۳۵ نفر
۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
ریزگردها و دلیل وقوع این پدیده

پدیده ریزگردها یک پدیده طبیعی نیست بلکه نتیجه وجود یک استراتژی مشترک صهیونیستی ـ ترکیه ای برای در گیر کردن کشورهای محور مقاومت با کم آبی و قحط سالی و در نهایت نابودی زیر ساختارهای توسعه عمرانی در این کشورها است.

بیش از یک دهه است که منطقه غرب اسیا بویژه ایران و عراق در گیر پدیده مخرب و ویرانگری به نام ریزگردها است که به دلیل گمانه زنی های غیر واقع، علت وقوع این پدیده همچنان در هاله ای از ابهام و بدون پاسخ باقی مانده است.

اما یک تحلیل دقیق مبتنی بر یک سلسله گزارش های میدانی نشان میدهد که عامل انسانی که منجر به تغییر عمدی و هدفمند اکو سیستم محیطی شده به بروز این پدیده خطر ناک که با هدف توقف توسعه پایدار در محور مقاومت صورت می گیرد، منجر شده است.

سوالی که همواره در اذهان متبادر می شود این است که اگر این ریزگردها نتیجه طبیعی متغیرات اقلیمی وکاهش نزولات اسمانی است چرا اراضی اشغالی فلسطین در گیر این ریزگردها نیست؟

واقع امر این است که طرح استفاده از اب به عنوان عامل فشار برای تحت تاثیر قرار دادن کشورهای عربی و اسلامی در محیط موسوم به " هلال خصیب" که ایران، عراق و سوریه را شامل می شود، از ۳ دهه گذشته توسط صهیونیستها کلید خورد.

صهیونیستها از ۳ دهه گذشته استراتژی جنگ اب را در دستور کار خود قرار دادند و از انجائی که ترکیه درطول چند دهه گذشته روابط تنگاتنگی با اسرائیل دارد لذا صهیونیستها سرمایه گذاری وسیعی برای سد سازی بر روی رودخانه های دجله و فرات در ترکیه اغاز کردند.

احداث سد اتاتورک در زمان ریاست جمهوری سلیمان دمیرل رئیس جمهوری وقت ترکیه که مناسبات گسترده ای با اسرائیل داشت در چارچوب اجرائی کردن استراتژی جنگ اب قرار دارد.

احداث سد اتاتورک بر روی رودخانه فرات با قدرت ذخیره سازی بیش از ۴۸ میلیارد متر مکعب اب موجب شد تا در سال ۱۹۹۳ به دستور سلیمان دمیرل رئیس جمهوری وقت ترکیه دریچه های سد اتاتورک بسته شود و حقابه دو کشور سوریه و عراق از اب فرات به کمتر از ۱۰ در صد برسد.

طرح های موسوم به "گاپ" در ترکیه در واقع نوعی اعلان جنگ علیه ایران، ارمنستان، سوریه و عراق است زیرا ترکیه در این پروژه که با سرمایه گذاری مستقیم صهیونیستها کلید خورده، قرار است ۲۲ سد دیگر بر روی رودخانه های فرات، دجله و ایلیسو احداث کند.

کاهش دبی رودخانه های سر ریز در سوریه، عراق ودر نهایت ایران به ظهور پدیده ریز گردهای ناشی از خشک شدن تالاب هور العظیم، شده که هر ۳ کشور را در گیر کرده است.

اسرائیل به مشارکت در سد سازی بر روی رودخانه های دجله، فرات و ایلیسوکه از ترکیه سر چشمه می گیرند اکتفا نکرده بلکه کشور فقیر افریقائی مانند اتیوپی را نیز تشویق کرد تا سد النهضه را بر روی رودخانه نیل احداث کند.

این سد که بزرگترین سد در افریقا تلقی می شود با سر مایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری امریکا و سرمایه داران یهودی احداث شد که قدرت ذخیره سازی آن در نهایت به یکصد میلیارد متر مکعب اب، بالغ می شود.

با اینکه مصر و سودان روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل دارند اما سیاست کلان این رژیم این است که تحت هیچ شرایطی اجازه ندهد کشورهای عربی به یک توسعه پایدار و امنیت غذائی کامل در دراز مدت، دست یابند.

مصر که در طول ۶ دهه گذشته بویژه در دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهوری فقید مصر یکی از بزرگترین صادر کنندگان گندم و پنبه در جهان بود امروز به دلیل دخالت امریکا در مسائل داخلی این کشور به یکی از بزرگترین وارد کنندگان گندم تبدیل شد.

