تحریم نفتی روسیه چه اثری بر فروش نفت ایران دارد؟

از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، روسیه نفت خود را با تخفیف‌هایی به فروش رسانده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایران در شرایط کنونی در شرایط تحریمی به سر می برد . هر چند صادرات نفت ایران به واسطه تحریم متوقف نشده است،اما بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که قرارگیری روسیه در جرگه کشورهای تحریمی می تواند خطری بالقوه برای ایران محسوب شود چرا که تخفیف های نفتی روسیه بالاست و این کشور در صدد جذب مشتریانی برخواهد آمد که در شرایط کنونی خریدار نفت ایران هستند.

چین یکی از مهمترین این کشورهاست چرا که مصرف بالای نفت را دارد. از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، روسیه نفت خود را با تخفیف‌هایی به فروش رسانده است . گزارش‌ها نشان می‌دهد هند در شرایط کنونی تلاش می‌کند تخفیف بیشتری برای خرید نفت روسیه برای جبران ریسک معامله با این کشور دریافت کند.

بلومبرگ نوشت: هند در مذاکرات رده بالا میان مقامات دو کشور، می‌خواهد محموله‌های نفت روسیه را با قیمت کمتر از ۷۰ دلار در هر بشکه دریافت کند تا موانع اضافی مانند تامین فاینانس برای خرید، جبران شود. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، در حال حاضر حدود ۱۰۸دلار در هر بشکه است.در عین حال وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که هر بشکه نفت اورال در ماه آوریل به قیمت ۷۰.۵ دلار معامله شد. قیمت هر بشکه نفت اورال روسیه در ماه آوریل نسبت به ماه قبل آن ۲۰.۸ درصد کاهش داشته و به ۷۰.۵ دلار کاهش یافت. نفت اورال در مقایسه با نفت خام برنت، ۳۳ درصد ارزان‌تر فروخته شد.

در تازه‌ترین واکنش آلمان از پیشنهاد کمیسیون اروپا برای اعمال ممنوعیت تدریجی نفت روسیه به تلافی حمله نظامی این کشور به اوکراین حمایت کرد.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان به خبرنگاران گفت: این دوره گذار برای یافتن منابع تامین جایگزین کافی است. با این حال وی افزود: احتمال اختلالات با کنار گذاشتن نفت روسیه، همچنان وجود دارد.

هابک گفت: دوره گذار به حد کافی طولانی است تا ما بتوانیم همه اقدامات احتیاطی را برای ایجاد منابع عرضه جایگزین نفت روسیه در آلمان بکار ببریم. البته نمی توانیم در این وضعیت تضمین کنیم که هیچ نقصانی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: چالش اصلی، پالایشگاه واقع در شودت، نزدیک مرزهای لهستان است که توسط شرکت روس‌نفت روسیه ادامه می شود و انگیزه چندانی برای تغییر تامین کنندگانش ندارد. آلمان قانونی را آماده می کند که زمینه را برای به دست گرفتن کنترل این تاسیسات فراهم می کند.

وزیر اقتصاد آلمان گفت: این تشکیلات باید از نظر سیاسی منحل شود. هدف دولت فدرال این است که این مکان باید حفظ شود و می خواهیم صنعت قابل دوامی آنجا بسازیم. بنابراین تحریم نفت روسیه نباید به خاموش شدن چراغها در این منطقه منتهی شود.

مشروح گزارش در این خصوص را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1628477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =