیل اعلام شاخص های آن از سوی دانشگاه تهران است. میزان اشعه ماوراءبنفش را ما نمی گوییم بلکه دستگاههای اندازه گیری و سایتهایی که به همین منظور راه اندازی شده اند، مشخص می کنند. بنابراین نمی توان منکر این قضیه شد که حجم بیماریهای پوستی در کشور زیاد شده و بیش از 70 درصدی این آسیبها ناشی از اشعه ماوراءبنفش است."

وزارت بهداشت از اواخر خردادماه، هشدارهایی درباره اشعه فرابنفش و خطرات آن در گرمترین روزهای سال منتشر کرد. هشدارهایی که از مردم می خواست از 10 صبح تا 4 عصر، خانه بمانند و بیرون نیایند. همچنین توصیه شده بود مردم از عینک های آفتابی و کرم ضدآفتاب استفاده کنند.

اما بهرام صناعی، رییس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت را چنین متهم کرده است: "مطرح شدن موضوع افزایش دروغین اشعه ماوراء بنفش (UV) برای این است که یا عینک‌های UV بالا را زیاد وارد کرده‌اند یا می‌خواهند کرم‌های ضدآفتاب را به فروش برسانند."

با این حال گورانی می گوید میزان بالا بودن سرطان پوست و بیماری های چشمی، نشان می دهد اشعه فرابنفش در ایران آسیب های جدی دارد: "همه مستندات نشان می دهد که در کشور ما میزان ابتلا به بیماری های چشمی وسرطان پوست بالاست و برای همین باید به مردم آگاهی داد تا از بدن خود محافظت کنند. نظرات رئیس سازمان هواشناسی مبنای علمی ندارد. در کشور ما هم باید به گونه ای اطلاع رسانی شود تا مردم نسبت به خطرات آن آگاهی یابند و  آموزش لازم را مانند تمام دنیا ببینند. ما چاره ای نداریم جز اینکه به صورت علمی و مستند با مشکلات برخورد کنیم و متخصصان طب پزشکی تایید می کنند که عمده آسیبهای پوستی ناشی از اشعه ماوراءبنفش است."

با این حال رییس سازمان هواشناسی می گوید: "در زمینه اینکه شرایط UV به حد بحرانی برسد، ما اندازه‌گیری 15 سال گذشته را داریم ضمن اینکه سازمان هواشناسی تنها سازمانی است که اطلاعات میزان UV یا اشعه ماوراء بنفش را در گذشته ثبت کرده است و سیستم اندازه‌گیری UV نیز در اختیار سازمان هوا شناسی قرار دارد. از ساعت 14:30 تا 14:40 دقیقه در فصل تابستان فقط 10 دقیقه از روز میزان اشعه ماوراء بنفش به شرایط بحرانی می‌رسد و در این زمینه نیاز است که مردم در سایه قرار بگیرند یعنی موضوع خاصی نیست که جدید اتفاق افتاده باشد."

با تمام اینها، مراکز بین المللی می گویند در نیم کره شمالی، از ابتدای ماه خرداد تا انتهای تیرماه، میزان پرتوپذیری اشعه فرابنفش، بیش از بقیه روزهای سال است و باید برای پیشگیری از عوارض آن، مراقبت های مختلفی داشت.

47 232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    حتما سایت زیر را ببینید: http://www.uvawareness.com