دو سال پس از دستور احمدی نژاد به اسفندیار رحیم مشایی برای پیگیری دریافت غرامت ایران در دوران اشغال جنگ جهانی دوم، اولین اقدام به ثمر نشست.

به گزارش خبرآنلاین، آخرین هفته از آذر ماه سال 88 حمید بقایی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی در نامه ای از احمدی نژاد خواست تا برای تشکیل کمیته‌ای جهت پیگیری موضوع غرامت ایران در دوران اشغال جنگ جهانی دوم اقدام کند که به دنبال آن رییس‌جمهور دستور پیگیری این موضوع را خطاب به اسفندیار رحیم‌مشایی صادر کرد.

عصر روز چهارشنبه مجموعه پنج جلدی اسنادی از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد و با حضور رییس‌جمهور از کارگردان و تهیه کننده سریال در چشم باد، خسرو معتضد (مورخ) و تعدادی از پژوهشگران در حوزه تاریخ تقدیر به عمل آمد.    

در این مراسم سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رییس جمهور، خسرو معتضد پژوهشگر تاریخ و مورخ، علی اکبر رضایی سرپرست مرکز پژوهش، سنجش و اسناد ریاست جمهوری، محمدحسن صالحی مرام معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور حضور دارند.

مجموعه پنج جلدی' اسنادی از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم' توسط مرکز پژوهش ، سنجش و اسناد ریاست جمهوری تهیه شده است.

مرکز پژوهش، سنجش و اسناد ریاست جمهوری، این مجموعه نفیس اسناد را با هدف تشریح و بازنمایی گوشه ای از این رخداد ویرانگر و نیز تایید اندیشه ریاست جمهوری مبنی بر مطالبه بحق و معطل مانده ملت ایران منتشر کرده است.

جلد اول این مجموعه به تحمیل پیمان سه جانبه، اعلان جنگ به آلمان و تصرف اماکن و اموال ایران اختصاص دارد.

پیمان سه جانبه در صدد وجهه قانونی بخشیدن به اشغال ایران توسط شوروی و انگلیس بود.

جلد دوم و سوم اسناد اشغال ایران در جنگ جهانی دوم درباره ' سانسور و مداخله در امور پولی و مالیاتی ایران ' و ' راه ها، راه آهن و فرودگاه‌ها، قطع درختان، نان و غله و مهاجرین لهستانی در ایران است'.

قتل، تعدی، تجاوز و نقض حاکمیت عنوان جلد چهارم اسنادی از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و بازداشت و تبعید نیز بخش پنجم این مجموعه اسناد است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    بی زحمت وقتی غرمت جنگ جهانی دوم راگرفتیدرزمندگانی مانندمن که بخاطررفتن جنگ عراق اخراج شده برگشت بکارشوم کارگرش مس اخرج 16/1/66 شماره پرسنلی 4220
  • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    بی زحمت وقتی غرمت جنگ جهانی دوم راگرفتیدرزمندگانی مانندمن که بخاطررفتن جنگ عراق اخراج شده برگشت بکارشوم کارگرش مس اخرج 16/1/66 شماره پرسنلی 4220 متشکرم
  • س ع ی د US ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    4 0
    می ترسم کار به جایی برسد که ما به آنها غرامت بدهیم
  • عوض-حاتم MY ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    بخوانید اولین که نه چندمین اقدام سرکاری برای فریب مردم.مردمی که اگر هیچ کس را نداشته باشند ولی خدا را دارندو ........
  • بدون نام US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    پولش چی شد؟؟
  • محمد US ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    1 0
    غرامت جنگ هشت ساله را بگیرند جنگ جهانی دوم پیش کش
  • حسن US ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    2 0
    اول غرامت جنگ عراق را بگیرند که هنوز ایران زیر بار فشارهای آن کمر راست نکرده است ، غرامت جنگ جهانی دوم پیش کش . مثل این میمونه که یونانی ها از ما غرامت حمله کروش به یونان را طلب کنند .
  • بدون نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    1 0
    حق گرفتنی است .غرامت عراق را پیگیری جدی کنید.
  • مش قاسم IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    1 0
    خسرو معتضد مورخ؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    1 0
    این بهترین تبلیغ برای استاد معتضد است .بهتر است مسئولین محترم برداشت عربها از حوزه های مشترک نفت و گاز را دریابند.بلوکه شدن مطالبات از هندیها و قبضه شدن بازار کشور توسط چینی ها را چاره اندیشی کنند.
  • ناشناس ناشناس IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    2 0
    پول نفتمون رو از هند بگیرید غرامت نخواستیم.
  • کورش کبیر IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    1 0
    این همه مورخ تواین کشور هست چرا چسبیدن به خسرو معتضد ؟
  • بدون نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    2 0
    من سوالی از مسئولان امور خارجه دارم. ایا گرفتن خسارت از متفقین در جنگ جهانی دوم عملی تر و منطقی تر است یا گرفتن خسارت از دولت عراق که سازمان ملل هم رای به متجاوز بودنشان داد؟ خواهش می کنم منطقی باشید نه این که با هوچی گری فقط دست به تبلیغات توخالی و دهان پرکن بزنید.