در دوره حاکمیت انور سادات رئیس جمهوری سابق مصر "۱۹۷۰- ۱۹۸۱" و حسنی مبارک "۱۹۸۱- ۲۰۱۱" امریکا در انتخاب وزرای کشاورزی و آبیاری مصر مستقیما نقش داشت و نوعا عوامل نفوذی خود را برای تخریب ساختار کشاورزی مصر به عنوان وزیرکشاورزی وارد کابینه ها ی مصر می کرد.

نتیجه این دخالت ها این شد که مصر از یک کشور صادر کننده گندم مرغوب به یک کشور وارد کننده این ماده مهم غذائی تبدیل شد.

اکنون با احداث سد النهضه توسط اتیوپی بر روی نیل ابی، دو کشور عربی مصر و سودان در اینده به دلیل کاهش سر ریز اب دچار مشکل کم ابی و نهایتا با کاهش ظرفیت های توسعه پایدار در حوزه های صنعتی وکشاورزی مواجه خواهند شد.

لذا جنگ اب عملا در غرب اسیا از یک اتاق عملیات مشترک ترکیه ای ـ اسرائیلی علیه کشورهائی که با رژیم صهیونیستی سازگاری ندارند اغاز شده است.

از این رو موضوع پدیده ریزگردها یک پدیده طبیعی نیست بلکه نتیجه وجود یک استراتژی مشترک صهیونیستی ـ ترکیه ای برای درگیر کردن کشورهای محور مقاومت با کم آبی و قحط سالی و در نهایت نابودی زیر ساختارهای توسعه عمرانی در این کشورها است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1635606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    اقای هانی زاده تمام گفته های شما جز فرافکنی ناتوانی های داخل کشور چیز دیگر را برای خواننده بازگو نمی کند همین بس که شما تحصیلاتتان در ادبیات غرب است و در مورد یک ابر مشکل کشور اظهار نظر میکنید آنچه در ایران امروز میگذرد ناشی از ناتوانی حکومت در کشور داری در ۳۴ سال اخیر است و فرافکنی چیزی از مشکلات کم که نه بلکه عوام را به راهی که خودتان می خواهید می کشاندید نکنید این خیانت به ایران و ایرانی است
  • mohammad IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    شما برای مقابله با ان چکار کردید جز حرف مفت زدن
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    بازهم دیگران مقصرند ومامبرا تکرار مکررات
  • GB ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    هرسدیک موشک عماد وخلاص
  • ایمان IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    خب راه حل؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    چرا همه چیز را باب میلتون و به نفع خودتون تغسیر یا واضحتر بگم ماست متلی میکنید. دارند عمدا گرد و غبار مخصوصا روزهای طوفانی به پا میکنند..تمام زیر ساختهای کشور را دارید نابود میکنید. بعدشم خیلی ساده لوحانه یه توجیه براش درست میکنید. اقا عراقیها به عمد دارند گردو غبار تولید میکنند. ترکها به عمد سدهای متعدد میزنند . چینیها تمام آبزیان خلیج فارس را دارند. افغانها دارند باسلاح و بدون حساب و کتاب توکل کشور رسوخ میکنند‌. عربها برای عیش و نوش واردمملکت میشوند . روسها زره زره دریای خزر را صاحب شدند.ووووووووو
  • ناشناس IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    عدم مالچ پاشی در عراق و ساخت بی رویه سدها از مهمترین دلایل ایجاد ریزگردهاست
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    خدا ریشه کنش کنه بحق حضرت زهرا سلام الله
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    بی لیاقتی و بی کفایتی مشتی دزد غارتگر دلیل ریزگردها است اینقدر مردم را ساده نه انگارید .
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    شما چکار کردین فقط شعار دادین و کف خیابون عربده کشیدین اصلا راهکار تون چیه همچنان میخواین فریاد توخالی بزنین؟
  • عبدالله IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    طبیعت‌پرست اوّل بگوید «طبیعت» چیست؟ کوه، دریا و صحراست یا ستاره، منظومه و کهکشان است؟ طبیعت فقط ١ اسم خالی و مفهوم ذهنی برای مجموعه‌ای از موجودات هم‌وند است [مثل جنگل که مفهومی انتزاعی برای جمع تکدرختهاست] که بی‌شک آفریننده و هدایتگری دارد. هیچ ذره‌ای در نظام آفرینش إلٰهی حرکت سرازخودی ندارد چه رسد به مجموعۀ کاملی بنام طبیعت. پس این «طبیعت به خشم آمده» مؤمن خردمند را به تصحیح بینش و منش وا میدارد و فاسد کورذهن را [که موهوم‌پرستی را بر خداپرستی ترجیح داده] به توجیهات مضحک غیرعلمی برای گریز از «غلط‌کردم» واداشته: طوری که دنیا را آب مي‌برد برخی را خواب مي‌برد. نمی‌گویم جمع نشوید! فقط وقتی جمع میشوید بعد از اتمام مراسم، نماز جماعت آیات هم بخوانید تا بلا بر طرف شود که اگر نماز جماعت استسقاء میخواندید قوز بالا قوز نمیشد. و السلام علیٰ من اتبع الهدیٰ
