چه کسانی به رییس‌جمهور آمارهای مخدوش می‌دهند؟

مطالبه عملی شدن وعده‌های رییس‌جمهوری حالا امروز دغدغه‌ی مهمی برای افکار عمومی تلقی می‌شود اما یافتن مقصر برای گرانی‌ها کارویژه دولتی است که کم‌کم آماده فوت کردن شمع یک سالگی خود می‌شود .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رییسی، در سخنانی در جمع هنرمندان اخیرا آماری را مورد استناد قرار داده نشانی از موجودیت آن در گزارش‌های رسمی نیست.
رئیس جمهور، چهار سال تورم ۴۰ درصد را عامل اصلی گرانی‌ها دانست و با اشاره به اقدامات دولت برای مهار تورم و گرانی گفت: موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته تا حدّی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد و نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی کمتر و کمتر خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی گفته است: اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این مدت موجب شد که نرخ تورم دوازده ماهه از حدود ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶ درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده؛ یعنی بیش از ۱۳ واحد درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید:

چرا مسئولان از رشد قیمت‌ها شگفت زده می‌شوند؟/ منتظر گرانی بیشتر خودرو باشید

تورم با تشر رام نمی‌شود؛بساط گرانی هم با جریمه کردن و بستن چندمغازه جمع نمی شود

واکنش مشاور ارشد روحانی به آمارهای رییسی

پایگاه خبری آفتاب نیز در گزارشی تاکید کرده است با توجه به اینکه رئیس‌جمهور فردی محترم و عمده تجارب وی در امور قضایی بوده، جامعه انتظار دارد که تیم اقتصادی رئیس‌جمهور و مشاورین وی ضمن داشتن تحلیل واقع‌بینانه‌ای از تحولات اقتصادی، گزارش درست از اوضاع را به رئیس‌جمهور ارائه دهند، چون اعلام آمارهای نادرست از سوی رئیس‌جمهور به مردم، لطمات جبران‌ناپذیری به جایگاه اجتماعی و سیاسی بالاترین مقام رسمی قوه مجریه وارد می‌کند.

رئیس‌جمهور با استعلام از مرکز آمار ایران و مروری بر گزارش‌های منظم ماهانه، فصلی و سالانه مرکز آمار، از ارائه‌کننده گزارش آمارهای نادرست و غیردقیق، در خصوص اینکه در ۴ سال گذشته نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بوده و نرخ تورم دوازده‌ماهه، طی شهریور تا اسفند سال ۱۴۰۰ از حدود ۶۰ درصد به ۴۶ درصد؛ یعنی اینکه ۱۳ واحد درصد کاهش یافته است! سند مطالبه نماید.

در این گزارش تاکید شده است آنچه به رئیس‌جمهور به عنوان علت اصلی گرانی‌ها، به نادرستی گزارش شده است، اساساً علت گرانی و تورم نیست! بلکه گزارشی هرچند غیردقیق از میزان گرانی و تورم است!

جامعه انتظار دارد تیم اقتصادی دولت رئیسی پاسخ دهند که چرا تورم از سال ۱۳۹۷ تاکنون همواره روند افزایشی را طی کرده است؟! اگر عمدتاً بخاطر ناکارآمدی دولت قبل بوده است، چرا در دولت اول آقای روحانی، تورم از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ به ترتیب با نرخ‌های ۳۲.۱ درصد، ۱۴.۸ درصد، ۱۱.۳ درصد، ۶.۸ درصد و ۸.۱ درصد کاهش یافته و به ویژه برای اولین بار در دو سال متوالی (۹۵ و ۹۶) نرخ تورم کشور یک رقمی بوده و در دولت دوم روحانی نیز طی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ متوسط نرخ تورم در حد ۲۶ درصد بوده است؟

حسام‌الدین آشنا، فعال سیاسی و مشاور روحانی در صفحه‌ی شخصی خود به این آمار واکنش نشان داد و با اعلام آمار سال به سال تورم تاکید کرد: برای اولین‌بار در دو سال متوالی یعنی سال‌های ۹۵ و ۹۶، نرخ تورم کشور یک رقمی بوده است.
متوسط تورم در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ در حد ۲۶ درصد و در ۱۰ ماه ۱۴۰۰ حدود ۲۹.۶ درصد است.
وی در صفحه‌ی شخصی خود نوشت: به استناد گزارش رسمی مرکز آمار ایران، نه در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بوده و نه در شهریور ۱۴۰۰ نرخ تورم دوازده ماهه ۶۰ درصد بوده و نه در اسفند ۱۴۰۰ نرخ تورم ۴۶ درصد!

