خدمات گردشگری در مشهد در روزهای اخیر گرانتر شده و ترکیه ارزانتر، از مرداد نیز پروازهای داخلی گرانتر خواهد شد

این دیگر از عجایب گردشگری شده، تعطیلات چند روزه اخیر، تورهای داخلی را گران کرد و تورهای خارجی را ارزان. واقعیت این است که با گرم شدن بازار مسافرت، تورهای داخلی، خصوصا در شهرهای زیارتی که این روزها مورد توجه مردم بود، گرانتر از چند روز پیش فروخته شد، ولی تورهای خارجی به دلیل گرمای هوا، همچنان کاهش یافت.

در این میان، شهر مشهد به دلیل ورود مسافرانی که دوست داشتند نیمه شعبان را در جوار حرم اماتم هشتم بگذرانند، شلوغتر و البته گرانتر بود. هتلداران مشهد هر چند می گویند قیمت اقامتگاه های مردم را افزایش نداده اند، ولی قیمت تورهای مسافرتی نشان می دهد مسافرت در نیمه شعبان به مشهد، گرانتر شده است. به عنوان مثال توری که 235هزار تومان قیمت داشته،‌ در این روزها 295هزار تومان فروش رفته است. این واقعیت و سخنان برخی از فعالان حوزه گردشگری نشان می دهد نرخهای مسافرتی مانند اقامت در هتلها، تغییر کرده و به تبع آن نیز قیمت تورهای مسافرتی نیز نسبت به تاریخ‌های دیگر افزایش یافته است.

مقصد دیگری که علاقه‌مند زیادی دارد و این روزها در رده بعدی جای می‌گیرد جزیره کیش است که برنامه جشنواره تابستانی را برگزار می‌کند. در تعطیلات اخیر، قیمت تورهای این جزیره نیز با افزایش روبه‌رو بوده و تور 260هزار تومانی،‌ 310هزار تومان یا تور 240هزار تومانی 330هزار تومان شده است.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که پیش از این تعطیلات، برگزاری جشنواره سبب شده تا با وجود هوای گرم، نرخ سفر به جزیره کیش در دوره برگزاری یعنی از 26 خرداد تا 25 مردادماه افزایش داشته باشد.

پرواز با هواپیما گران می شود

سازمان هواپیمایی کشور، تصمیم گرفته نرخ پروازهای داخلی را تا 14 درصد افزایش دهد. هر چند قرار است این افزایش از ابتدای مرداد 90 اعمال شود، ولی از هم اکنون می توان دید تورگردانانی که شرایط اقتصادی را به دقت دنبال می کنند، تورهای ماه های آینده خود را با افزایش قیمت می فروشند.

از طرفی حضور مردم در استانهای که دارای خدمات مسافرت هوایی قابل توجهی ندارند و تنها با یکی دو پرواز هفتگی در یک فرودگاه، پشتیبانی می شوند، کمتر از نقاطی است که هواپیماها مرتبط به آنجا رفت و آمد دارند. گویا مردم سفر هوایی را بر سفرهای گروهی زمینی ترجیح می‌دهند زیرا مقاصد خوش آب و هوایی مانند چهارمحال یا آذربایجان شرقی و غربی مانند مشهد و کیش مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

تورهای خارجی، ارزانتر از بهار

در مقایسه با هزینه افزایش یافته مسافرتهای داخلی، تورهای خارجی، نسبتا ارزان تر از فصل مسافرتی بهار شده اند. کشور ترکیه که از معدود مقاصدی است که ویزا لازم ندارد و در عین حال قیمت تورهای آن به صرفه‌تر از سفر داخلی تمام می‌شود،‌ این پایان هفته مورد استقبال واقع شده و تورهای آن زودتر از مواقع دیگر کامل شده است. قیمت تورهای ترکیه طی تیرماه ممکن است با توجه به زمان تقاضا شاهد کاهش قیمت هم باشد.

کشورهای مقصد گردشگران ایرانی، نیز نسبتا با کاهش استقبال و به تبع آن، کاهش قیمت مواجه شده اند. کشورهایی مانند دبی یا تایلند در روزهای اخیر با کاهش مواجه شده‌اند؛ آمارهای مقایسه ای نشان می دهد تایلند مانند قبل مورد استقبال قرار نگرفته است. دبی نیز که در حال حاضر از هوای گرمی برخوردار است و از سوی دیگر مدت کوتاهی تا پایان جشنواره خرید آن باقی مانده با وجود کاهش نرخ هتل،‌ استقبال مانند قبل نبوده است.

 بررسی فعالیتهای تبلیغاتی تورگردانان در رسانه ها نشان می دهد در مقاصد داخلی، کیش و مشهد همچنان پرطرفدار ترین نقاط گردشگری تلقی می شود. در کشورهای خارجی نیز ترکیه، کشورهای‌ ساحلی خلیج فارس و تایلند با بیشترین تبلیغات مواجگه بوده اند و پس از آنها نوبت به کشورهای اروپایی،‌ ارمنستان و چین می‌رسد.

45233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • l[jfd IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
    0 0
    مشهد سالیانه میزبان بیش از 20ملیون نفر میباشد که حجم زیادی ارز وارد تنها 4خیابان اصلی این شهر میگردد ولی متاسفانه هیچ نوع زیرساختی در این کلانشهر وجود ندارد اگر بخواهیم درامد سر انگشتی از این شهر داشته باشیم فقط کافی است برای هر نفر فقط هزینه ای معادل 50هزار تومان را در نظر بگیریم و ضرب کنیم در 20ملیو ن جای تاسف دارد
  • جاسم IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
    0 0
    بیا با هم بریم سفر دبی دبی....
  • sama IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام خبر مربوط به تورهای داخلی رو خوندم ممنون از زحمات شما .
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    جاي تعجب نداره كسي به كشور ما نمياد .اسپانيا چند برابر درآمد نفت ما از توريست درامد داره ي كاري بكنيد