  • DK ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    هورالعظیم چه ربطی به سوریه داره که هزارکیلومتر ازهم دورهستن
  • محمدی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    فقط یه راه داره یه بمب بفرستید برای اسراییل
  • منصورحسامی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    لعنت بر رژیم اشغالگر و غاصب و پلید اسرائیل صهیونیست که بخش اعظم مشکلات همه دنیا و بزرگترین مشکل جهان اسلام زیر سر این پدیده شیطانی است... زنده باد محور مقاومت...
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    من نمیدانم اگه امریکا واسرائیل نبود آقایون به کی نسبت نیدادن حتما زاینده رود را هم امریکا واسرائیل خشکاندن تمامی تالابهای ایران راهم همینطور آقادست بردارید مدیریت بلد نیستید به کشورهای دیگه بند نکنید اگه چهارتا آدم حسابی تحصیلکرده درمصدر اموربودن اونوقت بهتون میگفتم چطور مشگلات مملکت حل میشد
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    پس مسولین به فکردستگاهای آب شیرین کن بزرگ بر روی شهرهای که آب دریا دارد مجهز کنید تا دیر نشده به فکر مردم باشید
  • احمد حاجیپور IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    دریاچه اورمیه رو هم ترکیه نابود کرد جنگل های شمال زاگرس رو کجا طبیعت ومعادن رو کجا غارت کرد تاسف به ادبیات نویسنده
  • ناشناس IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    ازعراق دستگاه نزارین تولید گردوخاک کنه برای مردم همه چیزحله خجالت بکشین به پیغمبر چقدرمردم روعذاب میدین
  • داری IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    خدا را شکر که رژیم صهیونسیتی هست که شما ضعف مدیریتی خود را به گردن آنها بیاندازید
  • جابر IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    سياست رژیم صهیونیستهاست...موضوع ریزگردها
  • ساسان IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    بعد تازه فهمیدید ؟ یعنی هفته پیش اینا این استراتژی رو اعمال کردن ؟ شماها فراست و دور اندیشی ندارید ؟ تخصص چی ؟ دلسوزی چی ؟ کلا چی دارید ؟؟؟
  • محقق IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    گفته ها مبنای علمی دارد ولی تولید گرد و‌خاک توسط عراق در مرزها کشورمان هم دلیلی پایدارست اعراب همیشه نطر تنگ بوده اند
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    این ریز گردها بخاطر ضعف شدید مدیرتی داخلی کشورمان هست
  • محید IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    خوب اقدامات شما در مقابله با این راهبرد صهیونیستی چه بوده؟
  • Â IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    در کشور خودت ، صدها سد در بالادست رودخانه ها ساخته شده مردمان پایین دست این رودخانه ها ، چی باید بگن دوست داری همه چیزو به اسرائیل نسبت بدن
  • ابی IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    سلام. هرچه ما در احداث طرح ایران رود که اب را از خلیج فارس به شمال میرساند تأخیر کنیم. دودش به چشم خودمان میرود
  • مجتبی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    دقبقا
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    خوب شما چرا اجازه همچین کاری دادین وصداتون درنیومد.
  • غلامرضا لطفی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    حتما پیشنهاد میکنم کتاب قلعه حیوانات رو بخونید.هر موقع کم کاری تو هر حوزه اتفاق گیفته از سر بیچارگی درماندگی میگیم صهیونیست.جدیدا هم پای ترکیه اومده وسط
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    نیازی به جنگ ودرگیری چندکشورمسلمان نیست فقط همین چندکشوردورترکیه باهم همبستگی اعلام کنند ترکیه راازهرنظرتحریم کنندبشرطی سیاست کثیف استعمارحاکم براین نشودکه ترکیه بایکی ازاین کشورهای همسایه امتیازبدهدوبه اهدافش برسد
  • موسی باوی خوزستان RO ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    فقط همین کم بود ،بزار براتون اطلاعات تکمیل کنم خشک کردن رودکرخه و سپس هورالعظیم باعث وروود هرگونه گردوغباری به مملکت شده دیگه این چرندها رونگین که مایه تاسف وتوهین به یک مملکته
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    شما چرا نفهمیدید و یا ندانستید کاری کنید پس به چه دردی می خورید؟