بررسی کارنامه تورمی دولت روحانی نشان می‌دهد که این دولت در دوره اول استقرار خود کارنامه تورمی بسیار موفقی داشته و دو سال پیاپی، تورم تک رقمی را به ثبت رساند این در حالی است که در سال ۱۳۹۷، پس از خروج ترامپ از برجام و وقوع شوک ارزی، نرخ تورم روندی افزایشی را تجربه کرد.

مرکز آمار چه می‌گوید؟

واکاوی دقیق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد ایران هیچ‌گاه در چهل و چهار سال اخیر چهار سال متوالی درگیر تورم بالاتر از چهل درصد نبوده است. بررسی کارنامه رسمی دولت روحانی به گواه آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بالاترین نرخ تورم در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا سال ۴۰۰ برابر با ۴۰.۲ درصد بوده است .

این نرخ در پایان سال ۱۴۰۰ از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد. در عین حال کمترین تورم نیز برابر با ۶.۸ درصد در سال ۱۳۹۵، یعنی سال پس از اجرای برجام حاصل شده است.

نرخ تورم در این محدوده زمانی یعنی در این ۹ سال، در مجموع چهار سال در محدوده ۲۱ تا ۳۴ درصد، یک سال در محدوده ۴۰ درصد و چهار سال کمتر از ۱۵ درصد بوده است .

در جدول به تفصیل نرخ تورم در این محدوده زمانی گزارش شده است .

تورم

رییسی در حالی چهار سال تورم ۴۰ درصدی را عامل گرانی‌های اخیر اعلام کرده است که گزارش رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد از سال ۱۳۵۷ تا کنون تنها دو سال نرخ تورم رسمی ایران بالاتر از چهل درصد بوده است.
بالاترین نرخ تورم ثبت شده در سال ۱۳۷۴ رقم خورد. در این سال نرخ تورم به ۴۹.۳ درصد رسید.

جدول تورم

نکته اینجاست که گزارش مرکز آمار در خصوص نرخ تورم ۱۲ ماهه در شهریورماه نیز ۴۵.۸ درصد بوده که باز این رقم نیز با آمار اعلامی از سوی رییس جمهوری مغایرت دارد.

آمارهای مخدوش از کجا می‌آیند؟

نرخ‌های تورمی اعلامی از سوی رییس جمهوری در دیدار با هنرمندان، در قیاس با گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران مخدوش است. سئوال مهمی که بسیاری از کارشناسان در این شرایط مطرح می‌کنند. این است که آمارهای مخدوش با چه هدفی و توسط چه کسانی به رییس‌جمهوری داده می‌شود؟

