باغ وحش ارم بدون پاکسازی کامل از بیماری مشمشه باز شد. این درحالی است که خبرهای متناقضی درباره شیوع مشمشه در باغ وحش تهران منتشر شده

حتی در مواردی خبرهای تایید نشده ای درباره مرگ دو کودک به دلیل این بیماری هم شنیده شده است. اما شیوع مشمشه در باغ وحش ارم، تایید شده است. رییس سازمان محیط زیست حتی گفته از بنیاد مستضعفان به دلیل کوتاهی در پاکسازی باغ وحش تهران، شکایت کرده است.

به گفته محمدجواد محمدی زاده، دلیل شکایت محیط زیست از رئیس باغ وحش تهران مطرح کردن گزارش‌هایی غیر از واقعیت بود: "سازمان محیط زیست از بنیاد مستضعفان شکایت کرده که چرا در حفظ امانت کوتاهی شده است. از این سازمان شکایت داشته‌ایم اما تغییر رئیس باغ وحش تهران را به آنها واگذار کرده‌ایم."

گفته شده مدیران پارک ارم، از دو شیر مبتلا به مشمشه در اتاق زایمان باغ وحش، نگهداری می کردند. هرچند که رییس سازمان محیط زیست می گوید الهامی، رییس باغ وحش بابت این اتفاق عذرخواهی کرده است!

بیماری "مشمشه " سال گذشته از زمان مرگ ببر نر وارداتی در باغ وحش ارم مطرح شد که پس از آن شیرهای باغ وحش هم مبتلا به این بیماری شدند.

از سوی دیگر رضا کاشی، یک فعال محیط زیست درباره بیماری شیرهای باغ وحش ارم گفته است: "در حال حاضر از بینی توله شیرهای باغ وحش ارم خون می‌آید که نشانه‌ای از بیماری "مشمشه " است و معلوم می‌شود هنوز این بیماری در باغ وحش وجود دارد اما باغ وحش به جای اینکه اتاق ایزوله‌ای داشته باشد که از آن‌ها نگهداری کند آن‌ها را به اتاق زایمان باغ وحش منتقل کرده است. تنها یک شیر بالغ نر که عقیم است در باغ وحش ارم وجود دارد که آن هم مریض است."

او درباره خطرات این بیماری برای انسان می گوید: "بیماری مشمشه بیماری باکتریایی مسری خطرناک است که اغلب سبب ابتلای تک‎سمی‌ها می‌‌شود. این بیماری بین انسان و حیوان مشترک و به شدت کشنده است و هنوز این بیماری در باغ‌وحش ارم از بین نرفته است. اگر کودکان به بیماری مسری "مشمشه " مبتلا شوند حتماً می‌میرند. چرا مسئولان پارک ارم پیش از آنکه بیماری "مشمشه " در باغ وحش ریشه‌کن شود، اقدام به بازگشایی این باغ وحش کرده‌اند؟ اگر یکی از کودکان بازدیدکننده از این باغ وحش مبتلا به این بیماری شود چه‌کسی قرار است پاسخگو باشد؟"

البته یک دامپزشک هم می گوید اگر مشمشه هم در باغ وحش شایع نشده باشد، ناخوشی گربه سانان باغ وحش، خبر از یک بیماری عفونی می دهد. به گفته پیمان خسروی،اگر باغ‌وحش اجازه فعالیت گرفته و بازدید برای عموم آزاد شده است به این معنی است که بیماری در آنجا وجود نداشته است: "این در حالی است که پس از چند ماه فعالیت این مرکز صحبت از شیوع دوباره بیماری مشترک مشمشه می‌شود. به طور قطع باید شرایط قرنطینه‌ای در باغ‌وحش حاکم شود چون پیش از این یک محیط آلوده بود و بیماری مشمشه علائم خود را در آنجا نشان داده است. هر علامتی که در حیوانات باغ وحش نشان داده شود بدون شک اولین حدس این است، بیماری مشمشه یا سایر بیماری‌های عفونی بروز کرده‌اند. در‌های باغ وحش در این شرایط باید به روی متخصصان و کارشناسان باز باشد نه به روی کودکانی که هر لحظه در معرض خطر هستند."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    آقا جون مردم که مهم نیست... این خبرا رو بیخیال!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    baz yeki peyda shod mzerat bekhad