  • DE ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    حاجی همه علتها را میدانی یا محافظه کاری کردی ونگفتی.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    ایران فقط ادعا داره
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    هنوزهم دیرنشده وخدامزدوران عالم راروسیاه ورسوا میکند ولی یه مهم اینجا هست که چرادولتهای گذشته اینقدردرخواب بودن!!!!! وکاربه اینجارسیده واکنون هراقدامی برای مقابله وناکام گذاشتن این خیانتکاران ومزدوران بااقتداروقدرت بایداقدام شودوانشاالله مسولین محترم بیشتر مراقب باشند
  • علی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    ترکیه دشمن قدیمیه روسیه است بهتره که بجون هم بیوفتن
  • ناشناس IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    نتیجه ،،شعار،، مرگ بر ترکیه،، را نیز به شعارهای فبلی اضافه بکنیم ،حتما""جواب خواهدداد.
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    فقط مونده بود این یک سهل انگاری خودتون رو هم گردن دیگران بندازید
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    شما هم سد بزنید باصورت وضیعت های سوری زمان دار نه تعریف مانده نه توجیهی
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    ۲۲پهباده خوشکل بزنه سدها رو بپوکونه،خلاص،بهترین راه حل
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    همان روز اول مردم متوجه شدن این ریزگردها ساخته دست بشر جهت نابودی ایران شده
  • هموطن IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    خودتون خّندتون نمیگیره نخیر اقا ربطی به صهیونیست نداره بیکفایتی مدیران ماست زمان پهلوی هم بود نفت کوره میریختن تو بیابونها
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    ی کاری بکنید همه دارن مریض میشن فقط لب ذهنیت والا
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    عمه من که نباید مشکل رو حل کنه درست کنید این همه بدبختی رو مردم خسته شدن دیگه
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    اسرائیل ازیکطرف وروسیه ازطرف دیگر درحال تحمیل فقروگرسنگی وبدبختی به جهان
  • ح IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    مقامات ایران هم با این حساب کارگزار اسراییل هستند طی این چهل سال با توجه به نگرانی کارشناسان محیط زیست ایران بیشترین سد را در خاورمیانه ساخته
  • رهگذر IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    نه خیر قربان درسته که سدهای ترکیه ای خصوصا عراق رو با بحران آب مواجه کرده اما این همه ماجرا نیست، سیاستهای غلط دولتمردان خودمان و ایجاد سدهایی که لزوما بود و نبودشون تاثیر بسزایی در ذخیره آب ندلشته جز زیر آب بردن و حاصل خیز کردن زمینهای اطراف سدهای ایجاد شده، از طرفی ذخیره سازی آب و نبود جریان آب در سرزمینهای پایین دستی که شامل جنوب و جنوب غرب کشورمان میشه، باعث تبدیلدشتهای وسیع به بیایابان شده وعامل ریزگرد، هیچ کس بیشتر از خوده ما بهمون ضربه نزده
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    راه حل چیه؟چکار باید کنن مسلمونا
  • Arashdarvesh IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    خُب ما چیکار میکنیم ؟ می خواهیم همینطور دست روی دست بگذاریم و بنشینیم .
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    خوب دریاچه ارومیه را به گردن کدام کشور بندازیم لطفا منطقی باشید خوب دولت مردان عزیز هم ی کم به فکر آینده مملکت باشید
  • ایران IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    دقیقا درست این ترکهای گوسفند چران شغال دشمن اصلی ملت ایران است باید به خاک ذلت کشاند این جماعت دون مایه را
  • من IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    متاسفانه ضعف سیاست خارجی ایران در قبال ترکیه خصوصا مسائل امنیتی بر سر مرزهای ایران و ترکیه در این بین این ترکیه است که همیشه از ایران امتیاز گرفته . و بهمین خاطر تا اکنون هیران نه توانسته نه خواسته که بر سر این مسائل با ترکیه رودررو مذاکره نکرده ؟ در صورتی که ایران میتواند بخاطر مخالفت نژادی ترکیه با کوردهای انجا ایران بهترین و بیشترین امتیاز را از ترکیه بگیرد .چون بزرگترین ضعف ترکیه وجود کوردها در ان کشور هست .