رییس جمهوری در جریان رقابت‌های انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داد که معیشت و اقتصاد معطل مذاکرات نمی‌ماند اما حالا رشد تورم به یکی از پاشنه آشیل‌های مهم این دولت تبدیل شده است. با هدف کاستن از همین فشار دستور شناسایی بانیان وضع موجود و همچنین اعلام پشت پرده گرانی‌ها صادر شده است اما به نظر می‌رسد دولت سیزدهم از دوره حرف درمانی عبور کرده و حالا باید در عمل کارنامه خود را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1624171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    155 7
    باز شروع شد رییس جمهور مشاوران را باید تغییر دهد افرادی به ریس جمهور واقعیت را وارونه میگویند عده ای آمار غلط میدهند در طول چهل سال و ادامه دارد آخرش هم مردم مقصر هستن
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      10 70
      سلام بر رییسی
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      6 68
      درود بر رییسی
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    119 7
    فقط شدیم شرمنده خانواده
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      7 90
      داری جوسازی میکنی
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    9 172
    احتمالا بانک جهانی که اعلام کرده تورم ایران کاهش پیدا کرده.بانک جهانی رو که دیگه قبول داری؟؟!!
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      97 3
      واقعیت و نظر مردم و پراید 200 میلیونی برای شما مهم است یا بانک جهانی؟ در ضمن بانک جهانی آمار گیری و تحقیق مستقیم در ایران ندارد و با اعداد و ارقام مرکز آمار و بانک مرکزی ایران نظر می دهد
    • سهیل IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      43 1
      نه بابا 😂
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      50 3
      چطور بانک جهانی رو قبول داری بعد حقوق بشر جهان رو قبول نداری نمیشه که دلبخواهی نیست
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    29 3
    عجب
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    درود بر رییسی
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      62 12
      رییسی فقط ترفداراش برد کردن
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      14 10
      چه دروری؟
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    95 5
    عملکرد؟ منفی 20
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    14 1
    باشه
  • علی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    18 1
    خدا کمک مکن کنه
    • مرتضی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      9 0
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • NL ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    14 0
    همه چون هرکس موضوع و چیزی را ازنگاه خودش بیان میکند
  • طه IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    66 1
    کسانی این آمارها را می دهند که می حواهند هر طوری شده پست ریاست مرکز آمار را از دست ندهند...
  • امیر IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    16 2
    ۲×۲= حرف مفت زدن راحته خودمون خاک به سرمون میکنیم حاکم چیکاره است
  • جاسم IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    22 1
    به هیچ که شش ماه گذشته 13درصد تورم پایین آمده یقینن کسانی که دور ریس جمهور هستن امردروغ به ریسی میدن چربی جمهور باید از مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی گزارش بگیرد درسال جدید همچیزچندین برابر شدکلیه کالاها خوراکی خدماتی و همچیز گران شده من بازنشسته تامین اجتماعی هستم وقتی که حقوق فروردین ماه دریافت مردم دوروزه تمام ش در توصیه من به ریس جمهور اینه که خودش سری به بازاربزنه وازنزدیک ازقیمتعا شدید سوال کنه به ص چرا ناخواسته
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      5 60
      سلام بر رییسی
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    13 4
    یک گروه بان ناجا تا پیمانیش تموم نشده صاحب خونه ماشین گرانقیمت تا حداقل به ده سال خدمت نرسیده بر فرزندان خود سرمایه گذاری کرده از کجا اینهمه یک معلم با ۲۳سال خدمت هنوز خونه بدوش و بدبخت زیر متوسط جامعه زندگی دارند چرا روز معلم تشویقی پرداخت نمیشه ولی تموم سازمان ها که از دامن آموزش وپرورش هر جا استخدام شدن لوح سپاس ووجه نقد چشم نزنیم مخابرات. شرکت نفت. بانک ها را به بیست سال خدمت نرسیده بر دو پشت بعد از خود فراهم کرده به معلما بیخود وعده ندین چون جایی حساب نمیشند رای گیری انتخابات در صف ومسوول صندوقهای رای فرهنگیانند تظاهرات ۲۲/۱۳/بهمن وآبان صف اول فرهنگیان ودانش آموزان عزیز هستند خواهشا
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      26 11
      شما مطمئنی که معلمی؟؟؟!!! برگرد یک بار متنی که نوشتی رو بخون سراسر غلط املایی و نگارشی واقعا خدا به داد بچه های مردم برسه با این سطح سواد امثال جنابعالی
  • رضا IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    171 4
    بنده خودم۸ساله بازنشسته ام ولی درکل این اولین سالیست که گرانی وتورم کمرمردم راشکست من نمیدانم این آمارها ازکجامیاد واقعا خودشان نمیدانند یاحرف مردم را نمیشنوندضمن اینکه دردولت روحانی چهارسال اول وحتی چهارسال دوم ازاردیبهشت ۹۷ به یکباره به هم ریخت ودرمهرسال ۹۹ یک مقدارقدرت خرید مردم خوب شد وازخرداد۱۴۰۰روزبه روزبدترشد
  • سعید راضی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    132 1
    سلام و خسته نباشید ای کسانیکه تو دولت هستین و با مردم در ارتباطین و هم وغم و مشکل مردم می دونید دنیای آخرتتون به این دنیا فانی نفروشین اطلاعات و آمار دروغ ندین
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    238 1
    عملکرد دولت منفی بوده
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    6 1
    شاید منظور این بوده که در 4 سال گذشته همواره در یک جای اقتصاد حداقل یک تورم 40 درصدی وجود داشته است.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    6 0
    امیدوارم
  • ساسان IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    4 77
    مردم آمار غلط می دهند کسی مقصر نیست جز مردم
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    35 2
    رئیس جمهور حداقل میتونه آمار نرخ اقلام رو از بقالی سر کوچه شون بگیره.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    29 2
    عج حکایتی شده . مملکت داری ایران خخخخخخخ
  • یزدان IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    6 0
    عجب
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    8 1
    آخه ته کی ؟
  • عباسی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    25 0
    اینم درست میشه صبر کنید،کسی پیدا میشه که راستگو باشه به مردم راست بگه،فعلا سیسمونی خرید نکنید تا تورم بیاد پایین
  • فرهاد IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    20 1
    که اگر یک نظر سنجی صادقانه انجام شود، فکر نمی کنم این دولت نمره خوبی از ملت بگیرد! بنده که از یک تا ده، نمره یک هم به این دولت نمی دهم! چون تمام وعده‌‌هایش تا بحال شعار و تمام کارش حرف درمانی بوده!
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    25 3
    اینا همش فیلمه طرف نمیتونه مملکت رو اداره کنه میگه مقصر گرانی ها رو پیدا کنید یا مشاورانم بدند
  • محمد IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    4 0
    ما هم دوست داریم همه چیز ارزون ودرست بشه ولی چکار کنیم که نمیشه دوستان حرص نخورید که نمیشه.
  • علیرضا IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    6 30
    راست میگویید امار را اشتباه داده اند چون تورم سه سال پایانی دولت روحانی حدود ۱۰۰ و ۸۰ و ۶۰ درصد بود شما حساب کنید خانه ای که سال ۹۲ متری ۳ ملیون بود سال ۴۰۰ متری ۳۵ ملیون شد یعنی ۱۱ونیم برابر ،دولت احمدینژاد نهایت هنرش این بود که مسکن را ۳ برابر کرد بعد دیدید اطرافین روحانی چه قشقرقی به پا کردند ؟ اگر میخواهید احترام داشته باشید حقایق را منتشر کنید
  • حسین IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    باشه بابا
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    3 24
    سلام بر رییسی
  • فرهاد IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    11 1
    تا زمانی که کاسبان تحریم منافع ملت را گروگان گیری کرده اند و روابط ما با دنیا عادی نشود وضعیت بدتر هم میشه...متاسفانه
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    6 2
    در 6 ماهه اول دولت رئیسی بالاترین تورم در شش ماهه اول تمام دولت های بعد از انفلاب بود. آمارش هم در سایت ها موجود است. بانک جهانی هم اطلاعات سالاته را دارد. آقای رئیسی هم متوجه نشده و اعلام می کند
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    5 1
    هیچ کس برای اقتصاد این مملکت کاری نمی تواند بکندچون اعتبار اعتماد مردم نسبت به این اقتصاد بکلی از میان رفته شما فکر کن به یک ادم ورشکست بی پول بدحساب کی قرض می دهد اگرمی دهند اقتصاد ما هم درست میشه
  • ناشناس IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    6 0
    چیزی که عیان است که حاجت به بیان است هیچ ارزانی که مشاهده نمی‌کنیم بلکه روز به روز انواع گرانی داریم گرانی خودرو مسکن خوراک پوشاک همه چیز روز به روز پول کشور بی‌ارزش میشه معلوم نیست چرا جلو این همه گرانی گرفته نمیشه
  • Ahora IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    7 0
    همچین دوبرابر شده تازه بزرگوار میفرماید تورم nدرصد کاهش یافته اینا مردم را چه فرض کردند بازم خدا پدر قبلی را بیامرزه
  • محمد IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    16 2
    مملکت درست شدنی نیست ، و سلام